וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחצי מיליון עצמאים נותרו מחוץ למתווה ימי הבידוד: "מדינה לשכירים בלבד"

ועדת העבודה והמעסיקים הגיעו להסכמה לקראת חקיקת חוק מימון ימי הבידוד לעובדים, שאינו כולל את בעלי העסקים. העצמאים זועמים: "אנחנו עובדים חיוניים שמסכנים את עצמנו מדי יום". נשיא לשכת ארגוני העסקים: "הפכנו לפראיירים"

בווידאו: הפגנת העצמאים בכיכר רבין/צילום: סאטוויו, עריכה: אסף דרורי

בעוד ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את חוק מימון ימי הבידוד לעובדים, המסדיר את חלוקת העלות בין המעסיקים והמדינה - העצמאים נותרו פעם נוספת מחוץ למתווה וללא פתרון. לדברי יו"ר הוועדה חיים כץ (הליכוד), שעמד על כך שהמתווה הראשוני ישופר על מנת שהעסקים הקטנים והעובדים יישאו בנטל כלכלי קטן יותר, "המתווה מעניק אוויר לנשימה למאות אלפי משפחות". ואולם, העצמאים ייאלצו לממן את עלות ימי הבידוד על חשבונם.

"אין כל היגיון בעובדה שהעצמאי כמעסיק יהיה מחויב בתשלום ימי הבידוד לעובדיו ואילו הוא כעצמאי לא יהיה זכאי לכל פיצוי ופשוט נשכח מאחור", אומר עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון להב (לשכת העצמאים בישראל). לדבריו, "העצמאים לא נספרים כלל במתווה, כאילו מדינת ישראל היא מדינה לשכירים בלבד, ובעלי חברות שהם שכירים בעלי שליטה מבחינת האוצר פועלים על הירח".

הפגנה לציון 50 יום לקבורת העסקים הקטנים, הרצל 25 פינת יפו, ת"א, 25 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מחאת העסקים הקטנים בתל אביב, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

"העצמאים נושמים וחיים פה בדיוק כמו ציבור השכירים אבל משום מה אנחנו הפכנו לפראיירים של מדינת ישראל כששוב ושוב רומסים את הזכויות שלנו", הדגיש כהן. "הפתרון שנתנה היום ועדת העבודה והרווחה הוא פסול. שוב מפקירים את מרבית העצמאים בישראל שנאלצים לעמוד לבדם בנטל התשלום על ימי הבידוד: נהג המונית, המדביר, האינסטלטור, הספרית, השיפוצניק, טכנאי מיזוג האוויר. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות על ימי הבידוד - או שהיא משלמת את ימי הבידוד לעצמאים, או שהיא לא משלמת ומייצרת בעצמה תמריץ שלילי לא להיכנס לבידוד כי היא לא מפצה את העצמאים, ולמעשה מפלה אותם מול ציבור השכירים. בכך המדינה מסתכנת שהעצמאים בלית ברירה ימשיכו לעבוד ורמת התחלואה מווירוס הקורונה תעלה".

"כל פתרון ביניים שיאושר יהיה מבחינתנו זלזול באינטליגנציה שלנו ובחשיבות הכלכלית שלנו למשק הישראלי. העיוות זועק לשמיים. לא מספיק שעצמאי שחולה בקורונה נושא כולו בנטל, עכשיו גם כשהוא נכנס לבידוד בהוראות המדינה יישא בכל הנטל על חשבונו", הוסיף כהן, שהבהיר כי העצמאים מתכוונים להיאבק בהחלטה. "אנחנו לא מתכוונים לעמוד מהצד ולתת שירמסו אותנו. בית המחוקקים מתייחס לעצמאים כזומבים: חיים כדי לעמוד בחובות ומתים כדי לא לקבל זכויות. לצערי אנחנו דוהרים לעבר עתירה לבג"ץ שם נילחם על זכויותינו".

"אם אני צריך להיכנס לבידוד - חרב עולמי"

"המתווה הזה הוא לא הוגן", קובע גם יהודה בר-אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, "אנחנו עובדים חיוניים, אנחנו מסכנים את עצמנו יום-יום בכך שאנחנו מסיעים אנשים ויודעים שאין להם תחבורה אחרת להגיע לכל מיני מקומות, כולל לבדיקות הקורונה. אם כך, אנחנו צריכים לקבל את אותם התנאים שמקבל שכיר. אם בן אדם מזמין מונית לבית חולים, אנחנו לא יודעים אם הם חולי קורונה, הם לא מעדכנים אותנו".

"גם ככה נפגענו מאוד מהסגר", הדגיש בר-אור, "העבודה ירדה ב-80% בימי הסגר כי אין מסחר, אין תיירים. בסופו של דבר אנחנו נותנים שירות, אבל אף אחד לא ייתן לך כלום אם תיכנס לבידוד. אנחנו מרגישים מקופחים מאוד. אנחנו העלינו את זה לא פעם בפני מקבלי ההחלטות, אבל כל 500 אלף העצמאים הם באותה סירה".

ברק אריאלי, מדביר לפרנסתו, ביקר בחריפות את התנהלות הממשלה בנוגע לעצמאים. "כבר איבדנו אמון במערכת הזאת. אם אני נכנס לבידוד אף אחד לא משלם לי - אפס הכנסה, וההוצאות השוטפות ממשיכות לרדת - ביטוח, חשמל, ארנונה", אמר אריאלי. "זה לא רק שיש לי אפס הכנסה, אם אני בבידוד, הלקוח לא יחכה לי עם חולדה או ג'וקים בבית, הוא יזמין מישהו אחר. אף אחד לא יחכה לי כי אני נמצא בבידוד".

הפגנה לציון 50 יום לקבורת העסקים הקטנים, הרצל 25 פינת יפו, ת"א, 25 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"צריכים לקבל את אותם התנאים שמקבל שכיר", מחאת העצמאים בתל אביב/ראובן קסטרו

"המתווה לא כולל אותי ואף עצמאי. אני אישית למזלי לא הייתי בבידוד, ואני מאוד חושש מזה", סיפר אריאלי. "אני לא יכול לעבוד מהבית. אם אני אישית צריך להיכנס לבידוד - חרב עולמי. אנחנו, אמנם, מקצוע חיוני ועבדנו בכל התקופה הזאת, אבל יש לנו ירידה בהכנסות, כמו אצל כולם".

דני אלחרר, סוחר מתל אביב, הזהיר גם הוא כי העצמאים יימנעו לבדיקות כדי להמשיך לעבוד. "היה לי מקרה שכל צוות החנות נכנס לבידוד של 12 יום בגלל לקוח מאומת. הייתי צריך לסגור את העסק, והיו לי מלא התחייבויות לרשתות, והספקים, הלקוחות כולם רוצים תשובות. זה נזק אדיר. בעסק של חמישה-שישה עובדים, אם מישהו אחד חולה, אז כולם חולים, אנחנו לא עובדים בקפסולות", סיפר. "זה שם אותך בפינה שאתה משקר, שאתה לא הולך להיבדק או שאתה שם טלפון במקום אחר ובמקום להיות בבידוד נמצא בעסק. אתה עושה דברים לא נורמליים, כי שמים אותך בפינה. אין לך דרך אחרת".

"אני עצמאי, אז לי אף אחד לא ישלם על ימי בידוד, לעובדים שלי כן", המשיך אלחרר. "מה שיקרה זה שאם נהג מונית לדוגמה יתבקש להיכנס לבידוד או ללכת להיבדק, הוא לא ייבדק. גם אם הוא יידע שישב עם אחיו שעתיים והוא חולה מאומת. הוא יגיד לו, תעשה לי טובה, אל תגיד שהיית איתי, אני צריך פרנסה".

המתווה אושר לקריאה שנייה ושלישית

על פי ההסדר, שיהיה תקף עד חודש מרץ, עובד שנמצא בבידוד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד. זאת, באמצעות פדיון יום מחלה או חופשה. כמו כן, לעובדים ינוכו עד ארבעה ימי מחלה.

עלות יתר ימי הבידוד תתחלק בין המעסיקים למדינה. עסקים עם עד 20 עובדים, ישלמו 25% מעלות ימי הבידוד, כשהמדינה תממן את היתר. בעסקים עם יותר מ-20 עובדים, עלות ימי הבידוד תחולק שווה בשווה בין המעסיק למדינה.

הפגנת העצמאים בתל אביב - 29 לאוקטובר 2020. דנה ירקצי, אתר רשמי
הפגנת העצמאים בתל אביב, לפני כשבועיים/אתר רשמי, דנה ירקצי

על פי הנוסח שאושר, המדינה תשפה את המעסיק באמצעות המוסד לביטוח לאומי. המעסיקים יגישו בקשות לשיפוי החל מחודש פברואר, זאת בכדי לתת למוסד לביטוח לאומי להיערך למתן השירות. אולם הזכאות תהיה רטרואקטיבית מהיום בו יחל החוק.

עוד על פי הנוסח, ניכוי ימי המחלה ייעשה בשונה ממחלה רגילה. בגין סופי שבוע וחגים שאינם מוגדרים כימי עבודה - לא ינוכו ימי מחלה. במצב שבו לעובד נגמרה מכסת ימי המחלה, הוא יכנס ליתרה שלילית על חשבון ימי מחלה עתידיים.

נושא המענקים לשבים לשוק העבודה עדיין לא עלה לדיון, משום שהצעת הצו למענקים עבור חיילים בעלי משפחות ומשרתי שירות לאומי שאיבדו את עבודתם עדיין לא הוגשה לוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully