וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד החקיקה של כחול לבן: חוק השוויון אושר בטרומית, חוק הפונדקאות נפל

עודכן לאחרונה: 9.12.2020 / 18:42

חברי המפלגה תמכו בהצעות החוק ללא תיאום עם השותפים לקואליציה, במטרה להביך את הליכוד ולקצור הישגים לפני פיזור אפשרי של הכנסת. הרחבת חוק הפונדקאות לא עברה. בליכוד האשימו את סער על שנעדר בהצבעה על חוק השוויון, יהדות התורה זעמו: "סער התחייב וברח מההצבעה"

בווידאו: גנץ קורא לנתניהו "להפסיק עם מסע ההסתרות והשקרים" ‎/מערכת וואלה! NEWS

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק השוויון, הצעה לעגן במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה. הצעת החוק עברה במליאה, בתמיכת כחול לבן, במסגרת שלוש הצעות חוק שעלו בניגוד לעמדת הקואליציה ומבלי שאושרו בוועדת השרים לחקיקה, ברקע המשבר הפוליטי. בנוסף לחוק השוויון, עלו להצבעה גם חוק הפונדקאות שלא עבר, וחוק המאפשר פיצויים לבעלי אולמות אירועים בתקופת הקורונה, שעבר.

ההצבעה על שלושת הצעות החוק נועדו להביך את הליכוד, אך גם מהוות ניסיון של המפלגה לקצור הישגים, לפני פיזור אופציונלי של הכנסת ה-23 ויציאה לבחירות חדשות. הצעת חוק השוויון אושרה ברוב של 56 תומכים מול 54 מתנגדים.

בליכוד תקפו את אביגדור ליברמן וגדעון סער, וטענו כי הם "העבירו היום את 'החוק לביטול חוק יסוד הלאום', שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים, שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו". במפלגה הוסיפו כי "רק אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל".

כינוס מליאת הכנסת 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הצבעת שנועדו להביך את הליכוד. מליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

בכיר בליכוד האשים את חברי הכנסת גדעון סער ומיכל שיר שלא השתתפו בהצבעה, וכך הכשילו אותה. סער הגיע למליאת הכנסת לאחר שההצבעה הסתיימה, ולמרות שביקש להצביע, יו"ר הכנסת יריב לוין אמר לו כי הצבעתו לא אפשרית. נוסף אליהם, חברי הכנסת חיים כץ ואתי עטיה מהליכוד לא השתתפו בהצבעה בשל היותם בבידוד, זאת למרות שהתבקשו להגיע אך סרבו.

ראשי יהדות התורה, שר השיכון ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מסרו כי "כחול לבן איבדו את הבלמים ומדרדרים את ישראל לבחירות מיותרות על חשבון אזרחי ישראל. תמיכתם בעד הצעת חוק השוויון, בניגוד לעמדת הקואליציה שהם כביכול משתתפים בה, היא דוגמא חיה לפופוליזם שמתווה את דרכם".

גפני וליצמן הוסיפו כי "לצערנו גדעון סער ומיכל שיר, שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן וגילו את מניעיהם הפופוליסטים". הם הבהירו כי "חברי יהדות התורה יעשו הכל על מנת למנוע את התקדמות החוק בועדות ובמליאת הכנסת".

כינוס מליאת הכנסת 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
תמכו בהצעות החוק ללא תיאום עם הקואליציה. גנץ במליאה, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר המשפטים אבי ניסנקורן כתב לאחר ההצבעה כי "‏כולנו שווים. הגיעה העת לעגן את הערך היסודי הזה בחוקי היסוד של מדינת ישראל". הוא הבהיר כי "השיוויון בזכויות הפרט הוא אחד העקרונות הבסיסיים והמהותיים בכל דמוקרטיה. אני מברך את הכנסת על האמירה החשובה שיוצאת מכאן היום".

מדובר בהצעה שיזמו חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה ותהילה פרידמן. יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, בירך על כך שהצעת החוק שלו לעיגון הזכות לשוויון עברה בקריאה טרומית. "רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף - כן לשוויון, לא להפלייה".

בליכוד ניסו להשיג רוב כדי להפיל את הצעת החוק, אך בשל העובדה כי חלק מחברי הכנסת במפלגה שהוכנסו לבידוד מתעקשים שלא להגיע להצביע, רוב כזה מוטל בספק. בישראל ביתנו הגיבו למתקפה מצד הליכוד, ומסרו כי "נתניהו שהפך למשת"פ של החמאס ושל התנועה האיסלאמית בארץ, ושמשרת נאמנה את האינטרסים של ש"ס ויהדות התורה בכנסת, חייב לקבל פרס ישראל על שקרים והשמצות כנגד יריביו הפוליטיים".

הצעת חוק הפונדקאות, שלה לא הושג רוב, נפלה במליאה, משום שחלק מהסיעות הערביות התנגדו והשאר נמנעו. לפי ההצעה, שיזם ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), יורחב באופן שוויוני מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות. כמו כן, יורחב מעגל הנשים שיכולות לשמש כפונדקאיות, וכן תוסדר האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל רק באמצעות חברות תיווך שיוכרו על ידי שרי הבריאות והמשפטים.

הצעה נוספת שעלתה לאישור היום ללא תיאום הקואליציה - אך אושרה בקריאה טרומית, ברוב של 60 תומכים וללא אף מתנגד - היא של ח"כ הילה שי וזאן, שקובעת כי בעל אולם אירועים שקיבל תשלום לפני חודש מרץ השנה בעד אירוע שתוכנן להתקיים לאחר מועד זה, ובשל הגבלות הקורונה לא היה ניתן לקיימו בתוך שלושה חודשים מהמועד המקורי שנקבע, ישיב למזמין השירות את סכום המקדמה ששולמה.

כינוס מליאת הכנסת 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
אשכנזי וניסנקורן במליאה, היום/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

עוד לפני ההצעה, השבת המקדמה תהיה בתוך שלושה חודשים ממועד האירוע המקורי או עד תחילת חודש אוקטובר 2020, לפי המאוחר ביניהם. לפי המוצע, מפעיל אולם אירועים רשאי להפחית מסכום ההחזר הוצאות מיוחדת שהוצאו לשם קיום האירוע בסכום שלא יעלה על 500 שקלים.

בתוך כך, אושרה בקריאה טרומית גם הצעה שהעלה האוזר, לפיה יתקיים משאל עם על החלטות הנוגעות לשטחם של יישובים ביהודה ושומרון. גם הצעה זו עלתה ללא הסמכה של הקואליציה אך בליכוד לבסוף תמכו בה. 54 תמכו מול 42 שהתנגדו. ההצעה מבקשת להחיל את המנגנון הקיים בחוק יסוד: משאל עם גם על החלטות הנוגעות לשטחם של יישובים שממשלת ישראל החליטה על הקמתם באזור יהודה ושומרון.

צבי האוזר במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת 9 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת - דני שם טוב., אתר רשמי
משאל עם בהחלטות על יו"ש. הנדל/אתר רשמי, דוברות הכנסת - דני שם טוב.

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ‏הוא פעל "כדי שהקואליציה תשמור על המשמעת הקואליציונית, ולכן ביקשתי מכל השותפות שלנו לא להעלות חוקים שלא אושרו בוועדת השרים לענייני חקיקה".

הוא האשים את כחול לבן בכך שהם "ממשיכים לפגוע בסיכוי הקלוש להמשך קיומה של הקואליציה, ובמקום לשמר את ממשלת האחדות, הם מקדמים את פיזור הכנסת". זוהר הוסיף כי הוא מקווה "שכל השותפות שלנו ישמרו היום על המשמעת הקואליציונית כדי שלא יתחיל כאוס פוליטי בלתי נשלט".

הישגים אחרונים לפני פיזור הכנסת

בשבוע שעבר החליטו בכחול לבן למשוך את הצעת חוק השוויון שתכננה להעלות בניגוד לעמדת הקואליציה, מחשש לאי השגת רוב. מדובר באחד החוקים שגנץ החליט לקדם בשבוע שעבר, לקראת אפשרות שהכנסת תפוזר, וזאת ככל הנראה במטרה לרשום הישגים אחרונים.

לאחר מכן אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזורה, ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים. סיעת כחול לבן תמכה בהצעה לאור המתיחות בקואליציה. סיעת רע"מ מהרשימה המשותפת, שלה ארבעה נציגים, נעדרה מההצבעה. יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, מרצ, כחול לבן ורוב סיעות הרשימה המשותפת - תמכו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully