וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורסמו נתוני הבטיחות של חיסון פייזר. תופעות הלוואי השכיחות: חום וחולשה

7.12.2020 / 22:26

יום לפני מתן החיסונים בבריטניה, ענקית התרופות הפיצה מידע מלא על תסמינים שדווחו ע"י נסיינים של החיסון שפיתחה לנגיף הקורונה. לפי הנתונים, קבוצות גיל בוגרות יותר סובלות פחות מתופעות לוואי, ורובן מופיעות אחרי קבלת המנה השנייה. טרם פורסמו תוצאות הניסוי בילדים

בווידאו: שר הבריאות הבריטי מביע שביעות רצון מהאישור לשימוש של חיסון פייזר/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

כאבי ראש ושרירים, חום וחולשה הן תופעות הלוואי השכיחות של החיסון לקורונה שפיתחה חברת פייזר - כך עולה מנתוני הבטיחות של החיסון שפורסמו היום (שני) על ידי הרשות הרגולטורית הבריטית (MHRA) שאחראית על אישורו, כשבוע לאחר שאושר לשימוש בממלכה המאוחדת, כשמחר צפוייה בריטניה להתחיל לחסן את האוכלוסיה במדינה.

הנתונים מעלים כי תופעות הלוואי הנפוצות ביותר במבוגרים מעל גיל 18 הן מקומיות, ומופיעות על פי רוב כשבוע ימים ממועד קבלת החיסון, בדרך כלל לאחר מתן המנה השנייה. חומרת התופעות היא בדרך כלל בדרגה קלה עד בינונית ואף משתתף בניסוי של ענקית התרופות לא דיווח על תופעות בדרגה חמורה.

מפעל של פייזר בבלגיה, 9 בנובמבר 2020.. אי-פי, AP
מחר בריטניה תתחיל לחסן. מפעל של פייזר בבלגיה/AP, אי-פי

על פי המידע שפורסם, השכיחות של תופעות הלוואי שדווחו לאחר מתן החיסון נחלקת לשלוש רמות: נפוצות מאוד, נפוצות ולא נפוצות. התסמינים הנלווים השכיחים ביותר שדווחו, העשויים להופיע אצל אחד מתוך עשרה מתחסנים, הם כאב ראש, כאב שרירים, כאב פרקים, חולשה, חום, וכאב במקום ההזרקה.

בדרגת שכיחות בינונית - בקרב 1% עד כ-10% מהמתחסנים - דיווחו הנסיינים על אודם ונפיחות במקום ההזרקה. התופעות הנדירות שנצפו בקרב מתחסנים - בשכיחות של בין 0.1% ל-1% - הן מחלות במערכת הלימפה.

תופעות הלוואי שדווחו בקרב נסיינים של חיסון "פייזר"

  • שכיחות גבוהה - עד 10% מהמתחסנים: כאב ראש, כאב שרירים, כאב פרקים, חולשה, חום, כאב במקום ההזרקה.
  • שכיחות בינונית - 1% - 10% מהמתחסנים: אודם ונפיחות במקום ההזרקה.
  • שכיחות נמוכה - 0.1% - 1% מהמתחסנים: מחלות במערכת הלימפה.

עוד עולה מהנתונים, כי הסיכוי להופעה של תופעות לוואי לאחר מתן החיסון יורד עם הגיל, ונחשב גבוה יותר לאחר קבלת המנה השנייה של החיסון - שניתן בשתי פעימות בפער של שבוע.

בקבוצת הגיל 55-18 דיווחו 17% מהנסיינים על תופעות שונות אחרי המנה הראשונה והשנייה. בקרב בני 85-65 דיווחו 0% מהנסיינים על תופעות לוואי אחרי קבלת המנה הראשונה ו 8% אחרי המנה השנייה. בכל המקרים המדווחים החום היה נמוך או בינוני.

נתונים -  חיסוני הקורונה. -, אתר רשמי
הנתונים שפורסמו לגבי חיסונים לנגיף הקורונה/אתר רשמי, -

במחקרים השונים שבוצעו ניתנו עד כה כ-70 אלף מנות חיסון - כלומר ל-35 אלף נסיינים שקיבלו מנה אמיתית של החיסון - כך שהצטברו נתוני בטיחות רבים שטרם פורסמו במלואם. עד כה לא נראה כי יש ראיות לבעיית בטיחות משמעותית.

פרק הזמן שעבר מאז תום הניסויים עשוי להיות קצר כדי ללמד על תופעות לוואי ארוכות טווח. אולם, בהיסטוריה של פיתוח חיסונים היו מקרים של תופעות קשות שהופיעו תוך שבועות ממתן החיסון, והיות שהזמן הזה כבר חלף, אין סיבה להניח שתצוץ תופעת לוואי כזו.

מחלה משמעותית בעקבות הידבקות בקורונה בקרב ילדים היא נדירה, אך הם יכולים להפיץ את הנגיף לאחרים, ומכאן ההגיון לחסנם. מבחינה ביולוגית וחיסונית, מתבגרים דומים מאוד למבוגרים צעירים, ולכן סביר להניח שהחיסונים יהיו בטוחים ויעילים באותה מידה גם לגביהם.

במחקר שלב 3 של חברת פייזר גויסו כ-2000 ילדים בגילאים 18-12, אך טרם פורסמו תוצאות לגביהם. בחיסון מודרנה לא בוצעו עד כה מחקרים לילדים, אך אלו צפויים להתחיל בקרוב. כך, עד שלא יתקבלו נתונים מפורטים לגבי יעילות ובטיחות החיסונים הללו בילדים, לא יחוסנו ילדים.

האיגוד לרפואת ילדים: "הנתונים מוכיחים יעילות ובטיחות"

בעקבות הפרסום הבטיחות, הודיעה קבוצת העבודה בנושא חיסוני קורונה של האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים כי הם יעמדו בשורה הראשונה של המתחסנים מייד כשיגיעו. "אנו צופים היום בעלייה משמעותית ברמת התחלואה בכל העולם, בארצות הברית למשל הצטרפו כמיליון חולים חדשים בחמשת הימים האחרונים, מספר שנדרשו מאה ימים להגיע אליו בתחילת הפנדמיה שם", נמסר מהאיגוד.

המומחים הסבירו כי "ייתכן ותחלואה תספק הגנה זמנית ואולי מעבר לזה מהדבקות חוזר, אך אין מספיק מידע בנושא. המחיר הבריאותי והכלכלי של הנתיב הזה הוא עצום וקשה מנשוא. הנתונים שהוצגו עד כה, ויפורסמו כבר בימים הקרובים לקהל הרחב, מוכיחים יעילות ובטיחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully