וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן והליכוד הסכימו לדחות את פיזור הכנסת כדי למצות את המו"מ

עודכן לאחרונה: 21.12.2020 / 6:34

בשתי המפלגות החלו להיערך לדחיית המועד, שנקבע לשלישי בחצות, כדי לאפשר זמן נוסף למיצוי השיחות בניסיון לפתור את המשבר. החל ממחר בבוקר יפתחו בהליך בזק לדחיית תקציב 2020 עד 31 בדצמבר, ואת תקציב השנה הבאה ל-5 בינואר. הליכוד: "לא נחזור להיות ממשלה בתוך ממשלה"

שר הפנים אריה דרעי: "יש לי יסוד להניח שהכנסת לא תתפזר השבוע"/רוני כנפו

בליכוד ובכחול לבן החלו הערב (ראשון) להיערך לדחיית מועד פיזור הכנסת ביום שלישי הקרוב, כדי לאפשר עוד זמן למיצוי השיחות בניסיון לפתור את המשבר. זאת, למרות שנותרו עדיין פערים בין הצדדים בסוגיית הרוטציה והמינויים המשפטיים.

שתי המפלגות צפויות לקדם החל ממחר בבוקר בהליך בזק הצעת חוק לדחיית מועד אישור תקציב 2020 בשבועיים - עד 31 בדצמבר, כדי למנוע את פיזורה האוטומטי של הכנסת ביום שלישי. המפלגות הסכימו כי בהמשך, המועד האחרון לאישור תקציב 2021 יידחה ל-5 בינואר. אם אחד מהתקציבים האלה לא יאושר במועד, הכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות שייערכו במועדן - 23 במרץ.

ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג צפויה להתכנס מחר לדיון ראשון על הצעת החוק. בינתיים, הצדדים ינסו למצות את המגעים ביניהם על שאר הנושאים במחלוקת כמו הרוטציה על ראשות הממשלה, סמכויותיו של שר המשפטים אבי ניסנקורן, מינוי בכירים ועוד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נערכים לדחיית פיזור הכנסת. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ההסכמה על 5 בינואר כמועד האחרון להעברת תקציב 2021 מאפשרת לראש הממשלה בנימין נתניהו לפזר את הכנסת עד תאריך זה מבלי להעביר לראש הממשלה החליפי בני גנץ את הרוטציה. אולם, אם תקציב 2021 יעבור במועד זה - לכאורה נסגרות כל הפרצות שיאפשרו לנתניהו לפזר את הכנסת מבלי שגנץ ימונה לראשות הממשלה.

עוד בוואלה!

ליישר את מגדל פיזה: מאמץ אחרון וקלוש להצלת ממשלת נתניהו-גנץ

לכתבה המלאה

בכחול לבן מסרו הערב כי "מחר תקודם בהסכמה הצעת חוק שלפיה יועבר תקציב המדינה לשנת 2020 עד ל-31 בדצמבר 2020 ולשנת 2021 עד לתאריך 5 בינואר שנה הבאה. לפי הצעת החוק, אם לא יועברו תקציבים אלו עד למועד הנקוב - הכנסת תתפזר והבחירות יתקיימו ב-23 במרץ".

עוד אמרו במפלגה כי "בקידום תהליך ובמקביל נמצה את הניסיון להביא לממשלה מתפקדת, עם תקציב שמיליוני ישראלים זקוקים לו כעת, מינויים ושמירה על שלטון החוק והיעדר השפעה של ראש הממשלה על משפטו". במפלגה הבהירו כי "אם לא יושגו הבנות במסגרתן ימולא ההסכם הקואליציוני ואזרחי ישראל יזכו לממשלת אחדות מתפקדת שמתנהלת בשיתוף פעולה כנדרש ותוך שמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק, נמשוך את הצעת החוק והכנסת תפוזר ביום שלישי הקרוב".

בכחול לבן אומרים שההסכמות על דחיית מועד אישור התקציב הצעת החוק נועדו לאפשר דיאלוג עם הליכוד עד יום שלישי בערב, אז הכנסת תפוזר אוטומטית במידה ולא יהיו הסכמות. מאחר וכחול לבן שולטים בוועדת הכנסת, אם לא יהיו הסכמות עם הליכוד ביומיים הקרובים הם יכולים לכאורה להפסיק את קידום החוק והכנסת תתפזר אוטומטית.

אבי ניסנקורן, ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
סמכויותיו במרכז המו"מ. ניסנקורן/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

בימים האחרונים התגבש מתווה בין הליכוד וכחול לבן שמבוסס בעיקרו על מינויים משפטיים תמורת רוטציה, אך נותרו בו עדיין פערים גדולים. בליכוד דורשים לשנות את שיטת המינויים המשפטיים: פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ושופטי בית המשפט העליון כך שהחלטותיו של שר המשפטים אבי ניסנקורן היו כפופות להסכמת הליכוד ולמנגנון קבלת החלטות פוליטי שיאשר אותן.

בליכוד דורשים להקים מנגנון נוסף שיעקוף את ניסנקורן ויוצב מעל ועדת שרים לחקיקה. ניסנקורן מתנגד נחרצות לדרישות הליכוד ולוחץ על גנץ שלא לקבלן, בעוד גנץ סבור שיש לשקול אותן בהתאם לסעיף בהסכם הקואליציוני שקבע שכל המינויים ייעשו בהסכמה.

גנץ מצדו דורש מנתניהו להתחייב על מימוש הרוטציה ולוותר על נקודת היציאה שתאפשר לו לפזר את הכנסת על תקציב מבלי להעביר את ראשות הממשלה, אך נתניהו עוד לא הסכים להתחייב לעשות זאת. במתווה ההסכמות החדש לפיו תקציב 2021 יאושר עד 5 בינואר, נקודת היציאה האחרונה של נתניהו תהיה בינואר ואם אכן יעבור תקציב 2021 במועד זה, לא תהיה לנתניהו דרך לפזר את הכנסת מבלי להעביר לגנץ את ראשות הממשלה עד מועד העברת הרוטציה בנובמבר 2021.

הליכוד: "לא נחזור להיות ממשלה בתוך ממשלה"

לאחר שנודע על ההסכמה בין המפלגות, בליכוד מסרו כי "‏אם מישהו מאמין שהליכוד יסכים לחזור ל'ממשלה בתוך ממשלה' - הוא חי בסרט". הדברים פורסמו בציוץ בטוויטר בעמוד הרשמי של המפלגה, וראש הממשלה פרסם את הציוץ בחשבונו ברשת החברתית.

בכחול לבן השיבו בתגובה בחשבון הטוויטר של המפלגה כי "אם מישהו חושב שכחול לבן תסכים לדריסת רגל של נאשם בפלילים בנושא מינוי שופטים וגורמי אכיפת חוק - הוא חי בסרט".

ח"כ אסף זמיר, שהתפטר מתפקידו כשר בממשלה עם נתניהו, ומוביל את הקו הלוחמני בכחול לבן שדורש לפרק את הממשלה, כתב בתגובה לציוץ הליכוד: "מוטב לסיים את הפארסה".

במפלגת ימינה תקפו את נתניהו וגנץ. "מתי הם ידאגו לעבודה של אזרחי מדינת ישראל כמו שהם דואגים לעבודה שלהם?", אמרו.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צייץ בתגובה לסיכום בין הליכוד לכחול לבן כי "גנץ - סמרטוט רב פעמי. ככה זה כשהכיסא לפני הכול".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה צייץ כי "מודה שלא ראיתי פאודה אבל לא זוכר ששמעתי שהרמטכ"ל נכנע בסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully