וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FDA אישר את החיסון לקורונה של פייזר לשימוש חירום

עודכן לאחרונה: 12.12.2020 / 10:37

ארצות הברית הפכה למדינה השישית בעולם שמאשרת את החיסון. הגיל המינימלי להתחסנות הוא 16, ומיליוני מנות יחולקו כבר מתחילת שבוע הבא. הראשונים לקבלן יהיו קשישים ועובדי מערכת הבריאות. טראמפ: "המנה הראשונה תינתן תוך פחות מ-24 שעות"

בווידאו: טראמפ מברך על אישור החיסון של פייזר ואומר שמדובר בנס/צילום: רויטרס

מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר הלילה (שבת) ​​את השימוש בחיסון לקורונה של ענקית התרופות פייזר. לפי הודעת ה-FDA, החיסונים הראשונים צפויים להינתן בתוך מספר ימים. המהלך מהווה נקודת מפנה במאבק במגיפה בארצות הברית, בה מתו יותר מ-292 אלף בני אדם שנדבקו בנגיף הקורונה.

מינהל המזון והתרופות האמריקני העניק אישור לשימוש חירום בחיסון, שפותח עם השותפה הגרמנית BioNTech, והוכח בניסוי כיעיל ב-95% במניעת המחלה. המינהל קבע כי ניתן לתת את החיסון לבני 16 ומעלה, והראשונים שצפויים לקבלו הם עובדי מערכת הבריאות וקשישים במוסדות סיעוד. בסבב המתחסנים הראשון, יינתנו כ-2.9 מיליון מנות.

הממשל כבר הודיע כי יחל בהפצת החיסון ברחבי ארצות הברית מיד לאחר אישור ה-FDA, וכי החיסונים הראשונים ייתנו בתחילת השבוע הבא.

חיסון לקורונה פייזר. רויטרס
נקודת מפנה. החיסון לקורונה של פייזר/רויטרס

זמן קצר אחרי ההודעה על אישור החיסון, פרסם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודעה מצולמת בחשבון הטוויטר שלו, בה בירך על פיתוח החיסון ועדכן כי יחל מיד בהפצתו. לדבריו, המנה הראשונה של החיסון תינתן בתוך פחות מ-24 שעות. "ארצות הברית היא האומה הראשונה בעולם שמייצרת חיסון בטוח ואפקטיבי", אמר טראמפ. "ההישג של היום הוא תזכורת לפוטנציאל הבלתי מוגבל של אמריקה".

"זהו צעד אחד ברצף של כמה שיביאו את המגיפה הזאת לסיום", אמרה הלילה עמאש עדאלג'ה, בכיר במרכז לביטחון בריאותי באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. אולם, הוא הדגיש כי "הרבה אנשים יידבקו, הרבה יאושפזו בבתי החולים והרבה ימותו לפני שהחיסון יוכל להשפיע משמעותית על התפשטותה".

בעקבות ההודעה על אישור החיסון, צפויות רשויות הבריאות האמריקניות, שירותי הספנות ובתי החולים לפתוח במסע חיסונים המוני בממדים חסרי תקדים במדינה.

"לאישור יש חשיבות עצומה", אמר אוגור סאהין, מנכ"ל השותפה הגרמנית בפיתוח החיסון, BioNTech. לדבריו, "האישור לשימוש חירום מאפשר לנו להביא את החיסון בנקודת זמן בה הצורך הרפואי הגבוה עבור האוכלוסייה הוא גבוה ביותר".

כמה שעות קודם לכן, אתמול, דיווח הוושינגטון פוסט כי ראש הסגל בבית הלבן מארק מדוז הורה לסטיבן האן, נציב ה-FDA, להגיש את התפטרותו אם הסוכנות לא תאשר סופית את החיסון של חברת פייזר לקורונה עד סוף היום.

האיום הגיע שעות לאחר שהנשיא טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ה-FDA הוא "צב גדול, זקן ואיטי" בהתנהלותו בנושא החיסונים, והאיץ בהאן "לאשר לעזאזל את החיסונים עכשיו". הנשיא הוסיף: "תפסיקו לשחק משחקים ותתחילו להציל חיים".

האזהרה הובילה את ה-FDA להאיץ את לוח הזמנים לאישור החיסון הראשון לקורונה מראשון בבוקר להלילה. בכיר בבית הלבן סירב להגיב בנושא, ואמר כי "אנחנו לא מגיבים על שיחות פרטיות".

ראש ה-FDA מנהל המזון והתרופות בארה"ב סטיבן האן ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים משותפת לגבי מצב מגיפת הקורונה. AP
מתקפת ציוצים. האן וטראמפ/AP

האזהרה, יחד עם הציוצים, ממחישים את המתקפה האחרונה של טראמפ, שהתלונן על כך שהחיסון לא זכה לאישור לפני יום הבחירות, והאשים את "הדיפ-סטייט" בתוך הסוכנות שעובד נגד בחירתו מחדש.

טראמפ התרגז גם מכך שבריטניה אישרה את החיסון לפני ארצות הברית, למרות שהחיסון של חברת פייזר ו-BioNTech פותח ונבחן בזמן שיא.

מעבדת חיסון לקורונה בפלורידה, ארצות הברית, 24 בספטמבר 2020. רויטרס
מבצע החיסונים צפוי להתחיל בשני או בשלישי. מעבדת חיסונים בפלורידה/רויטרס

הוועדה המייעצת של ה-FDA המליצה הלילה להעניק לחיסון את אישור החירום, וההחלטה כפופה כעת להנהלתו. אלכס אזר, שר הבריאות והשירותים החברתיים של ארצות הברית, אמר היום כי מבצע החיסונים עשוי להתחיל כבר בשני או בשלישי.

המלצת הוועדה המייעצת של ה-FDA התקבלה לאחר דיונים שארכו שעות ארוכות, ברוב של 17 תומכים מול ארבעה מתנגדים, כשאחד מחברי הפאנל נמנע. האישור טעון החלטה רשמית של הנהלת ה-FDA, שממלא בדרך כלל את עצות פאנלי המומחים שלו, אך אינו מחויב לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully