וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק מתמשך מול הכנעת בזק: מפת התרחישים למבצע חיסוני הקורונה

13.12.2020 / 22:46

לקראת תחילת ההתחסנות נגד הנגיף, במשרד הבריאות נערכים לשני תרחישים שיופיעו בהתאם למידת היענות האוכלוסייה: הראשון, בו רק כ-20% יתחסנו - יביא להמשך התפשטות איטית של המגיפה. השני - כ-60% מתחסנים - יהפוך את ישראל לירוקה עד אפריל, ויאפשר חזרה לשגרה

בווידאו: תרגיל סימולציה של הגעת החיסונים לביה"ח שיבא/מערכת וואלה! NEWS

המשלוחים הראשונים של חיסוני הקורונה של חברת פייזר כבר הגיעו ארצה בשבוע שעבר, ועד סוף החודש הקרוב יחזיקו בישראל כבר מיליון וחצי מנות. כעת, לקראת פתיחת מבצע ההתחסנות, במשרד הבריאות מתכוננים לשני תרחישים עיקריים שצפויים לקרות בהתאם למידת היענות האוכלוסייה להתחסן.

התרחיש הראשון אליו נערכים במשרד הוא מצב בו האוכלוסייה הישראלית תנהג כמו בכל מבצע חיסונים עונתי של חיסוני שפעת - ורק כ-20%-15% מהאוכלוסייה הכללית תתחסן, כשלרוב הפלח הזה הוא מאוכלוסיית הסיכון הכוללת קשישים ובעלי מחלות רקע.

על פי הערכת משרד הבריאות, תרחיש זה ריאלי וסביר יותר שיקרה. במקרה כזה, ישראל תיאלץ להתמודד עם המגפה עוד חודשים רבים, אולם התמותה והתחלואה ירדו בצורה ניכרת. כמו כן, רבים יאלצו להיכנס לבידוד בשל מגע עם חולה מאומת והמשק יחזור לשגרה, אולם אירועים המוניים לא יתקיימו בשנה הקרובה.

תרגיל סימולציה של הגעת החיסונים. בית חולים שיבא, תל השומר, 10 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מאבק מתמשך היא האפשרות הריאלית. תרגיל סימולציה של הגעת החיסונים בשיבא/ראובן קסטרו

התרחיש השני, והאופטימי יותר, מצייר תמונה לפיה תהיה היענות רחבה יותר בציבור - וכ-60%-50% מהאוכלוסייה תתחסן נגד קורונה. במצב כזה, ישראל יכולה להגיע לחסינות עדר כבר באפריל, ואף להפוך למדינה ירוקה.

אך גם תרחיש זה כולל מכשול: החוזרים מחוץ לארץ שאינם מחוסנים, ויביאו ארצה בחזרה את הנגיף. ואולם, אם כמות אוכלוסייה בסדר גודל זה אכן תתחסן, החולה השב לארץ לא יצליח להפיץ את המחלה באופן רחב.

חשש בשל היענות נמוכה לחיסון נגד שפעת

ישראל קנתה כמות חיסונים נגד קורונה המיועדת לתרחיש השני, אך במשרד הבריאות מסתכלים בחשש על חוסר ההיענות הציבורית לקבל חיסון נגד שפעת, כנתון ממנו ניתן להשליך על ההיענות הציבורית לחיסוני הקורונה. נגד שפעת נקנתה השנה כמות כפולה של חיסונים, אך מוקדי מוקדי החיסונים נותרו עם מנות רבות ללא ביקוש.

חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. ראובן קסטרו
בכל חיסון ישנם כאלו המסרבים להתחסן. פרופ' לוי/ראובן קסטרו

במשרד חוששים שהישראלים ינהגו באופן דומה מול חיסוני הקורונה, וכדי למנוע את המצב יחלו בקרוב בקמפיין רוחבי ברשת לעידוד ההתחסנות. בנוסף, הם יגייסו את ראשי המגזר הערבי והחרדי, בניסיון להמריץ את הקהילה להתחסן.

הדרכון לעידוד ההתחסנות

במשרד הבריאות עמלים גם על תכנית "הדרכון הירוק" למתחסנים, במסגרתו יינתנו הקלות לאלו שיסכימו לקבל את החיסון. מטרת התוכנית בין היתר היא כדי לעודד את האוכלוסייה להתחסן, בכך שלמי שיחזיק בדרכון יוענקו היתרים מיוחדים שאין ליתר האוכלוסייה.

לפי התוכנית, כל מתחסן יקבל את הדרכון הירוק כשבועיים לאחר קבלת המנה השנייה של החיסון דרך אפליקציה ייעודית. הדרכון החדש יאפשר למתחסנים לעלות לטיסות ללא בדיקות, להיכנס להופעות תרבות ולאיי התיירות הירוקים.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, התייחס הבוקר למתנגדי החיסונים וטען כי בכל חיסון ישנם כאלו המסרבים להתחסן, אולם רוב האוכלוסייה חכמה דיה כדי להבין את חשיבות החיסון נגד הקורונה.

נכון להיום, כמות החיסונים עדיין קטנה, ובקופות החולים מחכים להגעת מלאי גדול יותר של חיסונים כבר בסוף השבוע הקרוב. לכן, בקופות עדיין לא רוצים להתחיל במבצע החיסונים, הדורש לוגיסטיקה מורכבת ופתיחת אתרי חיסון, ולהפסיקו באמצע כי אין די חיסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully