וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר: הסגר יוארך עד יום ראשון; החלטה על הקלות - בחמישי

עודכן לאחרונה: 14.10.2020 / 0:58

בתום דיון שנמשך שעות, אישרו השרים את הארכת ההגבלות. זאת, לאחר שמומחים אמרו כי ההחלטה להקל על הסגר ולאפשר פתיחה הדרגתית מחייבת ירידה מובהקת בתחלואה, ולכך נדרש זמן נוסף. ביום חמישי ידון הקבינט בפתיחת עסקים קטנים ללא קבלת קהל, גני ילדים ואיסוף עצמי ממסעדות

בווידאו: גמזו מעריך שלא יתקבלו היום החלטות סופית בקבינט/מערכת וואלה! NEWS

קבינט הקורונה אישר הלילה (שלישי) את הארכת מגבלות הסגר עד ליום ראשון בחצות, בתום דיון שארך שעות ארוכות. ביום חמישי ידונו בקבינט בפתיחת עסקים קטנים ללא קבלת קהל, גני ילדים ואיסוף עצמי ממסעדות.

בישיבת הקבינט הציגו המומחים ופרויקטור הקורונה, פורפ' רוני גמזו, נתוני תחלואה שעומדים על כ-3,000 חולים מאומתים ביום. כמו כן, הוצג מצב התחלואה ומגמות התחלואה וכן דנו בתכנית היציאה. ראש המל"ל, מאיר בן שבת, הציג את היעדים והעקרונות המרכזיים לתכנון שלבי היציאה מהסגר, ולאחריו הציגה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרועי, את מתווה משרד הבריאות ליציאה הדרגתית.

המומחים אמרו כי ההחלטה להקל על הסגר ולאפשר פתיחה הדרגתית הדבר מחייב ירידת תחלואה מתמשכת באופן מובהק. הם ציינו כי כדי להגיע לכך, נדרש זמן נוסף.

ישיבת ממשלה דמוקרטTV. יח"צ,
מתכנסים פעם נוספת. נתניהו, גנץ ואדלשטיין/יח"צ

קבינט הקורונה החליט הערב על שני שינויים: קרובי משפחה של חתן וכלה וכן רב יוכלו לצאת מתחום הקילומטר לטובת חתונות תחת מגבלות ההתקהלות. שינוי נוסף הוא הסרת ההגבלות על ספורט תחרותי בצורה שתאפשר לקבוצות להתאמן. כמו כן, השרים החליטו כי מגבלות התעופה והיציאה לחו"ל יוארכו עד ליום חמישי, ומחר יתקיים דיון ייעודי בנושא.

תכנית היציאה של משרד הבריאות שהוצגה בקבינט מבוססת על פתיחת המשק בהתאם למדדי התחלואה - מספר הנדבקים היומי ומקדם ההדבקה - ולא על פי תאריכים. במשרד הגדירו "דגלים אדומים" שיתריעו מפני עלייה בתחלואה וישמשו כנקודות עצירה בכל שלב בתהליך היציאה מהסגר. בקבינט הוחלט כי לאחר שתאושר תכנית היציאה, יפורסמו היעדים, המדדים והשלבים השונים של התכנית, תוך פירוט התחומים שיפתחו בכל שלב ושלב.

במהלך הדיון, גמזו המליץ לשרים להמשיך בהטלת סגר לפי המתכונת הנוכחית על כל היישובים האדומים, כולל הפעלת הגבלות כניסה ויציאה מהיישובים הללו. הוא ציין כי לפי הנתונים העדכניים, היישובים האדומים בהם יש להמשיך בסגר גם אם יבוצעו הקלות בשאר הארץ הם מודיעין עילית, בני ברק, רכסים, שכונות בירושלים, ביתר עילית, אלעד, בית שמש, קרית מלאכי, אופקים, רמלה, נתיבות, אור יהודה ואשדוד.

ברקע כניסתו של הסגר בעקבות העלייה בתחלואה | 
מחסום משטרתי בתל אביב 25 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
עסקים ייפתחו לפי מידת תחלואה, ולא לפי תאריך. אכיפת הסגר בת"א/ראובן קסטרו

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ביקש בישיבה להאריך את הסגר עד יום שני, ואם ביום חמישי הנתונים יאפשרו פתיחת עסקים וגנים - תתקבל החלטה חדשה שתקצר את הסגר. היועץ לביטחון לאומי בן שבת הזהיר בישיבה מפני יציאה מהירה מדי מהסגר ואמר: "ביציאה מהגל הקודם ראינו את היצירתיות השופעת של הישראלים ולאו דווקא לטובה. צריך להיות זהירים".

לקראת החזרה למתווה הרמזור, מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, שהשתתף בדיון, אמר בישיבת הקבינט כי לא כל ראשי הערים משתפים פעולה. "בלי שיתוף פעולה מלא של ראשי הרשויות בערים האדומות לא נצליח להגיע למטרה", ציין.

בהתייעצות מוקדמת שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות אדלשטיין ועם שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי - הוסכם להביא לאישור קבינט הקורונה את מתווה היציאה של משרד הבריאות תוך השארת האפשרות לבצע הקלות מוקדמות, במסגרתן ייפתחו עסקים שאינם מקבלים קהל וגני ילדים. עם זאת, התכנית רק הוצגה בישיבה, ולא עלתה לאישור.

טרם הישיבה עלו מתחים בין שרי כחול לבן, ראש הממשלה ואדלשטיין, לאחר שהאחרון ביקש לדחות את הישיבה שנקבעה להיום, ליום חמישי.

מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים

בלשכת ראש הממשלה התייחסו למתחים סביב עיתוי ישיבת הקבינט וההתנגדות לאישור מידי של הקלות. "בהתייעצות שהתקיימה לפני זמן קצר, עמדו ראש המל"ל, מנכ"ל משרד הבריאות, פרויקטור הקורונה ויועצים נוספים על הקושי לקבל כבר עתה החלטות על הקלות בסגר, מאחר שהתחלואה עדיין ברמה גבוהה ומכיוון שעדיין לא ניתן להעריך את השפעות ארועי חג סוכות ושמחת תורה", הסבירו בלשכה.

עוד אמרו בלשכת ראש הממשלה כי "גמזו הביע דאגה רבה מכך שלמרות תנאי הסגר נדבקו 3,000 איש ביום. על כן, בהתייעצות שהתקיימה בין ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבריאות ושר המדע, הוחלט לכנס היום את קבינט הקורונה שידון בנתוני התחלואה, בתכנית יציאה מסודרת לפי שלבים וקריטריונים... וביום חמישי ידון הקבינט האם לבצע מהלך מקדמי בשבוע הבא במסגרתו יפתחו עסקים קטנים ללא קהל, טייק-אווי ופתיחת מסגרות הגיל הרך".

למי מותר לעבוד בזמן הסגר, מתווה משרד האוצר. צ, צילום מסך
למי מותר לעבוד בזמן הסגר, מתווה משרד האוצר/צילום מסך, צ

סוגית קיום הישיבה הגיעה לאחר בקשת אדלשטיין מגנץ לבטל את הדיון כיוון שאנשי משרדו סבורים שנתוני התחלואה אינם ברורים מספיק - באופן המקשה על קבלת החלטות. לבסוף התקבלה פשרה לאור לחצים נגדיים של גנץ ויזהר שי: הוחלט לקיים ישיבה ולאשר את מתווה היציאה של משרד הבריאות, אך כל ההחלטות שנוגעות להקלות בסגר יחכו ליום חמישי.

טרם הדיון שרי כחול לבן ושר האוצר כץ אמרו כי יביעו תמיכה בתחילת ההקלות בסגר כבר מיום ראשון הקרוב, בעוד אנשי משרד הבריאות דורשים להתחיל בהן כשמספר הנדבקים יירד לכ-2,000 ביום וכשמקדם ההדבקה יהיה נמוך מ-0.8 - כפי שנקבע במתווה המשרד.

ישראל כץ במהלך הצהרתו לתקשורת 17 בפסטמבר 2020. ---, אתר רשמי
מעוניין לפתוח את המשק בהקדם. השר כץ/אתר רשמי, ---

כץ מעוניין להביא לאישור הקבינט הצעה לפתיחה מידית של מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל, ללא קשר לרמות התחלואה. כמו כן, הוא יבקש לפעול לפתיחה של מערכת החינוך לגיל הרך וכיתות א'-ב'. בשלב השני, לפי שר האוצר, יש לפתוח את המסחר, ולהוביל צעדי הגבלה דיפרנציאליים שיפחיתו תחלואה ויהיו בעלי עלות כלכלית נמוכה יותר.

אחוזי תחלואה נמוכים ברוב מכריע של גני הילדים

בתוך כך, משרד החינוך פרסם היום את התפלגות מספר החולים במוסדות החינוך על פי שלבי הגיל. הנתונים מצביעים כי ברוב מכריע של מוסדות החינוך - גנים ובתי ספר - נמצאה תחלואה נמוכה, וברובם לא נמצאה כלל תחלואה.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין במהלך סיור בת"א 29 בספטמבר 2020. מירי שמעונוביץ', לעמ, אתר רשמי
ביקש להאריך את הסגר עד יום שני. אדלשטיין/אתר רשמי, מירי שמעונוביץ', לעמ

ברוב מכריע של גני הילדים 94%, שהם 18,698 גנים, נמצאו עם אפס חולים. כמו כן, מחציתם של בתי הספר היסודיים, כ-53% שהם 1,572 בתי ספר - נמצאו אפס חולים. ובבתי הספר העל יסודיים נמצא כי בקרוב ל-45% - 968 בתי ספר - אין חולים בקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully