וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ביקש לגבש הצעה על עוצר לילי; גמזו: ההשפעה תהיה מועטה

עודכן לאחרונה: 12.11.2020 / 19:34

הדיון בקבינט הקורונה בעניין העוצר הלילי הסתיים ללא החלטות, ורה"מ ביקש מאנשי המקצוע להביא הצעה בנושא. לשם כך, נציגים של משרדי הממשלה זומנו ל"דיון דחוף" בראשות המשנה לראש המל"ל. במקביל, גמזו אמר בתדריכו האחרון כי מדיניות העוצר תהיה פחות אפקטיבית בישראל

בווידאו: נתניהו מברך על ההישג של פייזר בפיתוח חיסון יעיל נגד קורונה/צילום: לע"מ

נציגים של משרדי הממשלה והמועצה לביטחון לאומי מתכנסים הערב (חמישי) ל"דיון דחוף" בניסיון לגבש עמדה בעניין העוצר הלילי. זאת, שעות לאחר ישיבת קבינט הקורונה בנושא ולבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ישיבת נציגי המשרדים נערכת בהובלת המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, בנושא "עוצר לילי - בחינת היבטים משפטיים ואפשרויות אכיפה". בזימון נכתב כי הדיון מתקיים "בהמשך לדיון הקבינט שהתקיים הצהריים ובו ביקש רה"מ לגבש הצעה בנושא זה, לקראת דיון קבינט נוסף שיקבע בתחילת שבוע הבא".

בתדרוך שמסר ממונה הקורונה היוצא פרופ' רוני גמזו, הוא אמר כי "המדינות שמנהלות מדיניות כזו פותחות את מוסדות הלימוד וההסעדה בשעות היום", וכי בישראל, לפי שיטת הפעולה המונהגת, זו מדיניות פחות אפקטיבית.

עוצר לילי בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
ישקלו עוצר לילי. סגר בטייבה, בספטמבר/ראובן קסטרו

קבינט הקורונה התכנס היום לדיון בנושא הורדת התחלואה. במהלך הישיבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לבצע עבודת מטה לעדכון הגדרות הערים האדומות ולקביעת מדדים שיובילו להטלת עוצר לילי, אליו כחול לבן מתנגדת. ההמלצות יוצגו בראשון, ורק אז יתקבלו החלטות חדשות על החמרות או הקלות בסגר.

בין היתר, השרים דנים ביישום ההחלטות על אכיפה וקנסות, הגדלת מספר הערים האדומות בהתאם ליכולת של המשטרה לאכוף את הסגר - מארבע ל-20, ועוצר לילי, שעדיין לא ברור אם יוטל בכל רחבי הארץ או בהתאם לנתוני החולים ביישובים השונים. כמו כן, ישקלו את פתיחת מרכזי ביג, בעקבות המחאה על פתיחת חנויות הרחוב וסגירת המרכזים הפתוחים.

שר הביטחון בני גנץ, ששוהה בקפריסין בביקור מדיני, שוחח בטלפון עם שרי כחול לבן החברים בקבינט הקורונה לפני הישיבה והבהיר כי עליהם להתנגד לעוצר לילי. לפי לשכתו, הוא סיכם עם השרים על קידום נושאים שונים, בהם הורדת סף הכניסה של יישובים אדומים לסגר וסיוע מוגבר של מערכת הביטחון ופיקוד העורף, קידום מידי של העלאת הקנסות כפי שסוכם בישיבות הקבינט, ופתיחה של אזורי המסחר הפתוחים וכיתות ה'-ו' ביישובים הירוקים.

"אם רוב הפעילות הלילית אסורה אין שום משמעות לסגר"

במהלך הדיון, נתניהו העלה את האפשרות לסגר נוסף בהמשך. "אנחנו רוצים לפעול לאט. יכול להיות שיהיה סגר שלישי, אבל אם נגיע אליו צריך לעשות הכול כדי שזה יהיה רחוק ככל האפשר", הסביר.

בהמשך, שר הפנים אריה דרעי ביקש לקצר את משך הבידוד הנדרש לשבעה ימים, ונתניהו ושר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ תמכו בהצעתו. "אנשים לא משתפים פעולה בחקירות האפידמיולוגיות, כדי לא להכניס חברים לבידוד. אני משוכנע כי אם נוריד את הבידוד לשבעה ימים, כולל בדיקה לפני ואחרי, זה יעזור לשיתוף פעולה של הציבור וייתן כלי חזק מאוד לבלימת התחלואה", טען דרעי. דבריו מגיעים ברקע הקיצור ל-12 יום שכבר אושר, וייכנס לתוקף הלילה במסגרת פיילוט שיימשך כחודש וחצי.

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת אמר בישיבת הקבינט כי "אנחנו לא עומדים כעת בשני המדדים שיאפשרו קיום תכנית היציאה לפי מה שתכננו - לא מבחינת מקדם ההדבקה ולא מבחינת מספר החולים הממוצע ליום".

יו"ר העבודה פרץ הבהיר כי הוא מתנגד לעוצר לילי. "אם רוב הפעילות הלילית אסורה אין שום משמעות לסגר, במיוחד כשאין מספיק כלים לאכוף זאת", אמר, והוסיף כי הוא תומך בהקשחת הקריטריונים לעיר אדומה ובפתיחת מרכזי המסחר הפתוחים.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באוקטובר 2020. אלעד מלכה
מתנגד לעוצר הלילי. גנץ/אלעד מלכה

שר האוצר ישראל כץ טען בהתייעצות לקראת הישיבה כי יש לפתוח את מרכזי הקניות הפתוחים, השווקים והקניונים. "משרד הבריאות מנהל מלחמת חורמה בלתי מוצדקת מול הקניונים, אחרי שעיכב סתם את פתיחת חנויות הרחוב ומעכב כעת שלא לצורך את פתיחת מרכז הסחר הפתוחים", תקף. "כל ניסיון לקשור בין פתיחת המסחר לבין פתיחת מערכת החינוך לגילאים נוספים, הוא שגוי ואינו במקומו".

לפני הדיון, ממונה הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו, מתח ביקורת על תפקוד הממשלה, בטקס חילופי התפקידים בינו לבין פרופ' נחמן אש. "אסור שנראה חולשה בין צרכים רפואיים לבין פוליטיקה. צריך פה הנהגה שלא אומרת לעם למה הוא לא צודק - אלא מדברת בגובה העיניים", אמר גמזו. "הפרויקטור לא קיבל מינוי וסמכויות, וכנראה גם לא יקבל".

ההתכנסות מגיעה אחרי שאתמול לא הושגו הסכמות בין משרד האוצר לבריאות. בכירי משרד הבריאות הבהירו בהתייעצות הטלפונית שכינס נתניהו, כי יש לעצור את ההקלות ולא להתקדם לשלב ההקלות הבא, וזאת לאור נתוני התחלואה. בכירי משרד האוצר התנגדו לעמדת משרד הבריאות, וטענו שיש להמשיך בהקלות. גורמים שהשתתפו בהתייעצות מסרו כי בכירי המשרד גם הביעו התנגדות לעוצר הלילי, כיוון שלטענתם יעילותו אינה מוכחת.

נתניהו אמר בדיון כי הוא חושש לאבד שליטה על העלייה במקדם ההדבקה וכי כתוצאה מכך המגיפה עלולה להתפשט מחדש תוך כמה שבועות. הוא הביע הסתייגות מעמדת משרד הבריאות שלא לבצע אף הקלה בסגר, ואמר שיש לבצע צעדים להורדת מקדם ההדבקה, כדי שניתן יהיה להמשיך בהקלות.

לפני הדיון הטלפוני, גנץ קרא לנתניהו לכנס בדחיפות את פורום השרים, על מנת לקבל החלטות במהרה בנושא הרחבת הסגר על הערים האדומות והעלאת גובה הקנסות. לטענתו, העיכוב בהכרעה בנושאים אלו פוגע במאמצים להוריד את התחלואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully