וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את דחיית פיזורה

עודכן לאחרונה: 21.12.2020 / 23:42

ללא הסכמות בין הליכוד לכחול לבן, רוב של חברי הוועדה תמכו בפיזור וכעת ההצעה עלתה לקריאה ראשונה. גנץ העביר לנתניהו חמש דרישות להמשך קידום החוק, אך הודה שהוא חושב שיסרב להן. נציגות הייעוץ המשפטי בכנסת אמרו שייתכן שחלק מהסעיפים ידרשו רוב של 61 ח"כים

בווידאו: ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את החוק לפיזור הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת, למרות שלא הושגו הסכמות בין הליכוד וכחול לבן. שבעה ח"כים תמכו בהצעה, וחמישה התנגדו. בהצבעה לא השתתף אף אחד מחברי הכנסת של כחול לבן, שחלקם שוהים בבידוד.

לפי ההצעה, פיזור הכנסת יידחה, יועבר תקציב המדינה לשנת 2020 עד 31 בדצמבר ותקציב לשנת 2021 עד 5 בינואר. אם לא יועברו תקציבים אלו עד למועד הנקוב - הכנסת תתפזר והבחירות יתקיימו בתאריך המתוכנן - 23 במרץ.

נציגות הייעוץ המשפטי בכנסת, עו"ד שגית אפיק ועו"ד ארבל אסטרחן, אמרו במהלך הדיונים כי ייתכן וחלק מסעיפי ההצעה יידרשו רוב של 61 ח"כים בהצבעות במליאה. הדד ליין לאישור החוק הוא מחר לפני חצות, מועד פיזור הכנסת המקורי. בסיעות האופוזיציה ימינה, יש עתיד, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת מתכוונים להגיש אלפי הסתייגויות כדי לעכב את הליך החקיקה.

ח"כ איתן גינזבורג, 23 בנובמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
יידרש גם הוא לבידוד. ח"כ גינזבורג/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

לאחר ההחלטה, יו"ר כחול לבן בני גנץ כינס ישיבת סיעה לעדכון על מצב המו"מ והמגעים לדחיית הבחירות ופיזור הכנסת. בשיחה, הודיע כי העביר לנתניהו הצעה אחרונה, אך לא צופה שיאשר אותה. "הוא אמור לחזור אליי. אני חושב שהוא יגיד לא ושהכנסת תתפזר מחר. אין מה להרחיב בעניין הזה יותר מדי. אם אשמע הלילה שיש מה לעשות עם הסיפור הזה אעדכן, ואם לא - הכנסת תהפוך לדלעת מחר בלילה".

בהצעה של ראש הממשלה החליפי לליכוד, נכללו חמש דרישות המהוות תנאי להמשך קידום החוק: הבטחת העברת התקציב לשנים 2020-2021; אישור תקנון הממשלה; העברת כל המינויים התקועים; השארת שר המשפטים בתפקיד ללא שינויים שיפגעו בשלטון החוק וסגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה.

בני גנץ ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
חמש דרישות. גנץ/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

התנאים של גנץ להמשך קידום החוק

  • הבטחת העברת התקציב לשנים 2020-2021
  • אישור תקנון ממשלה
  • העברת כל המינויים התקועים
  • השארת שר המשפטי בתפקידו, ללא שינויים שינויים שיפגעו בשלטון החוק
  • סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה

מוקדם יותר, אמרו בכחול לבן כי "אם לא יושגו הבנות במסגרתן ימולא ההסכם הקואליציוני ואזרחי ישראל יזכו לממשלת אחדות מתפקדת שמתנהלת בשיתוף פעולה כנדרש ותוך שמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק, נמשוך את הצעת החוק והכנסת תפוזר ביום שלישי הקרוב".

בכנסת בחנו הגעת ח"כים חולים להצבעה - במשרד הבריאות סירבו

בכנסת בחנו ביממה האחרונה לאפשר הגעת חולי קורונה מאומתים להצבעה במליאה בתנאים חריגים, אך במשרד הבריאות סירבו לאשר זאת - כך נודע לוואלה! NEWS. הבדיקה נעשתה לקראת ההצבעות שעשויות להיערך ביומיים הקרובים על דחיית פיזור הכנסת, ובהן עשוי להימצא קושי בהשגת רוב.

משבר מסוג זה התגלע במהלך היום לקראת ישיבת ועדת הכנסת על דחיית מועד פיזורה. ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) אובחנה בנגיף הקורונה, ולא התאפשר לה להשתתף בהצבעה. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג - אף הוא מכחול לבן - נדרש להיכנס לבידוד.

הדיון על דחיית פיזור הכנסת היה אמור להיפתח הבוקר בשעה 10:30, אך בשל המצב הוא התעכב. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ניהל את הישיבה, והוועדה דנה בנושא אף שהקואליציה עדיין לא גיבשה רוב להצעתה.

ועדת הכנסת-הצעת חוק התפזרות הכנסת ה-23. דני שם טוב דוברות הכנסת, אתר רשמי
הדיון התעכב בשל התחלואה במשכן. ועדת הכנסת/אתר רשמי, דני שם טוב דוברות הכנסת

בהקשר זה, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) פנה לקצין הכנסת ניצב יוסף גריף בדרישה למנוע את כניסתם של חברי הכנסת מכחול לבן למשכן הכנסת, לאחר שנחשפו ביום חמישי שעבר לחברת הכנסת שי וזאן. במכתב ששלח לגריף כתב ח"כ לוי כי דרישתו נועדה בין היתר "למנוע פגיעה בעובדי הכנסת ובחברי הכנסת".

במקרה שחברי המפלגה יחויבו להיכנס לבידוד, תהליך החקיקה של דחיית פיזור הכנסת עלול להתעכב באופן משמעותי. הצבעה של חברי כנסת מבודדים הוסדרה עד היום רק בהצבעות במליאה, אך לא בוועדות. ייתכן כי הייעוץ המשפטי בכנסת יידרש לסיטאוציה הנוכחית כדי למנוע את פיזור הכנסת.

בתוך כך, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, אמרה בדיון כי הפשרה החדשה בין הליכוד וכחול לבן, שלמעשה קובעת כי הבחירות יתקיימו ב-23 במרץ, למרות הדחייה באישור התקציב, היא לא אפשרית. לדבריה, "זה לא זמן סביר לקיום מערכת בחירות על כל מרכיביה. יש סכנה לקיום מערכת הבחירות כהלכה באופן תקין וראוי כפי שאנחנו מצפים במדינת ישראל".

ח"כ הילה שי וזאן, 9 בנובמבר 2020. הדס פרוש, פלאש 90
אובחנה בקורונה. ח"כ הילה שי וזאן/פלאש 90, הדס פרוש

בכחול לבן אומרים שההסכמות על דחיית מועד אישור התקציב הצעת החוק נועדו לאפשר דיאלוג עם הליכוד עד יום שלישי בערב, אז הכנסת תפוזר אוטומטית במידה ולא יהיו הסכמות. מאחר וכחול לבן שולטים בוועדת הכנסת, אם לא יהיו הסכמות עם הליכוד ביומיים הקרובים הם יכולים לכאורה להפסיק את קידום החוק והכנסת תתפזר אוטומטית.

בימים האחרונים התגבש מתווה בין הליכוד וכחול לבן שמבוסס בעיקרו על מינויים משפטיים תמורת רוטציה, אך נותרו בו עדיין פערים גדולים. בליכוד דורשים לשנות את שיטת המינויים המשפטיים: פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ושופטי בית המשפט העליון כך שהחלטותיו של שר המשפטים אבי ניסנקורן היו כפופות להסכמת הליכוד ולמנגנון קבלת החלטות פוליטי שיאשר אותן.

בליכוד דורשים להקים מנגנון נוסף שיעקוף את ניסנקורן ויוצב מעל ועדת שרים לחקיקה. ניסנקורן מתנגד נחרצות לדרישות הליכוד ולוחץ על גנץ שלא לקבלן, בעוד גנץ סבור שיש לשקול אותן בהתאם לסעיף בהסכם הקואליציוני שקבע שכל המינויים ייעשו בהסכמה.

גנץ מצדו דורש מנתניהו להתחייב על מימוש הרוטציה ולוותר על נקודת היציאה שתאפשר לו לפזר את הכנסת על תקציב מבלי להעביר את ראשות הממשלה, אך נתניהו עוד לא הסכים להתחייב לעשות זאת. במתווה ההסכמות החדש לפיו תקציב 2021 יאושר עד 5 בינואר, נקודת היציאה האחרונה של נתניהו תהיה בינואר ואם אכן יעבור תקציב 2021 במועד זה, לא תהיה לנתניהו דרך לפזר את הכנסת מבלי להעביר לגנץ את ראשות הממשלה עד מועד העברת הרוטציה בנובמבר 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully