וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של מרוקו: "עידן חדש ביחסים, הנציגויות ייפתחו תוך שבועיים"

במסיבת עיתונאים משותפת וחגיגית ברבאט אמר נאסר בוריטה כי "כינון יחסים דיפלומטיים ישרת את שתי המדינות ויסייע לשלום וליציבות באזור". בן-שבת: "אין גבול לשיתוף הפעולה ביננו בכל התחומים. נרצה לארח אותכם בקרוב בישראל"

בווידאו: כתבנו ברק רביד עם המשלחת הישראלית למרוקו/צילום: ברק רביד, רויטרס עריכה: עמית שמחה

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, בירך הערב (שלישי) במסיבת עיתונאים חגיגית ברבאט על חידוש היחסים הרשמיים עם מדינת ישראל. "זה יום היסטורי", אמר בוריטה, "חתמנו היום בפגישה עם המלך על הודעה משולשת על שיתוף פעולה בין ישראל, מרוקו וארצות הברית. החלטנו על פתיחת עידן חדש ביחסים בין ישראל למרוקו".

במסגרת האירוע, נחתמו ארבעה הסכמים בין מרוקו וישראל. בין היתר נחתמו הסכמים הנוגעים לפטור מוויזות לנושאי דרכונים דיפלומטיים ודרכוני שירות בין שתי המדינות ולתחום התעופה האזרחית והשקת טיסות ישירות בין המדינות; ומזכרי הבנות הנוגעים לשיתופי פעולה בתחום המים ובתחומי הפיננסים וההשקעות. בנוסף, נחתמו שני הסכמים בין ארצות הברית ומרוקו.

במסגרת ההסכמות, הבהיר בוריטה, "שלוש המדינות מכירות בעמדת מלך מרוקו בנושא הפלסטיני ולגבי שמירת האופי המיוחד של ירושלים". הוא ציין כי "כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל למרוקו ישרת את שתי המדינות ויסייע לשלום וליציבות באזור". לדבריו, המדינות הסכימו כי הנציגויות הדיפלומטיות ברבאט ובתל אביב ייפתחו תוך שבועיים.

פגישתם של מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי, ברבאט, לאחר טיסת "אל-על" הראשונה למרוקו. 22 בדצמבר 2020. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
פגישת ראשי המשלחת עם מלך מרוקו, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת, בירך אף הוא על חידוש היחסים. "הגענו לכאן בטיסה ישירה היסטורית. הגענו כדי להפוך חזון למציאות", אמר בן-שבת, שציין כי "זהו יום גדול עבורי ברמה האישית, הוריי נולדו במרוקו וחיו כאן".

"אין גבול לשיתוף הפעולה ביננו בכל התחומים. נוכל לשנות את האזור לטובת שני העמים", הוסיף בן-שבת, שאמר לשר החוץ המרוקני: "נרצה לארח אותכם בקרוב בישראל".

הוא הוסיף כי "ליחסים עם מרוקו יש חשיבות מיוחדת. רבים מבני העדה המרוקאית בישראל ייחלו ליום הזה. המימונה שיצאה ממרוקו הפכה לחג ישראלי. בני מרוקו משפיעים בישראל על כל תחומי החיים. נקים בהקדם משרדי קישור בין המדינות ונפתח קווי תעופה. נעשה הכל כדי שיהיה שלום חם ולבבי".

עוד בוואלה!

ההסכם עם מרוקו טבעי ובעל פוטנציאל, אך הסוגיה הפלסטינית עדיין מהווה מכשול

לכתבה המלאה
פגישתם של מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי, ברבאט, לאחר טיסת "אל-על" הראשונה למרוקו. 22 בדצמבר 2020. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
פגישת ראשי המשלחת עם מלך מרוקו, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

לפני כשבועיים הודיעו מרוקו וישראל על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים, אחרי שארצות הברית הכירה בסהרה המערבית, שהשליטה עליה שנויה במחלוקת, כחלק ממרוקו. מדובר במדינה הערבית הרביעית שמקדמת נורמליזציה עם ישראל בתיווך ממשל טראמפ בארבעת החודשים האחרונים, אחרי איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן.

מעבר לכך, מקורות המעורים בנושא מסרו כי ממשל טראמפ מקדם עסקה למכירת ארבעה מל"טים מתקדמים המשמשים לסיור ואיסוף מודיעין למרוקו. בכיר אמריקני שמעורה בפרטים אמר כי מדובר בעסקה שנדונה כבר חודשים ולא קשורה להודעה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו. לפי הגורם, "כלל לא בטוח שנצליח לאשר אותה בקונגרס לפני היציאה לפגרה בעוד כמה ימים".

היום המריאה משלחת אמריקנית-ישראלית בכירה למרוקו, כדי להתחיל במגעים על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. המשלחת יצאה לרבאט הבירה בטיסה ישירה מנמל התעופה בן גוריון. בראש המשלחת עומדים יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת. המשלחת כוללת בנוסף את שליח הבית הלבן, אבי ברקוביץ', ואת ראש סוכנות השקעות החוץ של הבית הלבן, אדם בואלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully