וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 ימים לפיזור הכנסת: המפץ של סער מרחיק סיכוי לפשרה על התקציב

בקואליציה דנו בתכנית שתאפשר העברת תקציב בתמורה להארכת כהונת הממשלה ודחיית הרוטציה - אך בליכוד מסרבים לוותר על נקודות היציאה לבחירות. גם אם תושג הסכמה, המתווה דורש שינויי חקיקה הדורשים תמיכה של 70 ח"כים לפחות, שתומכי סער והאגף הניצי בכחול לבן עשויים להכשיל

בווידאו: סער התפטר מהכנסת/צילום: יקי אדמקר, יותם רונן וערוץ הכנסת

הספירה לאחור לפיזור הכנסת נמשכת, אולם למרות זאת, נתק כמעט מוחלט שורר בין הליכוד לכחול לבן בכל הנוגע לפתרון משבר התקציב. עשרה ימים בלבד, פחות יומיים של סוף שבוע, נותרו עד לשלב פיזור האוטומטי.

אמנם, בימים האחרונים בכירים בשתי המפלגות דנים במתווה פשרה שיכול למנוע בחירות ולהאריך את ימי הממשלה. עם זאת, לדברי גורמים המעורים במגעים, עדיין לא נרשמה בהם התקדמות משמעותית. לפי המתווה המוצע, יועבר תקציב לשנת 2021 בתחילת השנה בתמורה לדחיית מועד העברת הרוטציה מראש הממשלה בנימין נתניהו לראש הממשלה החליפי בני גנץ. כחלק מהמתווה מוצע להאריך את כהונת הממשלה לארבע שנים, ולא שלוש, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני והרוטציה תועבר במרץ 2022 ולא בנובמבר 2021 כמתוכנן.

גדעון סער מדבר לתומכיו בראשון לציון ב-26 בדצמבר 2019. רויטרס
בכחול לבן העריכו שהודעתו תשכנע את נתניהו להתפשר. סער בכנס תומכים בבחירות בליכוד/רויטרס

עם זאת, הפער העיקרי בין נתניהו וגנץ נותר בעינו: התנאי המרכזי של כחול לבן לכל פשרה או דחייה הוא התחייבות לקיום ומימוש הרוטציה, ואילו בליכוד מסרבים לוותר על נקודת היציאה ולשנות את הסעיף בחוק שמאפשר לפזר את הכנסת על נושא התקציב מבלי להעביר לגנץ את ראשות הממשלה.

בכחול לבן העריכו כי הודעת הפרישה של גדעון סער, שיצרה טלטלה במפה הפוליטית, תשכנע את נתניהו להתפשר, אך בכירים בליכוד אומרים כי הוא לא מוכן להתחייב במסגרת שום מתווה על מימוש הרוטציה.

עוד בוואלה!

סער הכריז שלא ישב תחת נתניהו: "אם הוא יהיה רה"מ - אהיה באופוזיציה"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הפער העיקרי ביניהם נותר בעינו. נתניהו וגנץ במליאה/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

גם במתווה הפשרה יש מכשול אחד מרכזי: הצורך לערוך שינויי חקיקה בחוק ממשלת החילופים שעל בסיסו הוקמה הממשלה ושבו נקבעו ממדי כהונתה וסדרי עבודתה. כל שינוי בחוק זה מצריך רוב מיוחד של 70 חברי כנסת, שמוטל בספק אחרי המהלך של סער.

בקואליציה הנוכחית יש 72 חברי כנסת, אך אם יוכרז הסכם מחודש יכולים לקום לא מעט מורדים. חלק מחברי הקואליציה תומכים או מזוהים כעת עם סער, ולא צפויים לתמוך במהלך שידחה את הבחירות ויפגע במומנטום שלו בסקרים.

מסע"ת | יועז הנדל וצבי האוזר 9 בדצמבר 2020. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
גם במתווה הפשרה יש מכשול. הנדל והאוזר מודיעים על חבירה לסער/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

ראשית, קבוצה זו עשויה לכלול את חברי דרך ארץ, יועז הנדל וצבי האוזר, שהודיעו בשבוע שעבר שהם מצטרפים למפלגתו של סער. גם חברות הכנסת מיכל שיר ושרן השכל, המקורבות לסער בליכוד וכמובן יפעת שאשא ביטון שבוחנת את מקומה הפוליטי החדש, עשויות להתנגד להארכת חיי הממשלה ומניעת בחירות.

אליהם מצטרפים גם חלק מחברי כחול לבן, בהם שר המשפטים אבי ניסנקורן והח"כים אסף זמיר, רם שפע ומיקי חיימוביץ', המתנגדים לפשרות עם נתניהו ועשויים לסרב לתמוך בשינויי החקיקה.

במצב כזה, אין כמעט כל אפשרות להוביל פשרה שמצריכה שינוי חקיקה. גם אם נניח, במצב קיצון, נתניהו ישיג את תמיכתם של חברי סיעת רע"מ, לא בטוח שיהיה לו רוב. המשמעות היא שכדי להימנע מבחירות, נתניהו או גנץ, אחד מהם או שניהם יחד, יצטרכו לוותר משמעותית על דרישותיהם. אחרת, מהלך למניעת בחירות עלול להסתבך בכנסת, גם אם שני הצדדים ירצו בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully