וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת במפלגת השלטון האסלאמיסטית במרוקו: "נגד הכיבוש הציוני"

13.12.2020 / 15:28

הנהגת מפלגת "הצדק והפיתוח", המובילה את הקואליציה, הייתה מפוצלת ביחס לנורמליזציה. בעוד שבירכה על ההכרה האמריקנית בסהרה המערבית והביעה תמיכה במלך, היא הדגישה את התנגדותה לישראל. באלג'יריה, המגבים את המורדים, הזהירו: "הישות הציונית מתקרבת לגבולותינו"

בווידאו: נתניהו מצהיר שההסכם עם מרוקו הוא "אור גדול לישראל לכבוד החנוכה"/צילום: לע"מ

הקבוצות האסלאמיסטיות המרכזיות של מרוקו דחו אתמול (שבת) את תכניתה של רבאט לנרמל את קשרי עם ישראל בעקבות העסקה שתיווכה ארצות הברית תמורת הכרה בריבונותה על סהרה המערבית.

הזרוע הדתית של מפלגת השלטון האסלאמיסטית, תנועת האחדות והרפורמה, מסרה בהצהרה כי המהלך "מגונה" והיא מוקיעה את כל "ניסיונות הנורמליזציה וההסתננות הציונית".

תגובת מפלגת "הצדק והפיתוח", החברה בממשלה, הייתה מתונה יותר, כשהביעה תמיכה במדיניות של המלך מוחמד השישי ביחס לסוגיה הפלסטינית, תוך שהיא חוזרת ומדגישה את "עמדתה הנחרצת של המפלגה נגד הכיבוש הציוני". בניגוד לשותפותיה לממשלה שהביעו תמיכה בעסקה מיד אחרי ההכרזה עליה, היא הגיבה עליה בחלוף יומיים. על פי גורם המעורה בנושא, היה זה בשל חילוקי דעות בקרב ההנהגה הבכירה של המפלגה.

מוחמד השישי מלך מרוקו, לצד יורש העצר משמאל ומימין אחיו - ה-29 ביולי 2019. AP
בעל המילה המכריעה. מלך מרוקו מוחמד השישי/AP

מרכיב מרכזי בעסקה שגיבש הנשיא היוצא דונלד טראמפ היה ההכרה האמריקנית בתביעתה של מרוקו לריבונות על סהרה המערבית. בסכסוך הטריטוריאלי הנמשך זה עשרות שנים, נאבקת מרוקו בחזית הפוליסאריו, הנתמכת על ידי אלג'יריה ומבקשת להקים מדינה עצמאית בחבל המדברי.

"ארצות הברית נתנה הכרזה חשובה המדגישה את הריבונות של מרוקו על מחוזותיה הדרומיים, והיא פותחת אופקים חדשים לחיזוק מעמדה של מרוקו בחוגים בינלאומיים. היא מבודדת עוד יותר את מתנגדי שלמותנו הטריטוריאלית", נמסר בהצהרה של המפלגה האסלאמיסטית.

המפלגה האסלאמיסטית ג'מיאעה אל-עדל ואל-אחסאן, מהגדולות ביותר באופוזיציה, אמרה כי הנורמליזציה עם ישראל היא "תקיעת סכין בגב" הסוגייה הפלסטינית.

מפת מרוקו הכוללת את סהרה המערבית מוצגת על ידי שגרירות ארה"ב, 12 בדצמבר 2020. AFP, GettyImages
מפת מרוקו הכוללת את סהרה המערבית מוצגת על ידי שגרירות ארה"ב/GettyImages, AFP

שגריר ארצות הברית במרוקו חשף אתמול את המפה המעודכנת של מחלקת המדינה, הכולתת את כל שטחי סהרה המערבית כחלק ממרוקו. עם זאת, אלג'יריה אמרה כי להצהרה של ארצות הברית אין כל תוקף וכי הסכסוך ייפתר בהתאם לחוק הבינלאומי. לא ברור כיצד יפעל הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ג'ו ביידן, שייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר.

ראש ממשלת אלג'יריה, עבד אל-עזיז ג'ראד, תקף את "התמרונים הזרים" שלדבריו נועדו לערער על יציבות האזור. "הישות הציונית רוצה לבוא קרוב יותר לגבולותינו", אמר אתמול בנאום לציון יום השנה לתחילת המחאה נגד השלטון הקולוניאלי של צרפת. לאחרונה עברה חוקה חדשה באלג'יריה, המעניקה לצבא סמכות לפעול מחוץ לגבולות המדינה במסגרת "משימות לשמירת שלום".

המורדים בסהרה המערבית, שהייתה בעבר מושבה ספרדית, זקוקים לתמיכה של אלג'יריה, שלה אחד הצבאות החזקים באזור, על מנת להמשיך במאבק במרוקו החזקה ביותר כפי שהבטיחו בחודש שעבר. עוד בחודש שעבר הבטיחו בפוליסריו לחדש את הלחימה אחרי הפסקת אש של 30 שנה, בעקבות כניסת כוחות של צבא מרוקו למעבר גבול עם מאוריטניה.

מאז ההודעה על כינון היחסים הרשמיים עם ישראל, דווח בארצות הברית כי ממשל טראמפ מקדם עסקת מל"טים וחימושים מתקדמים מול מרוקו, בשווי של כמיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully