וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקטור הקורונה במגזר החרדי מתריע: היענות נמוכה לביצוע בדיקות

8.12.2020 / 17:25

האלוף במיל' רוני נומה הזהיר במהלך תדריך בעניין התפשטות המגיפה כי במגזר נבדקים משמעותית פחות מהאוכלוסייה הכללית. נומה אמר כי לקראת חופשת חנוכה, התגלו עשרות חולים בישיבות, והחלו בבדיקות כדי למנוע את ההתפשטות. "מבחינת מאושפזים המצב דומה לממוצע הארצי"

בווידאו: נתניהו אומר שהיעד הוא להימנע ככל הניתן מסגר/צילום: לע"מ

פרויקטור הקורונה למגזר החרדי, האלוף במיל' רוני נומה, אמר היום (שלישי) כי ישנה היענות נמוכה לביצוע בדיקות. "מתוך 1,837 מאומתים היום - 140 מהם (8%) הם מהציבור החרדי", הסביר נומה את הפערים בין האוכלוסיות. "אחוז הבדיקות החיוביות הוא 2.8% בכללי ו-4.7% בחרדי. כ-72 בדיקות במגזר הכללי לעומת כ-26 בדיקות במגזר החרדי לכל עשרת אלפים איש. המשמעות היא שנבדקים פחות בצורה משמעותית אצל החרדים. במדדים מאושפזים ותמותה החרדים כמו הממוצע הארצי או למטה מזה".

לדבריו, "מוקדי ההדבקה העיקריים הם בתי אב (בתוך המשפחה), פחות מזה במוסדות חינוך (מתחת לממוצע הארצי) וגם תחבורה ציבורית, חתונות (יודעים שהייתה שם הדבקה מתשאול קהילתי או של המערך הארצי). גם יש הדבקה בבתי כנסת, יש גם בישיבות אבל במספרים ובהיקפים הרבה יותר נמוכים מאשר בחודש אלול".

נומה הזכיר כי לקראת יציאת בחורי ישיבות לחופשת חנוכה בבתיהם, החלו בימים האחרונים לערוך בדיקות כדי לשלול חיוביים לקורונה והתגלה כי "יש בישיבות עשרות מאומתים". לדבריו, הליך הבדיקה נמשך. המתווה שבמסגרתו פועלות ישיבות רבות מחייב כל בחור לעבור בדיקה כדי לצאת חזרה לביתו, זאת לאחר תקופה ארוכה בה שהו בישיבה ללא יציאה ממנה.

רוני נומה מפקד פיקוד העורף תמיר ידעי בני ברק  14/04/2020. ראובן קסטרו
"מוקדי ההדבקה העיקריים הם בתי אב". נומה/ראובן קסטרו

"יש הדבקות בישיבות בהיקפים נמוכים בהרבה ממה שהיה בחודש אלול", ציין. "יש היענות נמוכה לבדיקות, אבל לא יהיה מצב שמישהו יוצא מהישיבה הביתה ללא בדיקה. המאומתים נשארים בישיבה". עם זאת, לא ברור איזה פיקוח יש למשרד הבריאות כדי לוודא זאת.

בתשובה לשאלה על הגורם לעליה בתחלואה, השיב נומה כי "יש כל מיני אגדות וסיפורים על חסינות עדר ובמסגרת התקווה שהנה מגיע חיסון, יש שאננות כללית שהיא בכל הציבור אבל גם בציבור החרדי. אני אומר, מקצועית, גם כשיש חסינות עדר עדיין יש הדבקה. לכן זה גורם לתחושה שאנחנו כבר אחרי הסיפור ואנחנו מזהים את זה גם בבתי כנסת, בחתונות, בתחבורה ציבורית, אנשים עולים שם בלי מסכה".

תלמידי ישיבת קמניץ בירושלים עוטים מסיכות בצל התפשטות הקורונה. 2 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
בדיקות מקיפות כדי למנוע התפשות בחג.תלמידי ישיבת קמיניץ/פלאש 90, יונתן זינדל

לקראת אפשרות של סגר לילי והמגבלות הקיימות, נומה אף נשאל על הדלקות המוניות של נרות בחצרות האדמו"רים והרבנים בחג חנוכה הקרוב, ואמר בתגובה כי "יש פה אתגר גדול, אם בסופו של דבר יוחלט על סגר לילי, אז לאכוף אותו בלי שיתוף פעולה של הציבור זו משימה מורכבת. מקווה שתהיה היענות של הציבור שיבינו שזה מה שצריך כדי לעצור עליה בתחלואה. אני קורא לציבור החרדי להבין שזו הדרך שלנו לנסות להימנע מסגר נוסף".

לסיכום אמר פרויקטור הקורונה במגזר כי "אני מקווה שיהיו מנהיגים ורבנים, לאחר שיוכח שבחיסון הזה הכל בסדר, יתחסנו גם ויגרמו לציבור ללכת אחריהם. צריך הסברה ודוגמה אישית". הוא סירב להתייחס לשאלה האם מתנהלים מגעים כדי לגרום לרבנים בכירים להתחסן ואמר כי הנושא רגיש, אבל "אתם יכולים להבין שאנחנו פועלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully