וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר במשטר קדאפי מואשם בארה"ב במעורבות באסון לוקרבי

21.12.2020 / 20:05

התובע הכללי חשף כי אבו עג'ילה מסעוד הרכיב את הפצצה שהוטמנה בטיסת פאן אם 103, לפני 32 שנה בדיוק. 270 נהרגו, 190 מהם אמריקנים. בוושינגטון מקווים שלוב תסגיר את מסעוד, שפעל עם שני הנאשמים המקוריים, שאחד מהם זוכה בסקוטלנד. "נמשיך לרדוף אחרי צדק"

בווידאו: ארה"ב: כתב אישום הוגש נגד מעורב נוסף בפיצוץ טיסת פאן אם 103/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ארצות הברית חשפה היום (שני) אישומים נגד בכיר לובי לשעבר שתכנן את פיצוץ טיסת פאן אם 103 בשמי לוקרבי, סקוטלנד, לפני 32 שנה. 270 איש נהרגו אז, 190 מהם אזרחים אמריקנים. הנאשם, אבו עג'ילה מוחמד מסעוד חיר אל-מריאמי, היה בכיר בשירותי המודיעין במשטרו של מועמר קדאפי. הוא מואשם בשני סעיפים הקשורים לפיצוץ, ולפי התובע הכללי של ארצות הברית, וויליאם בר, הוא נמצא בידי השלטונות בלוב. בר אמר כי בוושינגטון מצפים שלוב תסגיר אותו לצורך העמדתו לדין.

"לא משנה כמה זמן או מרחק חלפו, זה לא יעצור את ארצות הברית ואת עמיתינו בסקוטלנד מלרדוף אחרי הצדק בתיק הזה", אמר בר, שיעזוב את תפקידו בעוד יומיים. האישומים הוכרזו ביום השנה ה-32 למתקפה, שבה נהרגו 259 נוסעים ו-11 אנשים על הקרקע. חשיפתם במסיבת העיתונאים האחרונה שלו בתפקיד, מצביעה על הקשר האישי של בר לחקירה, שהחלה בזמן כהונתו הראשונה במשרד המשפטים תחת ממשלו של ג'ורג' בוש האב. הוא גם היה זה שהגיש את האישומים נגד שני הנאשמים המקוריים במתקפה.

שרידי מטוס פאן-אם שפוצץ בשמי לוקרבי, סקוטלנד, 22 בדצמבר 1988. AP
המטען הועמס עוד במלטה. שרידי טיסת פאן אם/AP

לפי משרד המשפטים, מסעוד נשא במזוודה את הפצצה שפוצצה את המטוס מלוב למלטה, ואז הפעיל את שעון העצר שלה. המזוודה עם הפצצה נשלחה ממלטה לפרנקפורט, גרמניה, ומשם לנמל הית'רו בלונדון, שם הועמסה לטיסת פאן אם שהייתה אמורה לנחות בניו יורק.

מסעוד עבד עבור המודיעין הלובי מ-1973 ועד 2011, אז נפל קדאפי, ובין היתר היה מומחה ליצור מטענים. עוד נטען כי מסעוד היה מעורב בפיגוע במועדון במערב ברלין ב-1986, שבו נהרגו שני חיילים אמריקנים.

ב-1991 הואשמו שני גורמי מודיעין לובים נוספים בפיצוץ - עבד אל-באסט אל-מגרחי ולאמין חליפה פחימה. מגרחי הורשע ב-2001 על ידי בית משפט סקוטי שהתכנס בהולנד. הוא נכלא בסקוטלנד, אך בהמשך קיבל שחרור מוקדם בשל מצבו הרפואי ומת מסרטן בלוב ב-2012. פחימה זוכה. גורמים אמריקניים אמרו כי מסעוד הודה שהרכיב את הפצצה וכי עבד עם אל-מגרחי ופחימה.

מסע"ת | משרד המשפטים לציון יום השנה ה- 32 לפיצוץ טיסת פן אם 103 
 21 בדצמבר 2020. רויטרס
נציגה של משפחות הקורבנות במסיבת העיתונאים בוושינגטון, היום/רויטרס

התובע הכללי של ארצות הברית אמר כי פריצת הדרך בחקירה נגד מסעוד החלה ב-2016, אז למדה ארצות הברית שהוא נעצר עם נפילת משטר קדאפי ותוחקר על ידי גורם ברשויות אכיפת החוק בספטמבר 2012. לפי משרד המשפטים, קדאפי, שהוצא להורג על ידי המורדים ב-2011, הודה אישית למסעוד ולפחימה על הפגיעה במטרה אמריקנית, ותיאר את המבצע כהצלחה מוחלטת.

הפיגוע היה אחד מכמה תקריות בין לוב לבין המערב באותן שנים. ב-1992 הטילה מועצת הביטחון של האו"ם אמברגו נשק וסנקציות על לוב כדי לשכנע את קדאפי להסגיר את שני הנאשמים. עם זאת, הממשלה הלובית סירבה להעבירם לארצות הברית, אך הסכימה שיעמדו לדין בפני חבר שופטים סקוטים שישב בבית משפט בהולנד.

רק ב-2003 קיבל קדאפי אחריות לאסון, ולוב הגיעה להסדר פיצויים בגובה 2.7 מיליארד דולר עם משפחות הקורבנות. לאחר מכן, ממשלו של ג'ורג' וו. בוש הסיר את הסנקציות מעליה וב-2006 היא הוצאה מרשימת המדינות תומכות הטרור וחזרה לקיים יחסים דיפלומטיים עם ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully