וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלון ההזדמנויות צומצם: הכנסת צפויה להתפזר ביום שלישי בחצות

הייעוץ המשפטי של הכנסת קבע כי הכנסת ה-23 תתפזר ביום שלישי בחצות, יום לפני המועד שתוכנן, אם לא יימצא פתרון למשבר התקציב לשנת 2020 שצריך לעבור על פי חוק עד למועד זה. ההודעה מצמצמת את האפשרות של הליכוד וכחול לבן להגיע לפתרון שימנע בחירות

בווידאו: הצעת חוק השוויון של כחול לבן עברה בקריאה טרומית/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

‏הייעוץ המשפטי של הכנסת הכריע היום (רביעי) כי הכנסת ה-23 תתפזר ביום שלישי בחצות, יום לפני המועד שתוכנן, אם לא תימצא פשרה על תקציב לשנת 2020. המערכת הפוליטית פעלה מתוך הנחה שהדד-ליין לפיזור הכנסת הוא ביום רביעי בחצות, והודעת הייעוץ המשפטי של הכנסת מצמצמת עוד יותר את חלון ההזדמנויות של הליכוד וכחול לבן להגיע לפתרון שימנע בחירות, ומותירה רק ארבעה ימי עבודה פוטנציאליים של הכנסת, שבהם ניתן יהיה לעשות שינויי חקיקה שיידרשו אם הצדדים היו מגיעים להסכם.

בין היועצים המשפטיים התגלעה מחלוקת על תאריך הפיזור - האם יהיה זה ביום שלישי או רביעי בחצות. ואולם, ממלאת מקום יועמ"ש הכנסת, שגית אפיק, טענה כי הפיזור אמור להיות ביום רביעי בחצות - אך יועמ"ש ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן, טענה כי מדובר ביום שלישי - וכך נקבע. אם לא יימצא פיתרון למשבר, הבחירות לכנסת ייערכו 90 יום לאחר מכן.

כינוס מליאת הכנסת 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עשויה להתפזר מוקדם מהצפוי. מליאת הכנסת/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר מוקדם יותר היום, שבוע ממועד הפיזור האוטומטי של הכנסת, כי הוא מקווה שראש הממשלה בנימין נתניהו "יבין שהליכה לבחירות היא לא מה שישראל צריכה עכשיו".

"אני חושב שצריך להימנע מבחירות ולהגיע למצב של ממשלה מתפקדת ותכנון לטווח ארוך", אמר גנץ בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, "אין לנו הרבה זמן איך לפתור את זה, אבל אני כמובן מוכן לעוד מערכת בחירות. הפתרון היה צריך להיות בתקציב ונשאר בתקציב ובחוק ההסדרים המתלווה אליו, המביא בחשבון את הרפורמות הכלכליות".

בימים האחרונים נעשו ניסיונות נוספים לגבש הסכמות או פתרון בין נתניהו וגנץ, אך לדברי גורמים המעורים במגעים לא נרשמה התקדמות משמעותית.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
השעון מתקתק. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

בין היתר, דרשו בליכוד שכחול לבן יחליפו את שר המשפטים, אבי ניסנקורן, כתנאי לפתרון המשבר בממשלה, אך גנץ הבהיר היום כי הוא לא מתכוון להיענות לכך. "אני לא מתכוון להחליף את אבי ניסנקורן, אבי עושה עבודה טובה מאוד במשרד המשפטים. אנחנו מחויבים לשמירה על הדמוקרטיה, מוסדות המשפט ולכן התשובה היא מאוד ברורה", אמר גנץ.

בימים האחרונים בכירים בליכוד העבירו מסרים לכחול לבן לפיהם משבר התקציב/רוטציה יכול להיפתר במידה וגנץ יפטר את ניסנקורן, ואף הוצעו חילופי תיקים בתמורה לתיק המשפטים. ניסנקורן מעורר את התנגדותו של נתניהו מאז הקמת הממשלה, אך בכחול לבן לא צפויים להיענות לדרישה לפטרו.

במקביל לפיזור האוטומטי של הכנסת, בכחול לבן קידמו חוק מוסדר לפיזורה. ואולם, מליאת הכנסת לא תצביע השבוע על החוק, בעקבות פייליבסטר של הליכוד, שמנעה את ההצבעה על ההצעה. המהלך של הליכוד הוא חלק מהרצון להימנע מהפחתת מימון הבחירות בשיעור של 10% או שקיפות בפרסומים רשמיים ברשתות החברתיות, שני סעיפים שכחול לבן ניסתה לקדם.

כך, החוק כלל הצעה של ח"כ רם שפע (כחול לבן) להפחית את מימון המפלגות בבחירות הקרובות ב-10%, מיחידת מימון העומדת היום על סך של מיליון ו-388 אלף שקלים. לצד זאת, כחול לבן, בתמיכת שאר הסיעות באופוזיציה, ביקשה להחיל חובת שקיפות הקיימת על פרסום מודעות בעיתונים, גם על פרסומים במדיות החדשות השונות כגון אתרי אינטרנט, במדיה החברתית, מסרונים ועוד. לפי ההצעה, החובה תחול על פרסום שיבוצע בתשלום אבל לא תכלול תעמולה פרטית של אזרח פרטי שאינו יקבל תשלום בגין הפרסום, כדוגמת פוסט בפייסבוק. ההסדר יחול על בחירות לכנסת, לרשויות המקומיות וכן בפריימריז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully