וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשויות המס מונעות מענקים מזוג עצמאים: "עקשנות שאין מה לעשות מולה"

9.12.2020 / 20:02

אפרת ואושרי, מורה לפלדנקרייז וכוונן פסנתרים מחיפה, נקלעו לסיפור קפקאי: בגלל אי-הבנה בירוקרטית מ-2018 שבגינה כבר נקנסו הם לא מקבלים את הסיוע, וזאת למרות שדוחות המס שלהם מאושרים. הם מספרים על אטימות מצד הרשויות. "אנחנו אנשים ישרים, זה כמו פצע פתוח"

בווידאו: הפגנת עצמאים בנתניה בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב ולסייע לבעלי עסקים/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

אפרת ואושרי אברהם, תושבי חיפה, לא קיבלו עד היום את מענקי הקורונה המגיעים להם, לא בפעימה הראשונה ולא בפעימה השנייה. למרות פניות חוזרות ונשנות לרשויות המס, הם לא מצליחים למצוא מוצא מהסיפור קפקאי שאליו נקלעו. בגלל אי הבנה בירוקטרית שבגינה נקנסו לפני כשנתיים סיווג אותם מס הכנסה בקוד 7, לפיו הם לא משלמים תקבולים באופן סופי, וזאת מבלי שקיבלו על כך התרעה.

"בהתחלה קיבלנו ממשרד האוצר תשובות הזויות כמו 'מאחר ונולדת אחרי 1999 אינך זכאי', 'אינך תושב מדינת ישראל', 'לא הגשת דו"ח שנתי של 2018' וכדומה", מספר אושרי, כוונן פסנתרים במקצועו. לדבריו, "לכולן אין קשר למציאות".

"התברר שהכול מוביל לערב אחד ב-2018, בשיעור של אשתי אפרת, מורה לתנועה בשיטת פלנקרדייז, כשמפקחי מס הכנסה הגיעו לביקור פתע בסטודיו בו היא לימדה", הוא מתאר את אירוע הערב, שיתברר כגורלי למערכת היחסים של הזוג עם משרד האוצר. "מאחר והשיעור התחיל, ואשתי התכוונה לתת חשבונית-קבלה בסוף השיעור לתלמידיה ששילמו על החודש שהסתיים - אז הוחלט לקנוס אותה".

"הם אמרו שיתחשבו, שזו פעם ראשונה, ושחוץ מקנס זה יהיה בסדר", המשיך בתיאורו. "כולם ייעצו לנו 'תשלמו ותגמרו עם זה' ובאמת שילמנו את הקנס. רק שבהמשך התברר שלא דובים ולא יער".

בניין מס הכנסה, ירושלים. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
נקלעו לסיפור קפקאי שהם לא מוצאים מוצא ממנו. בניין מס הכנסה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

כשמענקי הקורונה בוששו לבוא, הסתבר לבני הזוג שהם מסווגים במס הכנסה בקוד 7. לדבריו, מדובר ב"סוג של אות קין מנהלית". ואכן מדובר בקוד סופי בגין אי-תשלום תקבולים, המחליף את הקוד הזמני (8). הם לא קיבלו על כך התראה, כמתחייב. את דוחות 2018 הם הגישו כדין ב-2019, ולא ניתנה להם שום אינדיקציה על כך שמשהו אינו תקין. כך גם דוחות 2019 שהוגשו ב-2020 - אחרי שנודע להם על סיווגם - אושרו.

"לי בכלל אין שום קשר למקרה ועכשיו זה מגביל את שנינו, בין היתר בקבלת מענקי הקורונה" אומר אושרי. "המקרה העלה את ניכוי המס שלנו במקור מ-0% ל-10%, ומסתבר שהקנס היווה רק תשלום ואין כפרה או תיקון. מס הכנסה כלל לא הודיעו לנו שיש בעיה ועכשיו, שזה נודע לנו, הם אומרים שאי אפשר להשיג השגה".

"טעינו, זו עובדה, אבל אנחנו לגמרי אזרחים שומרי חוק ולא צריך להרוס לנו את החיים, במיוחד שאתה שומע מה קורה עם עברייני מס כבדים. זה לא נורמלי", אומרים בני הזוג, שמוטרדים מאוד מהמצב אליו נקלעו. "זוגתי לא רק מאד ישרה, היא גם מסודרת מאין כמותה", הוא מסביר, "זה משהו שנותר כמו פצע פתוח ומטריד, מעבר לכל הסנקציות. מנגד אנחנו נתקלים פשוט בהתעלמות עד עקשנות שאין מה לעשות מולן".

הפגנת העצמאיים בכיכר רבין, ת"א 22 באוקטובר 2020. דוברות משטרת ישראל
"אנחנו אזרחים שומרי חוק, לא צריך להרוס לנו את החיים". הפגנת העצמאיים בת"א/דוברות משטרת ישראל

לא לגמרי ברור איך זה קרה, שהרי על פי הנהוג במס הכנסה כשביקורת מעלה כי לא נרשמה הכנסה בספרים נקבע קוד (8). במצב זה, פקיד השומה אמור להודיע על כוונתו לפסול את הספרים. לפי דרכי הערר הקבועות, במידה והוגש ערעור תוך 30 יום, הנישום אמור להיות מוזמן לשימוע בפני פקיד השומה או סגנו. אם ההחלטה נשארה בעינה, אפשר להגיש ערעור לבית משפט תוך 60 יום. רק אם הערעור נדחה בבית משפט או לא הוגש ישתנה הקוד ל- (7). דבר זה, לא מחויב המציאות - תיתכן גם כניסה לתקופת תנאי של 12 חודשים.

"לא קיבלנו כל התראה", מאשר רואה החשבון בנצי הורוביץ, אותו מעסיקים אושרי ואפרת שנים ארוכות. "פניתי בעקבות כך לממונה על ניהול ספרים בחיפה ואל סגנו, בכתב ובעל פה ועדיין כלום", הוא מספר. "בצורה העדינה ביותר אני אומר שיש פה מקרה בו האזרח הקטן נפל בגלגלי הקורונה של מס הכנסה. בזה מתעסקים שם עכשיו. בעיות קטנות של אנשים פחות מעניינות כרגע את פקיד השומה".

אלא, שהבעיה ה"קטנה" הזו היא בעיה גדולה עבור הזוג. "לנו ולרואה החשבון שלנו לא הודיעו דבר ואחרי שנודע לנו בשל אי-קבלת המענקים, למרות הפניות הרבות שלו בשמנו לשימוע ולערעור, אנחנו לא מצליחים לעצור את ההתדרדרות הזו", אומרים השניים, "סך הכל אנחנו אנשים ישרים. עצמאים שרוצים להתפרנס בכבוד. ונכון לעכשיו - לא מאפשרים לנו את זה".

אפרת אברהם. -, צילום מסך
"אנחנו לא מצליחים לעצור את ההתדרדרות הזו", אפרת אברהם/צילום מסך, -

הם אומרים כי "אנחנו מיואשים ומתחננים: אנא, הסירו את ה'קוד קין' הזה מעלינו, אנחנו לא עברייני מס, ומדובר בפעם ראשונה ובתום לב הכי אמיתי שקיים. אנחנו עושים הכול על מנת להתפרנס בכבוד וביושר". כשאפרת ואושרי שלחו מכתב ברוח זו למס הכנסה, הם נענו: "שלום רב, היות ועבר זמן רב מאז הביקורת ולא הוגשה השגה, לא ניתן כיום להגיש בקשה לשימוע. בברכת שנה טובה".

בני הזוג כתבו מכתב נוסף, ניסו לקבוע פגישה אישית במשרדי מס הכנסה, ניסו להביא לפגישה כזו בין רואה החשבון שלהם ופקיד השומה - הכול לא צלח עד כה. "זה נראה כמו איזה מסע נקמה של מישהו", הם אומרים, "אנחנו לא פושעים. לא עבריינים לא מעלימים מס. אנחנו בני אדם, אפילו ביקשנו מהם לגלות קצת חמלה, יש לנו הרבה מאד לחצים כלכליים כתוצאה מהתקופה הזו. מדובר במעידה חד פעמית ללא כוונת זדון ובתמימות. זו אינה עילה להקשות עלינו את החיים".

הם מספרים כי "עוד במעמד הביקורת אמרו המבקרים כי זה לא יהיה רציני מקסימום אזהרה. כתבנו גם זאת לפקיד השומה בחיפה וקיבלנו תשובה קצרה חלקית, הודיעו לנו שניכויי המס במקור הופחתו ל-5%. את מענקי הקורונה טרם ראינו".

אושרי אברהם. -, אתר רשמי
"אולי אנחנו לא מספיק גדולים שיתייחסו אלינו", אושרי אברהם/אתר רשמי, -

את הכישרון המוזיקלי שלו תיעל כבר אברהם לערוץ יוטיוב "קורונה 2020 שירים", שם הוא שר בהומור על המגיפה, הסגר שבא בעקבות הסגר ועל המענקים שלא מגיעים. "ישנם אנשים שסגר סוגר אותם וישנם אנשים שזה בדיוק אבל הפוך", הוא אומר.

"אנחנו לא חושבים שיש שם אנשים רעים", אומרים השניים, "פשוט נפלנו כאן לאיזה עניין קפקאי. אולי אנחנו לא מספיק גדולים שיתייחסו אלינו. סך הכול אנחנו איזה פסיק. יש כמה מוסדות שאם שמים עליך יד אתה לא יכול להפטר מהקשר איתם. עם מס הכנסה אין ברירה. אף אחד לא אומר משהו אחר שסותר את מה שאנחנו מבקשים".

"מדובר באי צדק משווע", אומר לוואלה!NEWS יועץ המס אשר חכמון, "זו שוב דוגמה לכך שאוצר המדינה משתמש בסנקציה רק בגלל שהוא יכול, ומצער שעושים זאת על רקע תקופה קשה כל כך לאזרחי מדינת ישראל".

חכמון מוסיף כי "בני הזוג הרי כבר נענשו באותה שנת מס בה לכאורה נעברה העבירה, ועכשיו נמנעת מהם הטבת מדינה בתקופה קריטית. זה הדבר היחידי שהמדינה הייתה יכולה לעזור להם בו וגם את זה מונעים מהם. כל ההגיון בשיטת המיסוי הישראלית מבוסס על כך שכל שנה עומדת בפני עצמה. פתאום מונעים ממישהו משהו על בסיס שנת עבר - אני לא מוצא בכך שום הגיון". הוא אומר, "בני הזוג וכל מי שנקלע כמותם לסיטואציה הזו צריכים לגייס עורך דין, וטובה שעה אחת קודם, ולעתור כנגד מהלכי פקיד השומה בבית המשפט".

אושרי אברהם - אין מענק

תגובת משרד האוצר: "אפרת ביקשה וקיבלה את שלוש הפעימות הראשונות של המענקים המתייחסות לתקופה מרץ אפריל. ככול והיתה לאפרת ירידה במחזור בהשוואה לתקופות המקבילות אשתקד, בהתאם לתקנות, היא זכאית לקבל את כל המענקים לתקופות מאי-יוני, יולי-אוגוסט וספטמבר-אוקטובר".

"אברהם ביקש וקיבל את הפעימה השלישית של המענקים. לפעימות 1, 2 לא היה זכאי בשל פסילת הספרים ( בהמשך נרחיב בעניין). ככול והייתה לאברהם ירידה במחזור בהשוואה לתקופות המקבילות, בהתאם לתקנות, הוא זכאי לקבל את כל המענקים לתקופות מאי יוני, יולי אוגוסט וספטמבר אוקטובר".

"על מנת לממש את הזכאות על כל אחד מהם להיכנס לאזור האישי שלו באתר רשות המסים ולהגיש בקשה. יצוין כי כבר בספטמבר האחרון, בעקבות פניה אחרת בעניינם הובהר כי יש להם מענקים לזכות שטרם ממשו".

"אשר לפסילת הספרים, קוד 7 ואישור ניכוי המס במקור: באוקטובר 2018 נערכה ביקורת בעסק של אפרת ונמצאו תקבולים שלא נרשמו. ב-4 בנובמבר נשלח מכתב רשום עם זימון לשימוע לעניין פסילת הספרים . לאחר שלא התקבלה תשובה התקבלה החלטה על פסילת הספרים. יצוין כי עם קבלת ההודעה על הקנס לא הוגש ערר בעניין".

"בשנת 2020 וללא קשר לעניין המענקים, ביקש אברהם לראשונה אישור לפטור מניכוי מס במקור (בשנים 2018, 2019 לא היה לו אישור כזה כי לא ביקש). מאחר והתיק במס הכנסה מתנהל על שמו, והופיע שם קוד 7, קיבל תחילה אישור על 10% ובהמשך הופחת הניכוי ל 5%.
"לאחר בירור נוסף שנעשה, ומאחר והליקוי היה בעסקה של אפרת ולא בעסק של אברהם, הוחלט היום לאפשר לו פטור מלא מניכוי מס במקור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully