וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות החולים יתחילו לחסן אזרחים נגד קורונה ביום רביעי הבא

14.12.2020 / 21:17

משרד הבריאות יפתח במבצע החיסונים בשבוע הבא, כאשר כבר ביום ראשון יחוסנו הצוותים הרפואיים. הראשונים להתחסן באוכלוסייה הכללית - בעלי מחלות רקע ואזרחים מעל גיל 60. מתחם מרכזי להתחסנות יוקם בגני התערוכה בתל אביב, וייפתחו מוקדים נוספים בצפון ובדרום

נתניהו: "החיסונים הראשונים יינתנו ב-27 בדצמבר"/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

בקופות החולים יחלו במבצע החיסונים נגד קורונה לאוכלוסייה הכללית ביום רביעי הבא. הראשונים להתחסן בקרב האזרחים יהיו בעלי מחלות רקע ואנשים מעל גיל 60, ואלה יורשו להתחסן אחרי הצוותים הרפואיים שייחוסנו כבר ביום ראשון. מתחם מרכזי להתחסנות המשלב את ארבע קופות החולים יוקם בגני התערוכה בתל אביב, וייפתחו מוקדים נוספים בצפון ובדרום.

התאריך שנקבע מגיע לאחר הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר אתמול כי המבצע אכן ייפתח מוקדם מהמועד שנקבע ב-20 בדצמבר, אך לא נקב בתאריך מדויק. כעת, בישיבה שהתקיימה היום בין בכירי הקופות למשרד הבריאות, הוחלט כי ההתחסנות בציבור תחל בעוד תשעה ימים.

למרות סמיכות המועד, במשרד הבריאות עדיין לא עדכנו את קופות החולים כמה חיסונים יש בארץ, אך נקבע כי בשבוע הראשון יינתנו 30-20 אלף מנות ביום.

השלב הראשון במבצע החיסונים מתחיל

  • 20 בדצמבר: תחילת חיסון הצוותים הרפואיים
  • 23 בדצמבר: תחילת חיסון האזרחים - בעלי מחלות רקע ואנשים מעל גיל 60
  • מתחם החיסונים מרכזי יוקם בגני התערוכה בת"א
  • מרכזי חיסון בשאר הארץ: בהתאם לפריסת קופות החולים

עוד בוואלה!

10 חודשים של מגיפה: יותר מ-3,000 איש בישראל מתו מקורונה

לכתבה המלאה
תרגיל סימולציה של הגעת החיסונים. בית חולים שיבא, תל השומר, 10 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
תרגיל סימולציה של הגעת החיסונים/ראובן קסטרו

במשרד הבריאות ערכו סקרים בהם בחנו את הנכונות של בני יותר מ-60 להגיע ולהתחסן, ונמצא כי אחוז גבוהה בקרב אוכלוסייה זו הביעו נכונות להתחסן. המבצע יחל עם זימונים פרטניים באופן מבוקר לאוכלוסיות היעד, כדי לבחון עמידה ביעדי המבצע ולבחון את הלוגיסטיקה המורכבת שנדרשת לתפעולו.

כמו כן, ההחלטה לתעדף את בני ה-60 ומעלה תאפשר מרחב גדול של היענות, כך שלא יהיה חשש של זריקת חיסונים שתוקפם פג לאחר חמישה ימים.

השבוע הראשון למבצע יהיה קריטי במיוחד, במסגרתו תבחן מידת היענות האוכלוסייה ולאחריו יוחלט אם לפתוח את מתן החיסונים לכלל האוכלוסייה. הפעלת מערך השינוע של החיסונים מורכב ובעל מאפיינים לוגיסטיים רבים, לכן בימים הראשונים הקופות יפתחו סניפים בודדים ויעלו את כמות המוקדים בהדרגה.

תרחישי מבצע החיסונים

עד סוף החודש הקרוב כבר יחזיקו בישראל מיליון וחצי מנות חיסון של חברת פייזר. במשרד הבריאות התכוננו לשני תרחישים עיקריים, שצפויים לקרות בהתאם למידת היענות האוכלוסייה להתחסן. התרחיש הראשון אליו נערכים במשרד, הוא מצב בו האוכלוסייה הישראלית תנהג כמו בכל מבצע חיסונים עונתי של חיסוני שפעת - ורק כ-15%-20% מהאוכלוסייה הכללית תתחסן, כשלרוב הפלח הזה הוא מאוכלוסיית הסיכון הכוללת קשישים ובעלי מחלות רקע.

על פי הערכת משרד הבריאות, תרחיש זה ריאלי וסביר יותר שיקרה. במקרה כזה, ישראל תיאלץ להתמודד עם המגפה עוד חודשים רבים, אולם התמותה והתחלואה ירדו בצורה ניכרת. כמו כן, רבים יאלצו להיכנס לבידוד בשל מגע עם חולה מאומת והמשק יחזור לשגרה, אולם אירועים המוניים לא יתקיימו בשנה הקרובה.

המקפיאים של חברת שראל שיאחסנו את החיסון לקורונה של חברת פייזר. חברת שראל, אתר רשמי
כמות החיסננים תלויה בהיענות הציבור. המקפיאים של חברת שראל המאחסנים חסיוני פייזר/אתר רשמי, חברת שראל

התרחיש השני, והאופטימי יותר, מצייר תמונה לפיה תהיה היענות רחבה יותר בציבור - וכ-50%-60% מהאוכלוסייה תתחסן נגד קורונה. במצב כזה, ישראל יכולה להגיע לחסינות עדר כבר באפריל, ואף להפוך למדינה ירוקה.

אך גם תרחיש זה כולל מכשול: החוזרים מחוץ לארץ שאינם מחוסנים, יביאו ארצה בחזרה את הנגיף. ואולם, אם כמות אוכלוסייה בסדר גודל זה אכן תתחסן, החולה השב לארץ לא יצליח להפיץ את המחלה באופן רחב.

חשיבות היענות הציבור

ישראל קנתה כמות חיסונים נגד קורונה המיועדת לתרחיש השני, אך במשרד הבריאות מסתכלים בחשש על חוסר ההיענות הציבורית לקבל חיסון נגד שפעת, כנתון ממנו ניתן להשליך על ההיענות הציבורית לחיסוני הקורונה. נגד שפעת נקנתה השנה כמות כפולה של חיסונים, אך מוקדי מוקדי החיסונים נותרו עם מנות רבות ללא ביקוש.

במשרד חוששים שהישראלים ינהגו באופן דומה מול חיסוני הקורונה, וכדי למנוע את המצב יחלו בקרוב בקמפיין רוחבי ברשת לעידוד ההתחסנות. בנוסף, הם יגייסו את ראשי המגזר הערבי והחרדי, בניסיון להמריץ את הקהילה להתחסן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully