וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות ניסה לרתום את הרבנים למבצע חיסונים, אך נדחה: "מוקדם מדי"

14.12.2020 / 18:19

מנכ"ל המשרד ופרופ' אש ערכו ישיבה מיוחדת בבית דין נחשב בבני ברק, וניסו לשכנע את העומדים בראשו על חשיבות החיסון. בתיעוד שהגיע לידי וואלה! NEWS הבהירו הרבנים שלמרות שאינם מתנגדים עקרונית, הם ינקטו משנה זהירות, ולא יפרסמו קריאה פומבית להתחסן בשבועות הקרובים

בווידאו: משרד הבריאות ניסה לרתום את הרבנים למבצע חיסונים, אך נדחה: "מוקדם מדי"/מערכת וואלה! NEWS

בכירי משרד הבריאות ניסו לרתום את הרבנים החרדים למבצע החיסונים נגד הקורונה, אך לבינתיים - נדחו. בכירי המשרד, בהם המנכ"ל פרופ' חזי לוי ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, הגיעו אמש (ראשון) לישיבה מיוחדת בבית הדין הרבני הכי נחשב ויוקרתי בבני ברק, כדי להסביר לרבנים העומדים בראשו את החשיבות בצורך להתחסן מפני הקורונה במבצע החיסונים שצפוי לצאת לדרך בשבוע הבא.

בתיעוד שהגיע לידי וואלה! NEWS, הרב יהודה סילמן, מבכירי הדיינים ופוסקי ההלכה בבני ברק, הסביר כי יש להמתין עם קריאה פומבית. "אני מבין שאנחנו מוכרחים לקבל סיכון מסוים כי הקורונה מאוד מסוכנת, אבל ברגע זה לצאת עם אישור רשמי מבחינתנו זה מוקדם מדי, כי שומעים דבר כזה ושומעים דבר כזה", אמר. עם זאת, הרב סילמן בירך על מבצע החיסונים. "אם מישהו ישאל אותי באופן פרטי, ייתכן שאגיד לו לעשות את זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
" אם יישאלו אותי באופן פרטי אמליץ להתחסן". אש ולוי בפגישה עם הרבנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב סילמן, ראש אב בית הדין, אמר לבכירי משרד הבריאות כי "ההיגיון הפשוט אומר שהמחקרים והאישור של הרשויות המוסמכות בארצות הברית - יש להם משקל". אבל הבעיה העיקרית, לדבריו, "היא שאתם יודעים טוב יותר שמחקר שנערך על פני ארבעה חודשים לא שולל אפשרות שלטווח ארוך יכולים להיות בעיות". הרב סילמן הדגיש: "המהלך לעשות חיסונים הוא מהלך נכון, אבל ברגע זה לצאת עם אישור רשמי מבחינתנו זה מוקדם מדי. היינו מחכים כמה שבועות".

עוד אמר הרב סילמן כי לא מצופה מרבנים להיות יותר זהירים מרופאים, ולטענתו יש כ-50% מהם שאמרו שלא יתחסנו. הפרויקטור אש ניסה להסביר כי מדובר "באמירות ראשוניות, לפני ששמעו את הנתונים ולפני שהסברנו, אני לא מאמין שחצי מהרופאים יסרבו", והוסיף כי "יש חשיבות לחיסון כמה שיותר מהר, למרות שדחייה של כמה שבועות לא תעשה הבדל גדול. אבל בינתיים יש אנשים שיידבקו, יחלו ואולי חס וחלילה גם ימותו, וצריך לקחת את זה בחשבון".

תרגיל סימולציה של הגעת החיסונים. בית חולים שיבא, תל השומר, 10 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"המחקר לא שולל אפשרות שלטווח ארוך יכולות להיות בעיות". סימלוציה למבצע החיסונים/ראובן קסטרו

גם מנכ"ל משרד הבריאות ניסה להסביר, וטען כי הסיכון בקבלת החיסון הוא "הרבה פחות" מללקות במחלה "על תוצאותיה", כלשונו. "בשביל הדוגמה נעמוד מול העם ונתחסן", אמר. הדברים של אש ולוי לא שכנעו את הרבנים, ואלה נותרו בעמדתם: הוראה פרטית להתחסן - כן, קריאה פומבית - לא.

"לא יהיה הבדל במתחסנים בין הציבור הכללי לחרדים"

העיתונאי ישראל כהן, פרשן חרדי ברדיו "קול ברמה" שנכח בדיון, הסביר כי הגישה של הרבנים אינה שוללת את הצורך בחיסונים, "אבל הם נמנעים מפרסום קריאה פומבית". כהן העריך כי "יהיו רבים בציבור החרדי שיבקשו לקבל את החיסונים ולא תהיה התנגדות עקרונית לכך. יש קבוצות שמתנגדות באופן עקרוני לתרופות וחיסונים, זה אמונה שצריך לכבד אבל היא בשוליים, ולא צריך לייחס את זה לרוב המגזר החרדי". לבסוף, הוא טוען, "לא יהיה הבדל גדול באחוזי המתחסנים בציבור החרדי מהציבור הכללי".

בימים האחרונים מופצות כרזות ביישובים חרדיים המזהירות מפני חיסונים, גם נגד קורונה. מדובר ביוזמות אנונימיות, אולם עשויה להיות להן השפעה על הציבור. במהלך הדיון אמש התייחס לכך פרופ' אש, והרב סילמן התבטא נגדן בחריפות: "אין לנו קשר לזה, זה ממש למורת רוחנו".

הרב, יהודה סילמן. עריש פילמר - בחדרי חרדים, אתר רשמי
לא מצופה מרבנים להיות יותר זהירים מרופאים. סילמן/אתר רשמי, עריש פילמר - בחדרי חרדים

מלבד הרב סילמן, פרופ' לוי ופרופ' אש השתתפו גם בדיון בנוכחות הדיין הרב שריאל רוזנברג ורב העיר בני ברק הרב שבח צבי רוזנבלט. המשלחת ממשרד הבריאות כללה גם את ראש דסק החרדים, אלוף במיל' רוני נומה, ד"ר הרב יקיר קאופמן, רופא בכיר במשרד הבריאות ויו"ר ארגון "למענכם", והיועץ הרפואי הרב יוסי ערבליך. הרבנים בדיון מייצגים בעיקר את הזרם הליטאי במגזר החרדי, ולעומתו, בזרם החסידי והספרדי נשמעים להוראותיהם של אדמו"רים ורבנים אחרים, ואלה טרם הביעו דעתם בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully