וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות משבוע לפני, בליכוד בוחנים אם ניתן לדחות את המועד האחרון לפיזור הכנסת

במפלגה בדקו את היתכנות המהלך באמצעות הייעוץ המשפטי של הכנסת, שם הבהירו כי כדי לאשרו יש להראות כוונה לאישור התקציב. בכיר בליכוד: "כולם מבינים שגם אם תהיה פשרה, צריכים עוד זמן להתארגן". גורם בכחול לבן: "הנושא לא הובא אלינו". ללא תקציב, הכנסת תתפזר בשלישי

בווידאו: הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

בליכוד בוחנים היום (רביעי) אם יהיה ניתן לדחות את המועד האחרון לפיזור הכנסת ה-23. במקרה שלא יאושר תקציב, הכנסת תתפזר בלילה שבין יום שלישי לרביעי, ולמרות שיש נתק כמעט מוחלט בין כחול לבן והליכוד, בכירים במפלגה בדקו את היתכנות המהלך.

הבדיקה התקיימה בהיבט המשפטי, בין היתר באמצעות הייעוץ המשפטי של הכנסת, שם הבהירו כי על מנת להגן על המהלך משפטית יהיה על הממשלה או הכנסת להראות צעד שמעיד על הכוונה לאשר את התקציב - כמו אישור בישיבת הממשלה ביום ראשון.

בכיר בליכוד הסביר כי "כולם מבינים שגם אם תהיה פשרה, צריכים עוד זמן להתארגנות, השאלה אם אפשר לדחות את המועד של העברת התקציב". בכחול לבן סירבו להגיב, אך גורם במפלגה טען כי הם לא מכירים את הסוגיה. "הנושא לא הובא אלינו כלל, ואנחנו לא עוסקים בסיפורים", אמר.

ח"כ מיקי זוהר ורה"מ נתניהו, 7 בדצמבר 2015. יונתן זינדל, פלאש 90
"כחול לבן מבינים שבחירות זו התאבדות מבחינתם". זוהר ונתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

מוקדם יותר אמר יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), כי "הלכה למעשה לא נוכל להעביר את תקציב 2020 בעת הזאת". לדבריו, "כרגע חייבים קודם כל לדחות את מועד הבחירות בעוד שלושה חודשים כדי להמשיך להתדיין בינינו. כחול לבן מתחילים להפנים שהם לא יעברו את אחוז החסימה ובחירות זו התאבדות מבחינתם".

הפער העיקרי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ נותר בעינו: התנאי המרכזי של כחול לבן לכל פשרה או דחייה הוא התחייבות לקיום ומימוש הרוטציה, ובנוסף אישור התקציב לשנים 2021-2020, ואילו בליכוד מסרבים לוותר על נקודת היציאה ולשנות את הסעיף בחוק שמאפשר לפזר את הכנסת על נושא התקציב מבלי להעביר לגנץ את ראשות הממשלה.

בליכוד אמרו בימים האחרונים כי יהיו מוכנים לוותר על נקודת היציאה בתמורה לפיטורי שר המשפטים אבי ניסנקורן, אך דרישה זו נדחתה בכחול לבן על הסף.

גם אם לבסוף תמצא פשרה, מכשול נוסף עלול לעמוד בדרך: הצורך לערוך שינויי חקיקה בחוק ממשלת החילופים שעל בסיסו הוקמה הממשלה ושבו נקבעו ממדי כהונתה וסדרי עבודתה. כל שינוי בחוק זה מצריך רוב מיוחד של 70 חברי כנסת, שמוטל בספק אחרי המהלך של גדעון סער.

הצעת החוק לאיסור טיפולי המרה אושרה בקריאה טרומית, 22 ביולי 2020
בני גנץ, אבי ניסנקורן. עדינה וולמן/ דוברות הכנסת, אתר רשמי
סירבו להצעת הליכוד. ניסנקורן וגנץ/אתר רשמי, עדינה וולמן/ דוברות הכנסת

מהלך הליכוד מגיעה לאחר שהיום שהייעוץ המשפטי של הכנסת על פיזור יום לפני המועד שתוכנן, אם לא תימצא פשרה על תקציב לשנת 2020. עם זאת, בין היועצים המשפטיים התגלעה מחלוקת על תאריך הפיזור, ואם יהיה ביום שלישי או רביעי בחצות. ממלאת מקום יועמ"ש הכנסת, שגית אפיק, טענה כי הפיזור אמור להיות ביום רביעי בחצות, אך יועמ"ש ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן, טענה כי מדובר ביום שלישי - וכך נקבע. אם לא יימצא פיתרון למשבר, הבחירות לכנסת ייערכו 90 יום לאחר מכן.

במקביל, אמר גנץ, כי הוא מקווה שנתניהו "יבין שהליכה לבחירות היא לא מה שישראל צריכה עכשיו". לדבריו, "צריך להימנע מבחירות ולהגיע למצב של ממשלה מתפקדת ותכנון לטווח ארוך. אין לנו הרבה זמן איך לפתור את זה, אבל אני כמובן מוכן לעוד מערכת בחירות. הפתרון היה צריך להיות בתקציב ונשאר בתקציב ובחוק ההסדרים המתלווה אליו, המביא בחשבון את הרפורמות הכלכליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully