וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק האטה, גם שיפור: תוצאות מעודדות מניסוי בטיפול חדשני לטרשת נפוצה

12.12.2020 / 14:30

חברת נוירוג'נסיס מפתחת שימוש באמצעות תאי גזע כנגד מחלות ניווניות. ממצאי שלב 2 של ניסוי שערכה עם המרכז הרפואי הדסה, בו קיבלו מטופלים תאים מסוג NG-01 ממח העצם, הראו כי חולים בשלב המתקדם של המחלה שיפרו את יכולותיהם המוטוריות והקוגנטיביות. "מרמז על פוטנציאל"

בווידאו: החל בישראל שלב הניסויים הקליני בחיסון לקורונה - נתניהו גנץ ואדלשטיין מתייחסים לניסוי/צילום: לע"מ

ניסוי חדשני שנועד לטפל בטרשת נפוצה נמצא יעיל, וככזה שמסב שיפור במצב המטופלים, ולא רק מאט את עוצמת המחלה - כך עולה מתוצאות הניסוי שנערך לאחרונה על ידי חברת נוירוג'נסיס בשיתוף המרכז הרפואי הדסה. תוצאותיו של השלב השני בניסוי מצביעות על סיכוי אפשרי לטיפול יעיל בטרשת נפוצה פרוגרסיבית - הצורה החמורה יותר של המחלה. הטיפול מתבצע באמצעות החדרה של תאי גזע לגוף החולה, ונועד להילחם במחלות ניווניות של מערכת העצבים כדי להילחם במחלתו.

"ברבים מהמקרים, השיפור של המטופלים היה מרשים וכלל שיקום של פעילות מוטורית והשפעה ברורה על יכולותיהם הקוגניטיביות", אמר פרופ' דימיטריוס קרוסיס, חוקר ראשי של הניסוי ומנהל המרכז לטרשת נפוצה והיחידה לנוירואיומנולוגיה במרכז הרפואי הדסה. לדבריו, "הטיפול נסבל היטב והניסוי הקליני עמד בכל היעדים העיקריים".

בניסוי, בחנו פרופ' דימיטריוס קרוסיס, דוקטור פטרו פנאיוטה ודוקטור איברהים קסיס את ההשפעה של NG-01 - תת-אוכלוסייה ייחודית של תאי גזע מזנכימליים ממקור עצמי ממח העצם - על מטופלים עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית.

תאי גזע. GettyImages
שיטה חדשנית, תוצאות מעודדות. תאי גזע/GettyImages

חברת נוירוג'נסיס היא חברה ביופרמצבטית בשלבי פיתוח קליניים העוסקת בטיפולים חדשניים בתאי גזע נגד מחלות ניווניות של מערכת העצבים, ואת הניסוי היא ערכה בשיתוף המרכז הרפואי הדסה. התוצאות המרשימות עליהן הודיעו הן מהשלב השני של הניסוי הקליני המבוקר. הן פורסמו לאחרונה ב-Brain, כתב עת מדעי יוקרתי של הוצאת אוניברסיטת אוקספורד, ואף נבחרו ל"בחירת העורך" - מה שמראה כי הטיפול היה בטוח לשימוש וללא תופעות לוואי משמעותיות.

שני מדדי יעד עיקריים נקבעו עבור הניסוי. הראשון - בטיחות ההזרקה של תאי NG-01 לתעלת חוט השדרה או לווריד. הוא נמדד דרך שכיחות תופעות הלוואי ביחס לקבוצת הפלצבו. המדד השני הוא ההבדלים בין שלוש הקבוצות המשתתפות - כדי לאמוד את רמת הנכות של חולי טרשת נפוצה - ושיעור המטופלים אצלם הטיפול כשל.

על פי הממצאים, הטיפול בהזרקה אל תעלת חוט השדרה או בהזרקה לווריד הוביל לירידה משמעותית במספר מקרי התקדמות המחלה יחסית לקבוצת הביקורת שקיבלה טיפול פלצבו: 6.7% ו-9.7% לעומת 41.9% בהתאמה. אצל 58% מהחולים שטופלו בהזרקה של NG-01 לתעלת חוט השדרה לא הייתה עדות כלשהי למחלה פעילה לאורך כל תקופת הטיפול, לעומת 9.7% בקבוצת הפלצבו. כמו כן, בקבוצות הטיפול ב-NG-01 ניכר שיפור משמעותי ביכולת ההליכה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

המחלה הזו תוקפת כל אחד אחרת, אבל יש מה לעשות

מוגש כשירות לציבור בחסות נוברטיס

"למרות שיש לנו כרגע מספר אפשרויות טיפול טובות לטרשת נפוצה התקפית הפוגתית, אין מענה יעיל שיכול לעכב בצורה משמעותית את התקדמות המחלה בטרשת נפוצה פרוגרסיבית" הוסיף קרוסיס. "ניסוי זה מספק תוצאות מעודדת ומרמז על הפוטנציאל של גישה חדשה שיכולה לא רק להאט את התקדמות המחלה אלא גם לשפר ולקדם את מנגנוני התיקון בטרשת נפוצה פרוגרסיבית".

טרשת נפוצה (MS) היא מחלה אוטואימונית שגורמת נזק למעטפת המיאלין ולתאי העצב של מערכת העצבים המרכזית (מוקדי פגיעה של המיאלין במוח ובחוט השדרה), וכתוצאה מכך לנכות נוירולוגית מצטברת. הרס המיאלין (המעטפת שמגינה על שלוחות תאי העצב ומאפשרת העברה יעילה של אותות עצביים), גורם לנזק משני לתאי העצב ולניוון הדרגתי. המחלה גורמת לעתים קרובות להפרעות תחושתיות בגפיים, כולל תחושות נמלול או דקירות, חוסר תחושה, כאב או גרד. בעיות מוטוריות נפוצות בקרוב חולי טרשת, שעשויים לסבול מרעד, שרירים נוקשים, רפלקסים מוגזמים, חולש או שיתוק של שרירי הגפיים, קשיים בהליכה ושליטה לקויה בסוגרים.

בנוסף לכך, המחלה כרוכה גם בבעיות ראייה, כמו טשטוש ראייה או ראייה כפולה, או אובדן ראייה חלקי או מלא. לא ניתן לרפא את המחלה, והטיפולים הקיימים כיום מיועדים בעיקר להפחית את ההתקפים ולהאט את קצב הפגיעה העצבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully