וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר יאפשר לעצמאים למשוך מהפנסיה: "ממשכנים את העתיד לטובת המשבר"

14.10.2020 / 18:59

כחלק מהסיוע הכלכלי בתקופת הקורונה, כץ הודיע כי יאפשר לעצמאים למשוך שליש מחסכונם הפנסיוני בפטור ממס. המהלך מעורר ביקורת חריפה לפיה המדינה מטילה את כובד האחריות על כתפי הנפגעים. "החלטה נוראית שתוליד מאות אלפי קשישים עניים ותיזכר לדיראון עולם"

בווידאו: הצהרת שר האוצר על הפחתת שכר השרים והח"כים/צילום: לע"מ

שר האוצר ישראל כץ ויו"ר רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת פרסמו היום (רביעי) טיוטת תקנות המאפשרת לציבור העצמאים בישראל למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני, שיהווה עבורם מקור הכנסה זמני בעת הפסקת עבודה, ובפרט במהלך משבר הקורונה. התקנות החדשות מתירות לעצמאים העומדים בתנאים שנקבעו למשוך עד כשליש מהחיסכון בפטור ממס. אולם, עצמאים רבים מתחו ביקורת חריפה על המהלך וטענו כי הוא פוגע בעתידם.

התנאי המרכזי המאפשר משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני הוא הפסקה או סגירה של הפעילות העסקית. אליו מצטרפים תנאים נוספים: הפקדות הפנסיה בוצעו על פי חוק, וזאת במשך שנתיים מתוך שלוש השנים האחרונות, וכן לאחר שעברו לפחות 36 חודשים מהמשיכה הקודמת.

חנויות סגורות ברחוב אלנבי בתל אביב. ראובן קסטרו
באוצר יאפשרו לעצמאים משיכת כספי פנסיה. חנויות סגורות בת"א, החודש/ראובן קסטרו

תומר ורון, מתכנן פיננסי ובעל רישיון פנסיוני, ביקר את המהלך של שר האוצר. "אין כאן מתנות. חוסכים שימשכו היום שליש מכספי החיסכון שלהם, מאבדים גם חלק מהכוח הכי משמעותי בעולם הפנסיוני - ריבית דריבית - ולכן הם פוגעים ברמת החיים העתידית שלהם", אמר. "ברור שזו תקופה מאתגרת, אבל לפני שרצים למשוך כספים פנסיוניים חייבים להבין את המשמעויות, ובמקרה הצורך לבדוק אם יש אלטרנטיבות טובות יותר". הוא קרא לעצמאים "לא למהר למשוך את הכסף כי הממשלה מאפשרת או בגלל שזה נשמע טוב".

ורון הוסיף כי "רק לפני שלוש שנים החליטה המדינה לחייב את העצמאים לחסוך לפנסיה. עצמאים שמפקידים את המינימום הנדרש בחוק יגלו שמעבר לכותרת - כלל לא בטוח שמדובר כאן בסכומים מהותיים".

תומר ורון. אין, אתר רשמי
קורא לעצמאים לא למהר למשוך את הכסף. ורון/אתר רשמי, אין

אלעזר פינקוביץ', מנהל תחום הייעוץ ב"פעמונים", ארגון ללא כוונות רווח שעוסק בהנגשה והדרכה להתנהלות כלכלית נכונה, אמר כי התקנה חיונית ונכונה בימים אלו, אך הביע גם סייגים. לדבריו, מהלך זה יאפשר הזרמה של חמצן לעצמאים שנמצאים במשבר תזרימי אקוטי, אולם בגלל שמדובר במשבר מתמשך - הממשלה יכולה להעביר באמצעות זאת את האחריות הכלכלית שלה לעצמאים עצמם.

"מדובר בסוג של עוול היסטורי", אמר פינקוביץ'. "לצערנו מאז שחוקק החוק בשנת 2017, לא תיקנו את התקנה לפיה שליש מההפרשות לפנסיה של עצמאים יועברו כדמי אבטלה, ועכשיו באוצר משלימים את המערך כמענה מידי". הוא ציין כי "זה מהלך נכון, אך הוא לא פוטר את האוצר מלבחון את סוגיית דמי האבטלה לעצמאים לטווח הארוך. מדובר במשבר מתמשך ויש גבול כמה עצמאים יוכלו לקחת כספים מעצמם כדי לממן אותו".

בעקבות תחלואת הקורונה | מסעדה סגורה בתל אביב. ראובן קסטרו
"יש גבול כמה עצמאים יוכלו לקחת כספים מעצמם למימון המשבר". מסעדה סגורה/ראובן קסטרו

פינקוביץ' הוסיף כי "ברגע שעצמאים מושכים כספי פנסיה, הם פוגעים בעתיד שלהם. נכון שכל עצמאי יתייעץ עם הסוכן הפנסיוני שלו לפני המשיכה, כדי לוודא מה ערך הנזק שהוא יעשה לעצמו בגיל הפרישה ואם הוא יוכל לתקן אותו בעתיד".

לדבריו, "כשאנחנו לוקחים מצד אחד את האפשרות למשוך מכספי הפנסיה ומהצד השני את האפשרות למשוך מקופות ההשתלמות אנחנו בעצם מטילים את כל כובד האחריות למשבר - על כתפי העצמאים עצמם. אנחנו ממשכנים את העתיד שלהם לטובת המשבר הנוכחי. כצעד חירום מהלך זה הוא נכון. הוא היה אמור להיות מתוקנן מראש אבל תוך שיקול דעת ולקיחת אחריות של הממשלה על הטווח הארוך. זה לא הפתרון האולטימטיבי, זה פתרון ביניים או תפר".

"גזירה שתוליד מאות אלפי קשישים עניים"

גם בלשכת סוכני הביטוח יוצאים נגד החלטת שר האוצר וראש רשות שוק ההון. "זה בלתי מתקבל על הדעת שהמדינה תמליץ לחוסכים לפגוע בפנסיה שלהם ובחסכונות העתידיים שלהם, בכך שהיא מעודדת פדיון על ידי פטור ממס של פיצויים שחסכו", נמסר.

"מדובר באזרחי ישראל, בעלי עסקים קטנים, שהחסכון הפנסיוני הוא כל עולמם. זאת ההכנסה היחידה שתהיה להם לעת זקנה בגיל הפנסיה. המדינה מעודדת אותם לפדות את הכספים בגלל שנקלעה למצוקה תקציבית בעקבות משבר הקורונה. לכנות את זה 'דמי אבטלה' למעסיק זו פשוט בושה וחרפה. למה דמי האבטלה לעצמאים לא יוצאים מהכיס של מדינת ישראל?".

ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח קרא לממשלה לחזור בה מהחלטתה ולהחיל דמי אבטלה לעצמאים בדומה לשכירים שפוטרו בעקבות הקורונה. "זו החלטה נוראית שתיזכר לדיראון עולם, הגזירה הזאת תוליד מאות אלפי קשישים עניים וחסרי כל לעתיד לבוא".

ישראל כץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"המהלך לא פוטר אותו מלבחון את סוגיית דמי האבטלה לעצמאים לטווח הארוך". כץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

מבחינתו של כץ, מדובר בצעד נוסף כחלק מהתכנית הכלכלית שלו, ויש לה חשיבות למתן סיוע מידי לציבור העצמאים במטרה להעניק כלים להתמודדות עם המשבר עד להתאוששות המשק. "התקנות החדשות יאפשרו משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני בפטור ממס הן בעתות משבר והן בעת הפסקת עבודה בשגרה, בדומה לציבור השכירים", מסר שר האוצר. "אמשיך לפעול באחריות ובמקצועיות לטובת חיזוק המשק הישראלי בכלל וציבור העצמאיים בפרט".

אין זו הפעם הראשונה מאז החל משבר הקורונה, שבה נעשים מהלכים המעודדים משיכת כספים מחסכונות הציבור. כחלק מתכנית הסיוע הכלכלי, באוגוסט האחרון אושר על ידי שר האוצר מהלך המאפשר לכל עובד שמשכורתו פחתה או שהוצא לחל"ת, למשוך אלפי שקלים מקרן ההשתלמות שלו בפטור ממס.

בתוך כך, שירות התעסוקה עדכן כי 5,437 דורשי עבודה חדשים נוספו מהדיווח האחרון אתמול ועד הבוקר. מ-17 בספטמבר, יום לפני תחילת הסגר, נרשמו בשירות התעסוקה 251,611 דורשי עבודה - מהם 220,064 עקב יציאה לחל"ת ו-31,547 מסיבות אחרות. מבין דורשי העבודה שנרשמו מאז, עבור 175,618 זהו רישום שני או יותר מתחילת משבר הקורונה בחודש מרץ. כיום רשומים בשירות התעסוקה 971,096 דורשי עבודה, מהם 620,854 בחל"ת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully