וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: כיפת ברזל יירטה טילי שיוט

15.12.2020 / 14:00

חיל האוויר ערך סדרת ניסויים, במהלכה יירטו לוחמי ההגנה האווירית טילים בליסטיים ואיומים שונים, תוך שימוש במערכות כיפת ברזל וקלע דוד במשולב. הגילוי, השליטה וניהול היירוטים בוצעו על ידי יחידת טילי החץ, ואילו היירוט בוצע בידי לוחמי כיפת ברזל

בווידאו: כיפת ברזל יירטה לראשונה טילי שיוט/צילום: דוברות משרד הביטחון

חיל האוויר בפיקודו של אלוף עמיקם נורקין ובשיתוף התעשיות הביטחוניות בהובלת רפאל, מנהלת חומה במשרד הביטחון וסוכנות הטילים האמריקאית (MDA), סיימו בימים האחרונים ניסוי להגנה אווירית ארצית, רב שכבתית המשלבת מערכות יירוט שונות.

במהלך הניסוי, יירטו לוחמי ההגנה האווירית בפיקודו של תא"ל רן כוכב, לראשונה אי פעם, טילים בליסטיים, מטרות המדמות טילי שיוט ומטוסים ללא טייס, באמצעות הגנה אווירית רב-שכבתית, באמצעות יירוטים של טילי קלע דוד וכיפת ברזל.

הגילוי, השליטה וניהול היירוטים בוצעו על ידי יחידת טילי החץ, באופן שמהווה את יישום חזון ההגנה האווירית של תא"ל כוכב. לוחמי המערך קיבלו החלטות ליירוט באמצעות מערכת נשק אחת או יותר. שילוב מערכות יעיל עשוי להוות מעטפת הגנה נוספת למערך טילי החץ.

ניסויי מערכת הנשק "שרביט קסמים", 15 בדצמבר 2020. אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון, משרד הביטחון
"מענה משולב ורב-שכבתי". ניסוי במערכת הנשק שרביט קסמים/משרד הביטחון, אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

חיל האוויר שיגר מטרות אשר דימו טילים ארוכי טווח ואתגרו את מערכות ההגנה האווירית, שלאחר סדרת ניסויים עמדו בהצלחה ביעד והוכיחו הגנה אווירית יעילה, כמערכת רב-שכבתית, למדינת ישראל. כאמור, מערך ההגנה הרב-שכבתית מבוסס על ארבע שכבות הגנה מבצעיות בחיל האוויר: מערכת "כיפת ברזל", מערכת "שרביט קסמים", מערכת "חץ 2" ו-"חץ 3".

מפקד מערך הגנה אווירית, תא"ל רן כוכב, הסביר כי "המתאר אופיין על ידי חיל האוויר והביצוע על הקרקע ובאוויר. ההקשר הגיאופוליטי הוא ברור. אמנם תכננו לעשות את זה בסוף בשנת 2020 אבל מתקיים כאן מרוץ למידה בלתי פוסק. של כל הצדדים בכל הזירות ומה שמיוחד בניסוי הזה שהוא רב שכבתי. זו פעם ראשונה בעולם עד כמה שאנחנו יודעים שבוצע יירוט רב שכבתי. מסונכרן ומתואם".

"זה היה ניסוי מתוכנן אבל הפכנו אותו לניסוי מבצעי. מה שמיוחד בניסוי הזה כי הוא בוצע על ידי לוחמי הגנה אווירית. יחד עם מנהלת חומה, רפאל והתעשיות ביטחוניות", הוסיף כוכב. במערך ההגנה האווירית הדגישו כי "חלק מהיירוטים בוצעו בהפתעה גמורה".

עוד בוואלה!

מי יגן על מערך כיפת ברזל?

לכתבה המלאה

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אני מברך על הניסוי המוצלח, שבחן לראשונה יירוט משולב רב-שכבתי של כלל מערכת ההגנה של מדינת ישראל. מדובר במערך מהמתקדמים בעולם, שמעניק למדינת ישראל הגנה מפני איומים מזירות קרובות ורחוקות".

ראש מנהלת חומה במפא"ת שבמשרד הביטחון, משה פתאל: "בפעם הראשונה הוכחנו בסדרה ארוכה של ניסויים מענה משולב ורב-שכבתי, הכולל בתוכו את מערכות הנשק 'כיפת ברזל', 'שרביט קסמים' ו'חץ'. המערך הזה יודע להתמודד, הן בגילוי והן בירוט של מגוון האיומים, תוך תיאום מלא והדדי בין המערכות ועם יכולת קישוריות מתוחכמת".

ניסויי מערכת הנשק "שרביט קסמים", 15 בדצמבר 2020. אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון, משרד הביטחון
חיל האוויר שיגר מטרות אשר דימו טילים ארוכי טווח. צילום מסך מתוך אחד הניסויים בתרגיל/משרד הביטחון, אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת מערכות הגנה אווירית ברפאל, תא"ל (מיל') פיני יונגמן: "לראשונה בעולם ביצענו ניסוי שלא רק מקשר בין מערכות הגנה אוויריות, אלא מקשר מיירטים וטילים נגד אותו איום ממערכות שונות. זה חדשני. מערכות ההגנה הרב-שכבתית משתלבות יחד, הן יכולות להתמודד עם מספר איומים בו זמנית, עם סוגי איומים בו זמנית ולתת הגנה טובה הרבה יותר לאזרחי מדינת ישראל. השמדנו את כלל המטרות".

למרות שברחבי העולם מתגברים הפרסומים על אודות נשק היפר-סוני, טיל שנע במהירות שנעה סביב 6,000 קמ"ש, אמר פתאל כי, "כרגע מדינת ישראל לא מטפלת באיום ההיפר סוני. יש מחשבות. העולם כולו מדבר על האיומים הזה. כל דבר ייבחן לגופו". יונגמן הוסיף, "לתעשיות בישראל יש פתרונות וביום שמדינת ישראל תחליט ללכת לטפל באיומים הללו הפתרונות קיימים".

על השימוש בלייזר במהלך הניסוי נגד מטרות אמר משה פתאל, "לא בוצע בניסוי הזה יירוט באמצעות לייזר, אך כן במערכות שתומכות ויקדמו אותנו לטובת יירוט באמצעות לייזר". עוד אמר פתאל על האפשרות למכור כיפות ברזל למדינות המפרץ, "נכון לעכשיו אנחנו ממתינים להבשלת התהליכים והיחסים הביטחוניים וכרגע אנחנו עדיין לא מדברים על יכולות הגנה אווירית".

יש משמעות אם מערכות כאלה יוצבו במדינות המפרץ?

פתאל: "כמהנדסים, בהבנה מאוד בסיסית, אפשר להבין כמה יכול להיות טוב אם מערכות שיהיו פרוסות במפרץ, יחוברו אלינו, ישתפו איתנו פעולה. יש מישור פוליטי ביטחוני ויש לו אספקטים אחרים. ברמה ההנדסית אין ספק שיש לזה יתרונות חשובים מאוד".

האם הסדרה נתנה מענה לאיום האיראני?

יונגמן: "אנחנו מתייחסים לאיום האיראני ולאיומים ממעגל שני וראשון בצורה מאוד חדה. הניסוי הזה נתן מענה לכל השכבות ולכל המעגלים ולאיומים מסוגים שונים. כטב"ם, טילי שיוט, בליסטיים, התייחסנו לשלושת המעגלים, לא רק לאיום ממעגל שלישי ולסוגי איומים שונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully