וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנאים ירודים במעבר רחל מסכנים את בריאותם של אלפים: "התנהלות מכוונת"

17.12.2020 / 17:02

צפיפות, צחנה, ואי-הקפדה על תקנות הקורונה הם רק חלק מהקשיים עמם נאלצים הפלסטינים הנכנסים דרך המחסום הביטחוני להתמודד. עתירה שהוגשה לעליון דורשת לשפר את התנאים באופן מידי, ומצביעה על סכנה להאצת התפשטות הנגיף בישראל. "המעבר הפך למקום הדבקה ודאי"

בווידאו: פרופ' אש קורא לכולם להתחסן/עריכה: טל רזניק

עתירה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט העליון דורשת לשפר באופן מידי את התנאים הניתנים לפלסטינים שנכנסים לישראל דרך מעבר רחל, המחסום הביטחוני שנמצא בין בית לחם לירושלים. בין 8,000 ל-9,000 פלסטינים עוברים במחסום באופן יום יומי, רובם בשעות הבוקר, ונאלצים להתמודד עם תנאים ירודים המסכנים את בריאותם וחושפים אותם להידבקות בנגיף הקורונה.

בעתירה, שהוגשה ביום שבת על ידי האגודה לזכויות האזרח בישראל ועמותת קו לעובד, נטען כי הכשלים בתפעול המחסום מובילים לעומס ולצפיפות בלתי נסבלים, הנגרמים בעיקר בגלל המספר הנמוך של עמדות הבידוק במקום ומהפעלה לא רציפה של המעבר. הארגונים דורשים להפעיל את כל עמדות הבידוק במחסום, ולפתוח מסלול מיוחד בשעות העומס עבור נשים, קשישים ואנשים עם מחלות רקע, כדי למנוע את האפשרות שידבקו בנגיף.

עתירה דחופה למתן צו על תנאי - עומס במחסומים, 15 בדצמבר 2020. האגודה לזכויות האזרח בישראל, אתר רשמי
דורשים לפתוח מסלול הומניטרי בשעות העומס. מעבר רחל, אתמול/אתר רשמי, האגודה לזכויות האזרח בישראל

לאור התחלואה באזור יהודה ושומרון והתפשטות הקורונה ברשות הפלסטינית, הוחלט ב-10 בדצמבר על ידי פיקוד העורף והמינהל האזרחי כי יבוצעו בדיקות מדגמיות למחזיקים ברישיונות תעסוקה בישראל, ופועל שלא יסכים לבדיקה לא יורשה להיכנס. המשמעות היא שרק אחוז קטן מבין העוברים במעבר נבדק מדי יום, ויש חשש כי הדבר יוביל לכניסת פלסטינים שנושאים את הנגיף והדבקה בישראל.

תחקירן מטעם האגודה לזכויות האזרח תיעד את העומסים הכבדים במעבר בתקופת הקורונה, ואף שוחח עם פלסטינים שנתקלו בצפיפות. לדבריו, בחלק מהימים נאלצים מאות אנשים להצטופף ולהמתין לבידוק הביטחוני, שבלעדיו הם אינם יכולים להיכנס לישראל כדי לעבוד, ועד לבדיקתם הנחיות הקורונה לא נשמרות.

עו"ד רוני פלי, מהאגודה לזכויות האזרח, טוענת כי התנהלות המשטרה בהפעלת מעבר רחל מסכנת את העוברים בו ואף עלולה להוביל להדבקה בערים בהן הם עובדים. "אחרי שהשקיעו סכומי כסף גדולים כדי להתמודד עם הצפיפות והדוחק, מבדיקה שלנו עולה כי הבעיה של הצפיפות טרם נפתרה", אמרה. "דווקא בתקופה בה הצפיפות מסוכנת מתמיד, החליטה המשטרה להפעיל את המחסום באופן שיוצר עומס רב בו. כך, הופך המחסום למקום הדבקה ודאי".

לדבריה של פלי, "זוהי אינה גזירת גורל, אלא התנהלות מכוונת. על כן פנינו לבית המשפט שיורה למשטרה למצוא פתרונות לעומס הכבד ולצפיפות הגבוהה במחסום".

עתירה דחופה למתן צו על תנאי - עומס במחסומים, 15 בדצמבר 2020. האגודה לזכויות האזרח בישראל, אתר רשמי
"המחסום הפך למקום הדבקה ודאי". מעבר רחל, אתמול/אתר רשמי, האגודה לזכויות האזרח בישראל

עוד טענו באגודה לזכויות האזרח כי "הצפיפות שנוצרת בכניסה למחסום ובתוכו מסכנת את בריאותם של הנכנסים בו ואף את חייהם. הדוחק במחסום אינו מסכן את העובדים רק משום משבר הקורונה, הוא פוגע בכבודם, ומשפיע על מצבם הפיזי והמנטלי של העוברים בו גם אילולא המגפה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "מעבר רחל שודרג ושופץ בשנים האחרונות, וכפועל יוצא תהליך הבידוק במעבר התייעל והתקצר באופן משמעותי. שדרוג זה נועד לתת מענה לגידול המשמעותי שחל בשנים האחרונות במספר האנשים המשתמשים במעבר. נוכח ההגבלות שמכוח התקנות למניעת התפשטות נגיף הקורונה, פועלים כוחות הביטחון במעבר באופן מותאם. נמשיך לפעול למעבר יעיל ובטוח תוך שמירה על בריאותם של משתמשי המעבר, זאת לצד ביצוע כל הבדיקות והפעולות הנדרשות להגנה על בטחון אזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully