וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתף קרה: קופות החולים התעקשו לפעול לבדן, ומוקדי החיסונים קורסים

במקביל לתחילת מבצע החיסונים לצוותים הרפואיים, ארבע הקופות פתחו את מוקדי התורים לקשישים ולאוכלוסיות בסיכון. אולם כשהמבוטחים ניסו להשיג מענה, הם חוו ניתוקים של עד שעתיים והתורים הפנויים היחידים היו בעוד שבועיים. "אמרו שאין חיסונים, ולא יודעים מתי יהיה"

בווידאו: החל מבצע החיסון גד קורונה/צילום: ניב אהרונוסון ורוני כנפו

ארבע קופות החולים פתחו היום (ראשון) את מוקדי התורים כדי לאפשר לאוכלוסיות בסיכון ולקשישים לקבוע תור לקבלת חיסון לקורונה, במקביל לתחילת החיסונים של צוותי הרפואה. אך בשעות הבוקר מוקדי הקופות היו מנותקים לפרקים, והמוקד של קופת החולים הגדולה ביותר, כללית, לא היה זמין במשך כמעט שעתיים. מבוטחים שהצליחו לתאם תור לקבלת החיסון, קיבלו מועדים רחוקים של יותר משבועיים.

קופות החולים נאבקו כדי שהאחריות לחלק מחיסון האוכלוסייה לא תעבור לפיקוד העורף, וטענו כי הן יכולות לעמוד ברף שהציב משרד הבריאות - בין 60 אלף ל-80 אלף מתחסנים ביום. אולם כרגע, נראה כי הן לא מצליחות לעמוד ביעדים השאפתניים שהציבו לעצמן.

מספר התורים שנקבעו בקופות

  • כללית: 90 אלף
  • מאוחדת: 10,261
  • לאומית: 4,350
  • מכבי: 50 אלף

עוד בוואלה!

מבצע ההתחסנות נגד קורונה החל; ריבלין: "דאגו לבריאות הסובבים אתכם"

לכתבה המלאה
תור לחיסוני הקורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"לא יכולים לקבוע". תור לחיסונים באיכילוב, היום/ראובן קסטרו

"ניסינו להירשם לקבוע תור באינטרנט וזה לא עבד. גם הבן שלי ניסה לעזור לנו אבל הייתה תקלה", סיפרו בני הזוג זילברשטיין, בני 78 ו-81 המבוטחים בכללית. "ניסיתי להתקשר בטלפון, חיכיתי חצי שעה על הקו ואז נציגת שירות ענתה ולקחה את כל הפרטים שלנו. כבר חשבנו שהתקדמנו, ואז בסוף אמרה 'אין בכלל חיסונים, לא בפתח תקווה ולא בבני ברק'. אלו הסניפים היחידים שאנחנו משויכים אליהם. היא אמרה שגם לא יודעים מתי יהיה".

מבוטחת כללית נוספת תיארה חוויה דומה. "אני משמונה ורבע בבוקר בסיפור הזה, ניסיתי לחייג למוקד, חיכיתי וחיכיתי ואז השיחה התנתקה. מכיוון שבמענה הקולי הרגיל לא הצלחתי להגיע אליהם, נכנסתי דרך האונליין, ואחרי תהליך הרשמה, הם מפנים שם למענה הקולי שכאמור מנותק. ואז פניתי אליהם בפייסבוק ושם הם נותנים בכלל מספר טלפון אחר".

היא המשיכה: "במספר השני חיכיתי וחיכיתי, ואחרי 20 דקות בערך ענה נציג אנושי. אמרתי לו שבאתי להירשם, ואז ענו לי 'אנחנו לא יכולים לקבוע. אין תורים כרגע. אנחנו לא יודעים מתי יהיה, תנסי'".

מתחם החיסונים בהיכל קבוצת שלמה, ת"א 13 בצדמבר 2020. ראובן קסטרו
מיעוט מוקדים בפריפריה. מתחם חיסונים בתל אביב/ראובן קסטרו

לדבריה, היא ציפתה שיוציאו הודעה מסודרת על התקלה, שהייתה חוסכת ממנה את אי הנעימות. "יש להם תקלה? בסדר. אין תורים? בסדר. אז תודיעו! במקום זה שלחתם אותי לאונליין, זה כל כך מסובך? התגלגלתי ככה חצי יום בגלל זה. אני לא מאמינה שיש להם מנות חיסון בכלל".

יוסי בר צבי, בן 66 מגני תקווה, סיפר כי "מהבוקר הצבתי שלושה מכשירי טלפון והתקשרתי בהם למוקד מכבי. אחרי שעות של המתנה קיבלתי מענה אנושי ונציגה דוברת עברית ניסתה לקבוע לי תור לחיסון. נשמע פשוט, נכון? אז זהו שלא. 35 דקות נמשכה קביעת התור תוך שהנציגה שמה אותי שוב ושוב בהמתנה והלכה לברר פרט זה או אחר עם הממונה".

לדברי בר צבי, "אחרי 35 דקות נקבע התור וגם התור לחיסון השני והובטח שיגיע מסרון עם כל הפרטים. המסרון לתור השני אכן הגיע. אבל האישור לראשון בושש. אחרי שעה בערך קיבלתי עוד מסרון שהתור למנה הראשונה בוטל. עכשיו מתחילים הכל מהתחלה", אמר.

הפריפריה עדיין מחכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה לתת מענה למתחסנים גם בפריפריה, ו-12 מרכזים אחודים של כל קופות החולים הוקמו בצפון ובדרום: בנהריה, קריית גת, כרמיאל, אילת, בית שמש, דימונה, ערד, צפת, קריית שמונה, שפרעם, שדרות ואום אל-פחם. למרות המאמצים, תושבי הצפון מדווחים על מיעוט במוקדי התחסנות, ומתרעמים על החלטת המשרד להקים אתרי התחסנות בערים הגדולות בלבד, כך שתושבי היישובים הקטנים צריכים לנסוע דרך ארוכה.

ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן, מחה על פריסת המוקדים המצומצמת. "יש להקים מרכזי חיסון גם ברשויות בפריפריה", אמר. "לא אסכים שתושבינו, במיוחד המבוגרים שבהם, ייאלצו לנסוע לנהריה ולהתקהל בתורי ענק צפופים העשויים לסכן את בריאותם".

שר הבריאות יולי אדשלטיין, מנכ"ל כללית אהוד דודסון והאחות רגינה יודילביץ' שחיסנה את המנכ"ל, ת"א 20 בדצמבר 2020. אבי כהן, אתר רשמי
טענו שיכולות לעמוד ברף. עובדת כללית עם חיסון לקורונה/אתר רשמי, אבי כהן

הקופות מברכות על עומס הפניות וההיענות הגבוהה של הציבור, וטוענות כי הכשלים יטופלו בהדרגה ומלווים באופן טבעי את תחילת המבצע. "צריך לזכור שהקדימו את המבצע בארבעה ימים, אבל אנחנו מתגברים את המוקדנים ואת האחריות", נמסר מאחת הקופות.

תגובות רשמיות טרם התקבלו מצד הקופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully