וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים נגד העוצר הלילי שבוחן נתניהו: "לא לסגור יישוב עם שני חולים"

12.11.2020 / 22:14

ברקע הדיונים בקבינט על הרחבת ההגבלות, בכירים במערכת הבריאות טוענים כי סגר כללי יהיה לא יעיל ויגרור הפרות. לטענתם, ההגבלה צריכה להיות כלי שניתן לרשויות מקומיות, ולא באופן גורף. בכחול לבן התנגדו למהלך והוצאתו לפועל מוטלת בספק. "די להתנהלות הסקטוריאלית"

בווידאו: גמזו נפרד מתפקידו פרויקטור הקורונה ואומר שתכנית הרמזור לא נכשלה/צילום: לע"מ

בכירים במערכת הבריאות מתייצבים לצד ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, וטוענים כי סגר לילי יהיה לא יעיל ויגרור הפרות, ואמור להיות חלק מארגז כלים רחב שניתן לרשויות המקומיות. טענותיהם של בכירי המשרד מגיעים ברקע המחלוקות שעלו בכינוס קבינט הקורונה בנושא, לאחר העלייה שנרשמה בנתוני התחלואה.

"איזו סיבה יש להטיל עוצר לילי על מצפה רמון עם שני חולי קורונה פעילים, על עתלית עם חמישה או על הוד השרון עם 16 מאומתים בלבד?", הזדעק ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא. ד"ר פלדמן קורא להנהגה לפעול בשיקול דעת מול אזורי תחלואה: "די לאינטרסים ולהתנהלות הסקטוריאלית. חייבים לנקוט בכל האמצעים בישובים אדומים, ולשחרר את 'החיים' בישובים ירוקים".

לעומתו, יושב ראש איגוד בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, לא פוסל על הסף סגר לילי נקודתי באזור התפרצות. "צריך לעשות את זה עם הקהילה ולא כהנחתה מלמעלה. זה חלק מהסל של הרשות המקומית, אבל לא עומד לבד. מקום צעד של כפיה צריך צעדים יחד עם הציבור", אמר היו"ר לוין.

דוקטור לוין מסביר כי אם תגובש החלטה כזו, רבים ינסו לעקוף אותה: "צריך לעורר בציבור מוטיבציה פנימית לשמור על בריאותו. אם לא יאשרו לערוך חתונות בערב, יקדימו את החתונות לחמש בערב. כחברה לא הצלחנו להפסיק את ההתקהלויות, זה אשליה שנצליח לעשות עוצר לילי. החלטות שרירותיות לא מגייסת את הציבור", קבע לוין.

בני ברק עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"די לאינטרסים". אכיפת עוצר בבני ברק/ראובן קסטרו

התסכול במערכת הבריאות הולך וגדל לאור התעקשותו של שר הבריאות, יולי אדלשטיין, להטיל סגר לילי כולל, ולא דיפרנציאלי. בעוד אלרעי-פרייס ומנכ"ל המשרד חזי לוי טוענים כי סגר לילי יהיה לא יעיל, השר אמר הבוקר בראיון לגל"צ כי הם דנים ברצינות על עוצר לילי. "ההחלטה תתקבל בימים הקרובים", קבע אדלשטיין.

בין המתנגדים נמצא גם פרויקטור הקורונה היוצא, רוני גמזו שאמר כי סגר לילי הוא אינו מהלך יעיל. בתדרוך שמסר אמר גזמו כי "המדינות שמנהלות מדיניות כזו פותחות את מוסדות הלימוד וההסעדה בשעות היום", וכי בישראל, לפי שיטת הפעולה המונהגת, זו מדיניות פחות אפקטיבית.

עוד בוואלה!

נתניהו ביקש לגבש הצעה על עוצר לילי; גמזו: ההשפעה תהיה מועטה

לכתבה המלאה

מרתון דיונים לקראת החלטה: עוצר כללי או פרטני

קבינט הקורונה התכנס היום בידיעה כי לא תתקבל החלטה בנושא הסגר הלילי לפני יום ראשון בשבוע הבא. ואולם, לאחר הישיבה, לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו, נציגים של משרדי הממשלה והמועצה לביטחון לאומי התכנסו ל"דיון דחוף" בניסיון לגבש עמדה בעניין העוצר הלילי.

ישיבת נציגי המשרדים נערכה בהובלת המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד. נושא הפגישה הוגדר כ"עוצר לילי - בחינת היבטים משפטיים ואפשרויות אכיפה". בזימון נכתב כי הדיון מתקיים "בהמשך לדיון הקבינט שהתקיים הצהריים ובו ביקש רה"מ לגבש הצעה בנושא זה, לקראת דיון קבינט נוסף שיקבע בתחילת שבוע הבא".

תדרוך, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד״ר שרון אלרעי-פרייס. 11 באוקטובר 2020. משרד הבריאות, אתר רשמי
בכירי המערכת מתיישרים עם עמדתה. אלרעי-פרייס/אתר רשמי, משרד הבריאות

במהלך ישיבת הקבינט, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לבצע עבודת מטה לעדכון הגדרות הערים האדומות ולקביעת מדדים שיובילו להטלת עוצר לילי, אליו כחול לבן מתנגדת. ההמלצות יוצגו בראשון, ורק אז יתקבלו החלטות חדשות על החמרות או הקלות בסגר.

בין היתר, השרים דנו ביישום ההחלטות על אכיפה וקנסות, הגדלת מספר הערים האדומות בהתאם ליכולת של המשטרה לאכוף את הסגר - מארבע ל-20, ועוצר לילי. כמו כן, נשקלת פתיחת מרכזי ביג, בעקבות המחאה על פתיחת חנויות הרחוב וסגירת המרכזים הפתוחים.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באוקטובר 2020. אלעד מלכה
דחק בשריו להתנגד לסגר. גנץ/אלעד מלכה

שר הביטחון בני גנץ, ששוהה בקפריסין בביקור מדיני, שוחח בטלפון עם שרי כחול לבן החברים בקבינט הקורונה לפני הישיבה והבהיר כי עליהם להתנגד לעוצר לילי. לפי לשכתו, הוא סיכם עם השרים על קידום נושאים שונים, בהם הורדת סף הכניסה של יישובים אדומים לסגר וסיוע מוגבר של מערכת הביטחון ופיקוד העורף, קידום מידי של העלאת הקנסות כפי שסוכם בישיבות הקבינט, ופתיחה של אזורי המסחר הפתוחים וכיתות ה'-ו' ביישובים הירוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully