וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורה אדומה מעל "דרכון ירוק": התכנית של משרד הבריאות עלולה לעודד הדבקה

30.11.2020 / 11:34

ממונה הקורונה הודיע על הדרכון, שיעניק לבעליו היתרים מיוחדים כמו אישור כניסה לאזורי תיירות, לאירועי תרבות ולטיסות ללא בדיקות. בכירים במשרד הבהירו כי המטרה היא מתן תמריץ חיובי לאנשים להיבדק. מיזם אחר עלול להוביל לאי-דיווח על חולים מאומתים למשרד הבריאות

בווידאו: אש מעריך שנגיף הקורונה יישאר כאן בשנה הקרובה/צילום: יותם רונן

במסיבת העיתונאים הראשונה של פרופסור נחמן אש בשבוע שעבר, הכריז הפרויקטור הנכנס על תכנית חדשה של משרד הבריאות - "דרכון ירוק". הדרכון יגדיר אנשים שהם בסכנה פחותה להדביק או להידבק על בסיס נוגדנים - כלומר מחלימי קורונה או כאלו שהיו בסביבת חולים ונדבקו בנגיף ולא פיתחו תסמינים - ויעניק להם פריבילגיות והיתרים מיוחדים שאין ליתר האוכלוסיה. "הרמזור יהיה לא רק לגבי אזורים, אלא גם לגבי אנשים", בישר אש.

הדרכון הירוק, כמו גם תכניות נוספות של המשרד, נמצא בשלבי גיבוש כדי להתמודד עם אתגרים שונים שמציבה המגיפה. הדרכון מגיע בין היתר כחלק מתכנית כוללת שנועדה ליום שאחרי הגעת חיסוני הקורונה, כדי לתמרץ את הציבור לקבלו. הרעיון למיזם נולד לאחר שבמשרד הבריאות הבינו שאין אפשרות להטיל חובת חיסון, ועל כן נבנית תמריצים כדי לעודד את האוכלוסייה להתחסן ולהפחית את החשש ממנו.

במשרד עדיין שוקדים על ההטבות שיקבלו מחזיקי הדרכון הירוק. ממידע שהגיע לוואלה! NEWS עולה כי ייתכן שבשלב ראשון מדובר באישור כניסה ל"איים ירוקים", דוגמת אילת וים המלח; כניסה לאירועי תרבות ללא בדיקות; וטיסות.

עובדי כללית לוקחים בדיקות קורונה, מודיעין עילית. 22 בספטמבר 2020. יוסי אלוני, פלאש 90, פלאש 90
בדיקת דגימות של נגיף הקורונה/פלאש 90, יוסי אלוני, פלאש 90

נוסף על כך, יוענק אישור לא להיכנס לבידוד במקרה של מפגש עם חולה מאומת. במשרד הבריאות מבהירים כי גם כיום מחלים שנפגש עם מאומת לא צריך להיכנס לבידוד, אך רבים לא יודעים זאת.

בכירים במשרד הבהירו בשיחה עם וואלה! NEWS כי המטרה של הדרכון החדש, היא לא לאו דווקא מתן היתרים מיוחדים למתחסנים, אלא מתן "תמריץ חיובי לביצוע בדיקות" באופן שיאפשר ניטור מהיר של התחלואה. לטענת הבכירים, בדרך זו יוכלו לדעת בוודאות כמה חולים וכמה מחלימים ישנם בארץ, שכן כיום רבים לא מגיעים להיבדק מחשש להיכנס לבידוד. לולא האישורים המיוחדים, חוששים במשרד הבריאות שאנשים לא יגיעו להיבדק והתכנית לא תצליח.

עוד בוואלה!

מה אנחנו צריכים לדעת על הוועדה לחלוקת חיסוני הקורונה

לכתבה המלאה

לאחר הגעת החיסונים, התכנית החדשה תתמרץ את האוכלוסייה להתחסן על ידי מתן אישורים מיוחדים, ולתכנן לטווח ארוך את החלוקה בין המחוסנים לאלו שלא. החיסונים יגיעו לישראל בגלים לכל אורך שנת 2021, ולכן במשך כל השנה הבאה יהיו קבוצות באוכלוסייה שיוכלו לחזור לשגרה, וכאלו שיצטרכו להמתין עד מתן החיסון.

עם זאת, במתכונתה הנוכחית, התכנית עלולה להביא לתוצאה הפוכה - ולייצר מוטיבציה להידבק בקורונה. הדבר נכון בעיקר בקרב צעירים ללא מחלות רקע, שהסיכוי שלהם לפתח תסמינים ארוכי טווח נמוך בהשוואה ליתר הציבור.

תדרוך פרויקטור הקורונה, נחמן אש 26 בנובמבר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
היוזמות עלולות להוביל לתוצאה הרסנית. ממונה הקורונה החדש פרופ' נחמן אש/ראובן קסטרו

כשממונה הקורונה החדש נשאל על כך, הוא הגיב בתדהמה. "אני לא חושב שיש אנשים שירצו לחלות מרצון רק כדי לקבל אישורים", אמר פרופסור אש. עם זאת, מאז התפשט נגיף הקורונה בישראל נראה כי היו מי שנדבקו בכוונה מסיבות שונות, למשל חלק מהציבור החרדי שהיה מוכן לחלות כדי להמשיך את לימודי התורה במהלך הסגר. חלקם אף האמינו כי ניתן להגיע לחסינות עדר.

זאת ועוד, ה"דרכון הירוק" גורם לכך שאזרחים שהיו ממושמעים, הקפידו על כללי הריחוק ושמרו על ההנחיות - ימשיכו להיכנס לבידוד אם נחשפו לחולה מאומת, על חשבון ימי המחלה שלהם. מנגד, מי שנמצא בדוחק כלכלי עלול להעדיף להידבק, כדי לא להיכנס בעתיד לבידוד. יתר על כן, אדם שירצה להימנע מכל הבירוקרטיה סביב עריכת שתי בדיקות ובידוד לפני טיסה, פשוט יידבק במחלה.

בלי חובת בידוד

פרויקט נוסף עליו עובדים במשרד הבריאות בימים אלה יאפשר פנייה לחקירות אפידמיולוגיות על ידי גוף אלטרנטיבי, ללא חובה חוקית בבידוד. שר הבריאות יולי אדלשטיין ותנועת "מספריים" שעורכת חקירות מהסוג הזה, סיכמו על שיתוף פעולה בין הגופים באמצעות מתן סיוע מקדים לאזרחים לקראת החקירה של משרד הבריאות.

התנועה, הקימה מערך תשאול אזרחי וולונטרי שאליו יוכלו לפנות חולים פוטנציאלים כבר בשלב הופעת התסמינים, בלי להמתין לתוצאות בדיקת קורונה. בתום התייעצות עם אנשיה, אזרח יכול להחליט אם להיכנס לבידוד ולדווח על כך לאנשי משרד הבריאות.

היוזמה הגיעה לאחר שבכירי המשרד נוכחו לראות שקיים חשש מהחקירות הרשמיות וחוסר האמון בהן. ההבנות עם "מספריים" נועדו לעודד אנשים להגיע לחקירות אלטרנטיביות. על פי ההסכם, התנועה אינה מחויבת ליידע את המשרד אם התגלה מישהו שצריך להיכנס לבידוד.

הרמטכ"ל  אביב כוכבי בביקור חיפה ובמועצה המקומית דליית אל כרמל, בליווי מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, ראש מועצת דליית אל כרמל,  רפיק חלבי וראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם.. דובר צה"ל
מרכז לחקירות אפידמיולוגיות של משרד הבריאות ומפקדת "אלון"/דובר צה"ל

המיזם החדש נועד לחזק את האחריות של החברה האזרחית במאבק בקורונה, כך שאוכלוסיות שלעתים קרובות לא נעזרות בשירותים שמציעה המדינה, יקבלו שירות אזרחי. עם זאת, יש חשש שרבים שישתמשו בשירות הזה ולא ידווחו למשרד מצידם, בין אם בכוונה ובין אם יסיקו כי החקירה האזרחית מגיעה במקום החקירה הפורמלית ולא בנוסף אליה.

במשרד הבריאות מבינים את הבעייתיות של המיזם, אך מתנחמים בכך שהסיכוי שחולים שלא נבדקו ייכנסו לבידוד, גדול יותר כשהדרישה לכך מגיעה מתוך הקהילה, מה גם שבכל מקרה הם לא היו משתמשים בעזרת המדינה. כך, שלמרות שתנועה "מספרים" לא תמסור מידע למשרד, החולה הלא מאומת ייכנס לבידוד ולא ימשיך את שרשרת ההדבקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully