וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמרת כחול לבן: "פועלים יחד להשגת העקרונות שלנו, לא נתפשר"

עודכן לאחרונה: 20.12.2020 / 19:38

גנץ, אשכנזי וניסנקורן פרסמו הודעה משותפת ברקע ניסיון הליכוד לצמצם את סמכויות שר המשפטים כחלק משיחות הפשרה. הם הכחישו את הדיווחים על מתיחות במפלגה: "ספין של בעלי אינטרסים". דרעי: "מניח שהכנסת לא תתפזר"

שר הפנים אריה דרעי: "יש לי יסוד להניח שהכנסת לא תתפזר השבוע"/רוני כנפו

בכירי כחול לבן, שר הביטחון גני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן, פרסמו היום (ראשון) הודעה משותפת, ברקע דרישת הליכוד לצמצם את סמכויותיו של שר המשפטים. בהודעה הכחישו את הדיווחים על מתיחות במפלגה והבהירו שלא יוותרו על המנגנונים שנועדו לשמור על שלטון החוק.

"השיח התקשורתי שקרי ולא מבטא את התנהלותה של כחול לבן. מלחמות פנימיות שמורות למפלגות אחרות, אצלנו פועלים יחד להשגת העקרונות של כחול לבן", נכתב. "לא נתפשר על קיום ממשלה מתפקדת תוך שמירה על הדמוקרטיה ומנגנוני שלטון החוק, והבטחת תקציב מדינה שיטפל בקורונה הכלכלית. כל דיווח או ספין שמומצא על ידי בעלי אינטרסים, הוא על דעת המדווח בלבד. די לשקרים".

מוקדם יותר, מקורבי ניסנקורן העבירו ביקורת חריפה על דרישת הליכוד לקצץ בסמכויותיו, במסגרת שיחות הפשרה עם כחול לבן. "דרישות הליכוד מסוכנות ומטורפות, לא מדובר בקיצוץ סמכויות אלא בריקון תפקיד שר המשפטים מתוכן בשביל להבטיח את הרוטציה", אמרו. "מי שחושב שנאפשר להפקיר את כל מנגנוני שלטון החוק בידי נתניהו - חי בהזיה".

שר המשפטים אבי ניסנקורן. אלעד מלכה
"ריקון התפקיד מתוכן בשביל להבטיח רוטציה". ניסנקורן/אלעד מלכה

המתווה שנידון בין הליכוד וכחול לבן מבוסס בעיקרו על מינויים משפטיים תמורת רוטציה. יו"ר כחול לבן בני גנץ מוכן לשקול את שינוי שיטת המינויים המשפטיים בתמורה להבטחה של הליכוד לקיים את הרוטציה במועדה בנובמבר 2021, אך עדיין לא ברור אם וכיצד הליכוד מסכים לעגן את ההבטחה הזו בחקיקה. בכחול לבן דורשים לשנות את החוק שכורך בין פיזור הכנסת ואי העברת תקציב, כלומר שגם אם לא יעבור תקציב 2021 בהמשך הכנסת לא תתפזר והרוטציה תעבור לגנץ בנובמבר 2021.

אפשרות נוספת שנבחנת היא סגירת הפרצה החוקית בממשלת החילופים שקובעת שאם הכנסת מתפזרת על תקציב, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשאר בתפקידו. בשני המקרים גנץ צפוי להיתקל בהתנגדות של חברי סיעתו, שתקשה על גיוס הרוב הדרוש לשינוי החקיקה. בשלב הראשון, אם תושג הסכמה, הליכוד וכחול לבן יפעלו לדחייה קצרה של הדד-ליין הנוכחי שקובע שהכנסת תתפזר באופן אוטומטי בשלישי בחצות אם לא עובר תקציב.

ישראל כ"ץ ובני גנץ. -, אתר רשמי
בכחול לבן רוצים לבטל את הכריכה של הרוטציה בתקציב. גנץ ושר האוצר כץ/אתר רשמי, -

המתיחות בצמרת כחול לבן גברה לאחר שגנץ, ניסנקורן ואשכנזי דנו אתמול במתווה הפשרה המוצע על ידי הליכוד. בישיבה נתגלעו חילוקי דעות קשים, בעיקר בין גנץ לניסנקורן, סביב דרישת הליכוד בנוגע לתפקיד שר המשפטים. ניסנקורן מתנגד לכל השינויים המוצעים, ואילו גנץ דורש לשקול אותם בהתאם להסכם הקואליציוני המקורי שנחתם בין הצדדים באפריל, שבו הם התחייבו להקים מנגנון קבלת החלטות משותף למינויים בכירים בממשלה.

דרעי: "יש לי יסוד להניח שהכנסת לא תתפזר השבוע"

שר הפנים אריה דרעי התייחס למגעים בין הליכוד וכחול לבן, לאחר שהתחסן נגד קורונה במרכז רפואי מאוחדת בירושלים. "מקווה שהכנסת לא תתפזר", אמר דרעי, "יש לי יסוד להניח שהכנסת לא תתפזר השבוע אבל 23 במרץ זה תאריך הבחירות שעוד נמצא על הפרק. מקווה שמחר נוכל להתקדם בעניין. אסור ללכת לבחירות, העם לא רוצה את זה. מקווה שנתניהו וגנץ יימצאו את הפתרון לכך".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי במהלך מייצג עצרת הנרות הגדולה לציון 25 שנה לרצח יצחק רבין 29 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
עשוי להציע לחברי כחול לבן להצטרף. חולדאי/ראובן קסטרו

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שנערך להתמודדות בבחירות הארציות, גיבה היום את ניסנקורן ברקע הדיווחים על הפשרה המסתמנת במשבר הפוליטי. "‏אין חיסון לחוסר מנהיגות. מנהיגות זה לקבל החלטות קשות לטובת המדינה. אין חיסון לזריקה וטרפוד של שר משפטים מעולה ששומר על שלטון החוק", תקף.

"האנשים הטובים של כחול לבן המתנגדים לכניעה המבישה - אל תוותרו על עקרונותיכם. יהיה לכם מקום במנהיגות המדינה גם ביום שאחרי כחול לבן", הוסיף. לפי ההערכה במערכת הפוליטית, חולדאי עשוי להציע לחלק מחברי כחול לבן להצטרף למפלגתו החדשה אם הסיעה תתפצל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully