וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפארסה נמשכת: בוטל הסגר הלילי בחנוכה

עודכן לאחרונה: 10.12.2020 / 16:09

הממשלה חזרה בה מהכוונה להטיל הגבלות לאורך החג, שהיו אמורות להיכנס לתוקפן כבר הערב, ותחת זאת החליטה לקבוע מדיניות של "ריסון מהודק" ברגע שמספר הנדבקים יעלה ל-2,500 או מקדם ההדבקה יטפס ל-1.32. אם כעבור שלושה שבועות לא יחול שינוי משמעותי - יוטל סגר כללי

בווידאו: נתניהו אומר שיש עלייה מדאיגה בתחלואה והקבינט ידון בצעדים/צילום: לע"מ

הממשלה החליטה אחר הצהריים (חמישי) שלא להטיל הגבלות נוספות בחנוכה, ובמקום זאת להכריז על מדיניות של "ריסון מהודק" של שלושה שבועות כאשר מקדם ההדבקה יגיע ל-1.32 או מספר הנדבקים היומי ל-2,500. אם בתום התקופה הזאת לא יחול שינוי משמעותי בממדי התחלואה - יוטל סגר כללי.

במהלך הישיבה הייתה אמורה הממשלה לאשר שורת הגבלות תנועה במהלך חג החנוכה, בניסיון למנוע אירועים משפחתיים של הדלקת נרות ובכך למזער את ההדבקות בקורונה. לפי ההצעה שהובאה, במהלך החג ייאסר מעבר בין בתים בשעות הערב, והמסחר ייסגר בשעות אלה. אולם, לאור התנגדות בממשלה להטיל הגבלות כבר מהערב ללא מתן אפשרות לציבור להיערך בהתאם, יצאו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר הביטחון בני גנץ להתייעצות, ועם התחדשות הישיבה הכריז אדלשטיין כי החליט לוותר על הטלת הגבלות נוספות במהלך החג.

"אנחנו משאירים את המגבלות הקיימות, נעשה קמפיין הסברה ונבקש לא להתארח בחנוכה", אמר. "אנחנו מבקשים לקבוע כי כאשר מקדם ההדבקה יגיע ל-1.32 או כאשר נגיע ל-2,500 נדבקים ביום נעבור להגבלות 'ריסון מהודק' לתקופה של שלושה שבועות. אם לאחר מכן מקדם ההדבקה לא ירד - נצטרך להגיע לסגר". הממשלה אישרה את ההצעה, כששר המדע יזהר שי הצביע נגד.

הצהרת שר הבריאות, יולי אדלשטיין. משרד הבריאות, ירושלים 9 בדצמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
ההגבלות הנוספות ירדו מהפרק. אדלשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

לפי נוסח טיוטת ההחלטה שהובאה הבוקר בפני הממשלה, החל מהערב ועד 17 בדצמבר מהשעה 17:30 ועד חצות, תוכנן לחול איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר, למעט מקרים חיוניים. הפרת ההגבלה תגרור קנס בסך 500 שקלים. כמו כן, הוצע איסור על קיום או השתתפות בהתקהלות של שני אנשים או יותר במבנה סגור, למעט אנשים הגרים באותו בית, ועשרה אנשים בשטח פתוח. לפי ההחלטה, הוצע לקבוע כי בבתי תפילה תותר תפוסה של עד עשרה אנשים במבנה סגור ו-20 איש בשטח פתוח.

לשרים גם הוצע איסור על הפעלת מסחר, לרבות קניונים ושווקים ולמעט חנויות חיוניות, והומלץ אף לאסור הפעלת גני חיות, שמורות טבע, גנים לאומיים ומוזיאונים. פעילות מקומות העבודה לא הוגבלה בהצעה.

ההצעה שהובאה לאישור השרים

  • איסור שהייה בבית של אדם אחר בין השעות 00:00-17:30
  • הקנס על איסור שהייה בבית של אדם אחר: 500 שקלים
  • איסור התקהלות של שני אנשים או יותר במבנה סגור (למעט אנשים הגרים יחד)
  • הגבלה על התקהלות של עד עשרה אנשים בשטח פתוח (למעט אנשים הגרים יחד)
  • איסור הפעלת המסחר, למעט חנויות חיוניות
הצהרת רה"מ, בנימין נתניהו. משרד הבריאות, ירושלים 9 בצדמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, אתר רשמי
"לא רוצים מגיפה מתפשטת". נתניהו/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש 90

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הזהיר בפתח הישיבה כי "תמונת התחלואה ומדדי ההתפשטות מצביעים על התפרצות מחודשת של המחלה בישראל". לדבריו, "מגמות ההתפרצות מחייבות נקיטת פעולות מידיות על מנת למנוע גל שלישי".

שר הבריאות אדלשטיין פנה לשרים ואמר כי "כל הניסיונות למצוא משהו פרווה שלא פוגע בשום דבר רק מבלבל את הציבור ומרגיז אותו, ויביא אותנו לסגר הדוק לאורך זמן".

תדרוך פרויקטור הקורונה, נחמן אש 26 בנובמבר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"ההתפרצות מחייבת נקיטת פעולות מידיות כדי למנוע גל שלישי". אש/ראובן קסטרו

שרת התיירות אורית פרקש-הכהן שאלה מדוע ההחלטות על הגבלות לא מתקבלות בהתאם לסטטוס החיסונים, ודרשה כי כל סוגיית החיסונים תוצג בפירוט לממשלה. ראש הממשלה השיב לה כי "אנחנו לא רוצים מגיפה מתפשטת. את אומרת למה לגרום עוד סבל לעולם הכלכלי אם אנו לקראת חיסון, אבל דווקא בגלל שזה הסוף" יש להטיל הגבלות.

"לגבי קצב החיסונים", המשיך נתניהו, "אין לנו ודאות וביטחון לגבי היענות הציבור לחיסונים. לכן, צריך במקביל גם לחסן וגם להמשיך להקפיד על הגבלות".

ראש הממשלה שאל "למה לא עכשיו מכריעים על חג המולד ונוביגוד?". שר הבריאות הסביר כי בהמשך יובאו לממשלה הגבלות רלוונטיות. "מתלבטים לגבי התאריכים ונחליט כדי למנוע התקהלויות שמדאיגות אותנו מאוד", ציין.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת 1 דצמבר 2020. -, אלעד מלכה
שרי כחול לבן התנגדו לסגר הלילי. גנץ/אלעד מלכה, -

שר האנרגיה יובל שטייניץ מחה על ההגבלות המסתמנות. "זו החלטה אווילית - היא אומרת מותר לכם לנסוע אחרי 20:00 בערב, אבל לשום מקום". גם השר להשכלה גבוהה ומים זאב אלקין התרעם כי "להתחיל מהיום להיום (את ההגבלות), הציבור משתגע מהדברים האלה". נתניהו השיב: "אתה צודק, אי אפשר מהיום".

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הציע לדחות את שעת כניסת הסגר הלילי שבמתווה משרד הבריאות בשעתיים וחצי. "במקום לעשות סגר מהשעה 17:30 ועד חצות, הדרך הנכונה יותר היא לעשות סגר מהשעה 20:00 ועד למחרת בשעה 05:00", אמר. לטענתו, כך "המסחר יעבוד עוד כמה שעות, ועדיין נמנע את ההתקהלויות".

גם שר המדע יזהר שי הביע התנגדות להגבלות. שי אמר כי "אני מתנגד למגבלות חנוכה הרוחביות, מתנגד למגבלות המסחר המוצעות. מציע להוריד מהפרק את שתי ההצעות האלו. בנוסף, בניגוד ללקחים שכבר הפקנו בעבר, מוצעות פה מגבלות חמורות מהיום להיום. זה לא סביר בכל קנה מידה וגם לא מתבקש מחומרת המצב. גם אם כל ההצעות מקובלות על כולנו, והן לא, צריך לאפשר לציבור להתארגן במשך מספר ימים".

פתיחת קניון עופר פתח תקווה, 22 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
המסחר לא ייסגר. הקניון הגדול בפתח תקווה/ראובן קסטרו

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, שאינה חברה בקבינט קורונה, מחתה כי "לא ייתכן שאין עדכונים שוטפים למליאת הממשלה. כשרה אני מצרה על כך שאני יותר מעודכנת מהתקשורת במקום שנקבל עדכונים שוטפים בממשלה". ראש הממשלה ענה לה בציוניות: "השרה פנינה, את כופרת בסדרי בראשית. התקשורת היא הראשונה לדעת. איך את מבקשת לשנות זאת ולערער על כך?".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, מחתה על הכוונה להטיל הגבלות בחנוכה בנפרד מהטלת הריסון המהודק. "יש מקום למגבלות אבל אני לא רואה למה לעשות הפרדה", תהתה. "אין לזה צורה על זה שיש בבוקר כותרות שאסור לצאת מהבתים, ואז זה הופך למחר. לא ידענו שיש חנוכה? למה הבהילות הזו".

שר החקלאות, אלון שוסטר, הצטרף גם הוא למתנגדים. "ההגבלות על חג החנוכה עברו את גבול הטעם הטוב", אמר בישיבת הממשלה.

ההצעה לשורת ההגבלות הגיעה אחרי שרעיון הסגר הלילי ירד מהפרק בעקבות "קשיים משפטיים", לאחר שכבר אושר השבוע על ידי קבינט הקורונה. המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, הבהיר בדיון בקבינט הקורונה, כי הטלת מגבלת תנועה גורפת בסגר לילי, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע, עלולה להיות בעייתית מבחינה משפטית שכן הדבר יקשה בהגנה על עמדת המדינה ככל שיוגשו עתירות בנושא.

למרות שרעיון הסגר הלילי אושר בקבינט הקורונה, גורמי המקצוע התנגדו למהלך, מאחר וסיכויי ההצלחה שלו נמוכים. ממונה הקורונה הסתייג מהצעתו של ראש המל"ל מאיר בן שבת וטען כי היא תוביל להטלת סגר מלא בתחילת החודש הבא. "אין לדעת אם סגר לילי יעיל. זה רק דוחה את הקץ. לאשר את התכנית של המל"ל זה כמו להכריז שנתחיל סגר מלא ב-2 בינואר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully