וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנויות הרחוב שבו לפעול, מרכזי המסחר הפתוחים עדיין סגורים: "אנחנו מתמוטטים"

עשרות אלפי בתי עסק פתחו הבוקר את דלתותיהם, אך ישנם רבים שנאלצו להותיר את החנויות סגורות. עשרות מפגינים התכנסו בקריית גת במחאה נגד החלטת הממשלה שלא לפתוח את מרכזי המסחר שבאוויר הפתוח: "נמאס לנו, התחלואה עולה - ואנחנו משלמים את המחיר"

בווידאו: הפגנה בביג קריית גת במחאה על האיסור לפתוח חנויות במרכזי המסחר/צילום: שי מכלוף

חנויות הרחוב נפתחו הבוקר (ראשון) בהתאם להחלטת קבינט הקורונה, אך זו לא כוללת את מרכזי המסחר הפתוחים. בעקבות כך, עשרות סוחרים מכל רחבי הארץ הגיעו הערב למתחם ביג בקריית גת, במחאה על התנהלות הקבינט - ודרשו לפתוח את החנויות במתחמים. המפגינים קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו "להתעורר" לפני שיגיעו למשבר כלכלי נוסף שממנו כבר לא יצליחו להתרומם.

"נמאס לנו, אנחנו סגורים כמעט חודשיים ולא מקבלים עזרה מאף אחד", אמר בעל רשת ביג, נסי אנג'ל. "כל המדינה פתוחה, הישיבות פתוחות - ואנחנו לא. יש להם כוח פוליטי ומאפשרים להם ללמוד. אתמול פתחנו את תנועות הנוער ורק המסחר סגור. אנחנו מתמוטטים, המצב לא יכול להמשיך כך. כל מי שיש לו כוח פוליטי מצליח, ורק לנו לא פותחים את המסחר, נמאס לנו".

גם יו"ר התאגדות המסחר, האופנה וההסעדה, שחר תורג'מן, היה בין עשרות המפגינים בקריית גת. "אנחנו מוחים נגד סגירת המסחר הלא צודק - המסחר לא מדבק. אנחנו צועקים את זה ולא שומעים אותנו", אמר. "ממדי התחלואה עולים בגלל החתונות, ואנחנו משלמים את המחיר. אנחנו במשבר קשה, בהתמוטטות. איפה ההגיון של הממשלה הזאת? ממשלת חלם".

מחאה על החלטת הממשלה המפלה לרעה את העסקים במתחמי הקניות הפתוחים, בזמן שמאפשרת את פתיחתם הבלעדית של חנויות הרחוב, מתחם ביג קריית גת, 8 בנובמבר 2020. שי מכלוף
"המצב לא יכול להמשיך כך, נמאס לנו" ההפגנה בקריית גת, היום/שי מכלוף

רשת ביג אף פנתה במהלך סוף השבוע ליועץ המשפטי לממשלה על כוונתה לפתוח את מרכזיה ביום ראשון, וטענה לאפליה בהחלטת קבינט הקורונה. חלק מהחנויות במרכזי הביג אכן נפתחו הבוקר, אך נסגרו כעבור זמן קצר בעקבות הגעת כוחות המשטרה.

אלירן סויסה, בעל חנות צעצועים "עידן 2000" שממוקמת במרכז ביג קריית גת, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS שפתח הבוקר את החנות, אך השוטרים שהגיעו אילצו אותו לסגור. "קיבלנו החלטה לפתוח בבוקר, כיוון שאנחנו רק 13 חנויות במרכז, ולפי האינפורמציה שקיבלנו למתחמים עד 20 חנויות כן יהיה מותר להם לפתוח. באנו בבוקר, סידרנו את החנות, פתחנו, לפי כל ההנחיות. לא עברו 20 דקות וכבר התנפלו השוטרים על מרכז ביג, עברו חנות-חנות ואמרו לכולם שהם טעו וצריך לסגור. ואני לא הבנתי למה אני צריך לסגור, זה פשוט הזוי. במה אני שונה? אני החנות רחוב, בכל המקס-סטוקים למיניהם נכנסים מאות אנשים, ואף אחד לא אוכף את זה. לי יש חנות של 400 מטר".

סויוסה תיאר בעייתיות נוספת איתה מתמודדים בעלי העסקים בתחומו - מכירת צעצועים ומשחקים ברשתות פארם וסופרים שהיו פתוחות במהלך הסגר שזיהו פוטנציאל עסקי לא ממומש במכירות אלה. לדבריו, "בממשלה החליטו שאנחנו לא חיוניים, ואף על פי כן חנויות אחרות שמוגדרות כחיוניות הכניסו צעצועים בכיף. רומסים לנו את הכבוד, אנחנו כבר חודש וחצי תחת הדבר הזה הגיע הזמן לשים לזה סוף, זה לא הגיוני פשוט הדבר הזה. כמה אפשר לספוג את זה?".

עוד בוואלה!

החנויות נפתחו לאחר שמונה שבועות, ובעלי העסקים מחכים לסיוע כדי להתאושש

לכתבה המלאה
מחאה על החלטת הממשלה המפלה לרעה את העסקים במתחמי הקניות הפתוחים, בזמן שמאפשרת את פתיחתם הבלעדית של חנויות הרחוב, מתחם ביג קריית גת, 8 בנובמבר 2020. שי מכלוף
"המסחר לא מדבק". ההפגנה בקריית גת, הערב/שי מכלוף

גם קניון "מול זכרון" הממוקם על כביש 4 הוא מתחם פתוח, בדומה לביג. העסקים במקום עובדים כמעט כרגיל ואף יותר מזה. שני ושירה, מוכרות בחנות "בילבונג", מעריכות שהמכירות הבוקר היו בהיקף של פי שניים מיום ראשון רגיל. "ההרגשה כיפית מאד. ייף לחזור. הלקוחות חזרו, אז רואים שגם להם כיף, ואנחנו מעריכות שנראה עוד יותר אחר הצהריים", תיארו.

עם זאת, הבלבול בעניין הפתיחה גדול. המוכרים בקניון מסבירים שיש פחות מ-20 חנויות, אז מותר לחנויות הקניון לפחות כמו לחנויות רחוב. אך חלק מהחנויות לא פתחו, כיוון שסברו כי אסור. כך למשל, חנות הביגוד תמנון סגורה. אבל בחנות צומת ספרים פתחו, ומזהירים: עד ארבעה קונים יחד.

"ממש לא מובן למה חלק כן וחלק לא", אומרת המוכרת מינה, "אבל זה מה שאמרו לנו". חנות "באג" פתוחה כפי שהיתה גם בימי סגר: "אנחנו חיוניים", מסבירים שני המוכרים את התקנות המבלבלות. חנות הבגדים "יסמין" אף היא פתוחה והתנועה גם בה ערה.

מיטל, המוכרת, אומרת שהודיעו לה שחוזרים לעבודה. "אני משערת שזה בגלל שאנחנו במתחם פתוח אז זה כמו חנות רחוב", היא מחלצת הסבר, "לא יודעת למה כמה חנויות פתחו ואחרות לא. אולי בגלל שרק היום השתנו ההנחיות. גם הלקוחות מבולבלים. לא כולם יודעים שפתוח ואלה שהגיעו לסופר פארם או רמי לוי התפלאו".

פתיחת קניון ״מול זכרון״ על כביש 4 מול זכרון יעקב 8 בנובמר 2020. יואב איתיאל
"לא כולם יודעים שפתוח". חנות קיווי ב"מול זכרון", היום/יואב איתיאל

חנות "הלד" למוצרי צילום סגורה, אבל בחנות בגדי הילדים "קיווי" ובחנות מכשירי הכתיבה "פלאש", עובדים במתכונת יצירתית: על פי הזמנה מוציאים סחורה ללקוחות שמזמינים מבחוץ. רצוי בטלפון. "הכול חארטה", אומר המוכר מחנות המזון לחיות מחמד הסמוכה החיונית אף היא, "כולם עובדים, כולם עבדו, לכל אחד יש איזה פתרון יצירתי".

בחנות "Bגוד" הגדולה דלת הזכוכית נעולה ומכניסים אחת אחת את הלקוחות, כולן נשים, תוך שמקפידים על לא יותר מארבע במקביל. תור של כשעה משתרך בחוץ. "אין הגיון", אומרות הנשים במקהלה. "אין לי ברירה", מסבירה בחצי התנצלות נועה מהיישוב שקד, "הגעתי לכאן כי החורף בפתח והילדים צריכים חולצות ארוכות לבית הספר".

חנות ההלבשה התחתונה ג'ק קובה סגורה, גולדברי סגורה אבל לידן בחנות "יאנגה" מרשת פוקס עובדים כבשגרה, והמוכרת הכנה אומרת בגילוי לב: "לפי מה שאני יודעת אסור, כי אנחנו לא חנות רחוב, אבל ברשת פוקס פתחו בשישה סניפים וזה מה שהודיעו לנו. אני רק מוכרת, לא מי שקובעת משהו".

פתיחת חנויות רחוב בראשל"צ
 8 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
פתיחת חנויות רחוב בראשון לציון, היום/ראובן קסטרו

לדברי אביר קארה, מייסד קבוצת הפייסבוק "אני שולמן", "הבוקר לאחר מאבק שניהלנו נפתחות חנויות הרחוב, אותן חנויות שהיו צריכות להיסגר אחרונות ולהיפתח ראשונות, לפני בתי הכנסת, לפני הפגנות, לפני טיפולים הוליסטיים או מסאג'".

"אנו מצפים מהממשלה להורות ולשפות את הרשויות המקומיות ולקבוע מידית למשך 24 חודשים הפחתה מלאה בכל האגרות המתמחרות את השימוש במרחב הציבורי", הוסיף. "בנוסף אנו קוראים לממשלה לפעול מידית להפחתה של מחירי הארנונה העסקית ולזכות את כל העסקים שנפגעו במשבר למשך 24 חודשים בארנונה העסקית. הדבר יתרום לצמיחה ויחזק את החנויות הרחוב, אך ישמור על רמת מחירים סבירה כידוע לכל הארנונה העסקית בישראל היא הגורם המרכזי ליוקר המחיה ויוקר הדיור".

פתיחת חנויות רחוב בראשל"צ
 8 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
פתיחת חנות בראשון לציון, היום/ראובן קסטרו

לצד מרכזי המסחר באוויר הפתוח שנותרו עם דלתות נעולות, עשרות אלפי חנויות רחוב חזרו לשגרה. בעלי העסקים נרגשים מהמועד, אך גם מצביעים על המצב הקשה אליו נקלעו עוד מהסגר הראשון. בין אותם עסקים, נראה כי חנויות האופנה וההנעלה הן אלה שנפגעו הכי קשה מהמצב, כשרובם מספרים על הסחורה אותה לא הצליחו למכור במהלך החגים בגלל הסגר. מדובר בקולקציית קיץ שכבר לא רלוונטית לעת הזו, ומשום שמדובר באופנה, גם לא תתאים בשנה הבאה.

אחת מהם היא לימור מנוצ'הרי, בעלת חנות בגדים "באדולינה" בתל אביב. היא מספרת שפתחה הבוקר את חנות הבגדים שלה שקיימת כבר 18 שנה, אך עדיין לא ראתה תנועת הלקוחות. "יש לי קהל לקוחות קבועות, אבל זה לא שאנשים עמדו מאחורי הדלת וחיכו שהחנות תיפתח", אמרה. "אבל אני מאמינה שיגיעו. אני מקבלת הודעות מהלקוחות - 'איזה כיף שפתחת', 'נשמח להגיע'. גם בסיום הסגר הקודם, הלקוחות הגיעו ופרגנו ותמכו, גם כשלא רצו לקנות, קנו משהו קטן כדי לפרגן. אני מאמינה שגם הפעם יגיעו לפרגן".

פתיחת חנויות הרחוב בפתח תקווה 8 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
פתיחת חנויות הרחוב בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

כמו רוב חנויות הרחוב שעוסקות בתחום האופנה, מנוצ'הרי מספרת שנתקעה עם קולקציית קיץ, אותה היא מקווה למכור בעונה הבאה ב"הנחה משמעותית". היא מוטרדת מתופעה נוספת שהתגברה במהלך הקורונה - קניות ברשת. "במיוחד שעכשיו בכל האתרים בחו"ל זה כבר הסיילים של נובמבר ושל 'בלאק פריידיי', כשאנחנו עוד לא הוצאנו בכלל את קולקציית החורף. הקורונה הגיעה וזה בכל העולם, הכול מובן לי. אבל זה שמדרבנים את האנשים לקנות באינטרנט וסוגרים את החנויות ונותנים להם למצוא פתרון באינטרנט - זה פשוט פוגע בחנויות הפרטיות שמחכות למכור".

לימור מנוצ’הרי, בעלת מכון פילאטיס ביהודה המכבי, ת"א. -, אתר רשמי
"לא קיבלתי שום סיוע". לימור מנצ'הורי/אתר רשמי, -

מנוצ'הרי, אימא לחמישה ילדים, טוענת כי לא קיבלה סיוע מהממשלה וכיום היא נאלצת למשוך מחסכונותיה. "לא קיבלתי שום סיוע, שום מענק לעצמאים, גם אין עם מי לדבר. אני ממתינה שמס הכנסה ייפתח לקהל כדי להבין מה קרה פה. גם לא קיבלתי הלוואה מהבנק, אבל קיבלתי תשובה שביגוד זה ענף בסיכון. אני שוברת חסכונות כדי להמשיך", סיפרה.

פתיחת חנויות רחוב בראשל"צ
 8 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
פתיחת חנות בראשון לציון, היום/ראובן קסטרו

איתן בניאן, בעל חנות טקסטיל ברחוב יפו שבירושלים, סיפר על תנועת לקוחות ערה כבר מהשעות המוקדמות של הבוקר. לדבריו, כ-70% מקהל הלקוחות שלו הן נשים חרדיות. "הם הכוח החדש שלי, ואני אופטימי לגבי ההמשך", אמר.

בניאן ציין בשיחה עם וואלה! NEWS כי תחום הטקסטיל אמנם פחות חשוף לשינוי האופנה מתחום הביגוד, אך גם הוא צופה בעייתיות להיפטר מהסחורה שנשארה לו בעקבות הסגר. "עכשיו בחורף אני כבר לא אוכל למכור את בדי הקיץ, ובשנה הבאה תהיה לי בעיה איתם", אמר.

איתן בניאן, בעל חנות בדים מירושלים. -, אתר רשמי
"אופטימי לגבי ההמשך". בניאן בחנות הטקסטיל/אתר רשמי, -

"בדרך כלל אני נותן לספקים צ'קים לכמה חודשים קדימה, אבל כשהחנות סגורה זאת בעיה. כשאני נסגר במשך חודש אני נכנס לגירעון של בין 100-50 אלף שקל. חלילה חזר צ'ק, תוך שניה כל הספקים יודעים על זה, ואז מתחילה מפולת. פה הבעיה הכי גדולה שלנו. זו מלחמת הישרדות יומיומית", סיפר בניאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully