וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה במערכת הביטחון: איראן מנהלת מו"מ עקיף עם ממשל ביידן על הסכם גרעין

20.12.2020 / 14:43

לפי הערכת המצב, האיראנים כבר פתחו בדיאלוג, ובצה"ל מהדקים את הקשר עם צבא ארה"ב. בביקור יו"ר המטות המשולבים האמריקני הובהר כי טהראן במצב קשה, ולא מאיצה תהליכים בפרויקט הגרעין אלא "שולחת איתות" במסגרת המו"מ. גורם במערכת הביטחון: איראן חוששת מהסלמה

בווידאו: דובר בממשלת איראן מביע תקווה שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מארק א. מילי, ביקר שלוש פעמים בישראל בשנה האחרונה אך בסוף השבוע האחרון היה זה הביקור הארוך ביותר. ביממה וחצי שהיה כאן מילי, הוא נפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי וערך דיון מקצועי ממושך בהשתתפות ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן וראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי אלוף טל קלמן.

הקצינים הבכירים הציגו בפניו סקירות אזוריות במיקוד על פרויקט הגרעין האיראני, ההתבססות בסוריה, פרויקט הטילים הבליסטיים ופעילות חתרנית במזרח התיכון. האלופים גם התייחסו בדיון לאתגרים המשותפים לצה"ל וצבא ארצות הברית בשנת 2021.

כוכבי מקיים שיחות וידאו אחת לחודש עם הגנרל מילי ואחת לשבועיים עם מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית (סנטקום) על ענייני היום הבוערים הכוללים תיאום אסטרטגי. תדירות השיחות מצביעה על יחסי קרבה ותיאום הדוק בין הצבאות, אך גם על המתח במזרח התיכון.

הגנרל מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך ביקור ביחידה הרב מימדית ביום שישי. 18 בדצמבר 2020.. דובר צה"ל
מנהלים שיחות תכופות. כוכבי ומילי, בשבוע שעבר/דובר צה"ל

לדברי גורמי ביטחון, יש הסכמה רחבה, אך לא מלאה, בין יו"ר המטות המשולבים ובכירי צבאו לצה"ל על תמונת המצב בסוגיה האיראנית ודרכי ההתנהלות מולה. לפי הערכת המצב במערכת הביטחון, האיראנים כבר פתחו בדיאלוג לא ישיר עם ממשל ביידן למרות שהוא אמור להיכנס לתפקידו באופן רשמי רק ב-20 בינואר.

העמדה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, כפי שהוצגה ליו"ר המטות המשולבים, כללה מסר ברור: חזרה להסכם הגרעין כפי שנחתם בשנת 2015 לא רלוונטית בגלל שאיראן במצב אחר לחלוטין בפרויקט - יש לה צנטריפוגות מהירות יותר להעשרת אורניום, והיא מבצעת פעילות מעל ומתחת לקרקע. בנוסף לכך, האיראנים מתקדמים בפרויקט הטילים הבליסטיים וממשיכים לערער את היציבות במזרח התיכון.

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון סירבו להתייחס לפרסומים על פעילות במתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו, אך הדגישו כי פוטנציאל ההסלמה קיים סביב הסוגיה האיראנית. לכן, בצה"ל ובצבא ארצות הברית נערכים בתחום האופרטיבי ומהדקים את התיאום ושיתוף הפעולה.

עוד בוואלה!

האביב הערבי יצר נשק חדש במזה"ת. ההמונים כנראה ישתמשו בו שוב

לכתבה המלאה
צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
צה"ל והצבא האמריקני מהדקים את שיתוף הפעולה. צנטריפוגות להעשרת אורניום באיראן/AP, Vahid Salemi

במהלך הסקירות שהוצגו לגנרל מילי, אמרו הקצינים הבכירים כי להערכתם האיראנים לא מאיצים תהליכים בפרויקט הגרעין, והפעולות שהם מבצעים בניגוד להסכם הן סוג של "איתות" במסגרת הדיאלוג העקיף עם בכירי ממשל ביידן טרם כניסתו לבית הלבן.

לפי הערכות במערכת הביטחון, המשטר האיראני מבין שאם יבצע הפרות קיצוניות בהסכם הגרעין הוא ישלם מחיר כבד, שלא משתלם בתקופה זו, והוא משתמש בהתגרויות כדי להגדיל מנופי לחץ על וושינגטון ואירופה לקראת הדיאלוג הישיר.

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, אטלנטה, 15 בדצמבר 2020. AP
מעריכים כי הפרות ההסכם הם סוג של ״איתות״ איראני בדיאלוג העקיף. ביידן, השבוע/AP

לפי המסרים שהעבירה ישראל, האיראנים נמצאים במצב הקשה ביותר מאז מלחמת איראן-עיראק ולכן רצוי לא למהר במו"מ, להעמיק במודיעין, ולנצל את הסיטואציה שבה האיראנים לחוצים להסיר את הסנקציות הכלכליות המכבידות כדי להשיג הסכם עדיף.

בזמן שארצות הברית עסוקה בהקרנת כוח במזרח התיכון, באמצעות היקף טיסות חריגות וגלויות של מטוסי קרב, מטוסי ריגול ומפציץ, והעברת נושאות מטוסים לאזור, המשטר האיראני מאוד מרוסן. בטהראן מעוניינים לעבור בשקט את התקופה עד להשבעת ביידן כנשיא ולהימנע עד כמה שניתן מהסלמה.

נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך פגישה בטהרן 8 בנובמבר 2020. AP
לחוצים להסיר את הסנקציות הכלכליות. נשיא איראן חסן רוחאני, בחודש שעבר/AP

"הנרטיב שהאיראנים מספרים לעצמם הוא שהאמריקנים רצו להפיל את המשטר האיראני והחליפו את המשטר האמריקני, ולכן האיראנים ממש לא רוצים לעצבן את הממשל החדש אלא להתחיל ברגל ימין", הסבירו גורמי ביטחון. לדבריהם, "זה מקטין את הסיכוי לחילופי מהלומות".

מילי ביקר ביחידה הרב ממדית "רפאים", נחשף ליכולות מסווגות ובסוף הביקור הציע הרמטכ"ל לשתף פעולה במאמץ צבאי אמריקני דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully