וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על פתיחת הגנים: משרד הבריאות ידרוש לבטל את הגננות המחליפות

עודכן לאחרונה: 13.10.2020 / 13:45

בישיבת קבינט הקורונה בה ידונו השרים על מתווה היציאה מהסגר, יטענו נציגי משרד הבריאות כי הגננות המשלימות עוברות בין גנים ועלולות להביא לעלייה בתחלואה בקורונה. דרישה זו יכולה להוריד את מספר הימים שיעבדו הגנים ל-5 בשבוע

בווידאו: ראש שירותי בריאות הציבור מדברת על פתיחת גני הילדים/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה צפוי להתכנס היום (שלישי) אחר הצהריים לישיבה שבה ידונו השרים בתכנית היציאה מהסגר ובמועד תחילת ההקלות. במהלך הדיון, צפויים נציגי משרד הבריאות לדרוש לבטל את מערך הגננות המשלימות, כתנאי להפעלת גני הילדים. הסיבה היא שהגננות המחליפות עוברות בין כמה גנים, ועלולות לגרום להדבקה רחבה בקורונה. דרישה זו יכולה להוריד את מספר הימים שיעבדו הגנים הציבוריים לחמישה במקום שישה בשבוע.

האוניברסיטה העברית בירושלים הגישה אתמול את עמדת צוות החוקרים של בית הספר לבריאות הציבור לידי שר החינוך יואב גלנט, לפיה הצעד הראשון ביציאה מהסגר הוא החזרה ללימודים. צוות החוקרים סבור כי החזרת מערכת החינוך לתפקוד מוסדר היא בעלת חשיבות עליונה מבחינה בריאותית, חברתית וכלכלית.

לדברי החוקרים, מתווה היציאה מהסגר חייב לכלול כבר בשלב ראשון את החזרתם של ילדים בני 10-1 למערכת החינוך. זאת, במתווה של קבוצות מצומצמות, ללא מעבר של מורים בין כיתות, וללא ערבוב בין קפסולות. הסיבה העיקרית, לטענתם, היא כי "פתיחת מערכת החינוך לילדים בני 10-1 אינה אחראית להתפרצות התחלואה בישראל בחודש ספטמבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משרד הבריאות ידרוש לבטל את ימי החופש לגננות. גן ילדים בחדרה, מאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, פנתה במכתב דרישה לקבינט הקורונה לעצור החרגת החינוך החרדי מהמגבלות המוטלות על כלל מערכת החינוך. זאת, בנוסף למניעת הדרת התלמידות הכרוכה בכך.

פניית חדו"ש באה בעקבות הכוונה לקדם מתווה חד-צדדי על פיו החינוך החרדי יפתח את שעריו, בין באישור הרשויות ובין תוך התעלמות מהן. בעמותה אמרו כי "ככל שיתקבלו החלטות מפלות ביחס להפעלת מוסדות החינוך נעתור באופן מידי לבג"ץ".

תלמידי ישיבת קמניץ בירושלים עוטים מסיכות בצל התפשטות הקורונה. 2 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
עמותת חדו"ש קראה לעצור את החרגת החינוך החרדי מהמגבלות. ישיבה בירושלים, ספטמבר/פלאש 90, יונתן זינדל

שרי כחול לבן ושר האוצר ישראל כץ תומכים בתחילת ההקלות בסגר כבר ביום ראשון הקרוב, כשלעומתם דורשים אנשי משרד הבריאות להתחיל בהקלות רק כשמספר הנדבקים ירד לכ-2,000 ביום, וכשמקדם ההדבקה יהיה נמוך מ-0.8.

בשלב הראשון של ההקלות אמורים להיפתח גני הילדים ומסגרות החינוך לגיל הרך. אך אמש הבהירה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, כי הפעוטונים וגני הילדים לא ייפתחו עד שמדדי התחלואה לא ירדו.

במהלך התדרוך היומי ציינה אלרעי פרייס כי דבריה אינם עומדים בסתירה לדבריו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שאמר קודם לכן כי החינוך לגיל הרך צפוי להיפתח ביום ראשון הקרוב. "אנחנו מנסים לא לחזות", אמרה, אך הבהירה כי שאם מדדי התחלואה הנוכחיים לא ישתנו, גני הילדים לא ייפתחו בראשון.

אנשים עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בתל אביב 8 באוקטבור 2020. מרים אלסטר/פלאש90, פלאש 90
השרים ידונו בתכנית היציאה מהסגר. תל אביב, החודש/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש90

אסטרטגיית היציאה - תכנית תשעת השלבים

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים
  • לאורך כל השלבים יימשך הסגר המלא על מוקדי התחלואה, ומערכות החינוך בערים האדומות לא יפעלו

בשיחה שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון עם כל בכירי משרד הבריאות, אמרו הנוכחים כי הקריטריון היחיד לתחילת ההקלות צריך להיות הגעה למדדים שהזכירה ראש שירותי בריאות הציבור. המשתתפים בדיון, שר הבריאות יולי אדלשטיין, מנכ"ל המשרד חזי לוי, ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו וד"ר אלרעי פרייס, הבהירו כי כל עוד נתוני ההדבקה לא יורדים לרמות הללו אסור לבצע הקלות בסגר.

מלבד סוגיית עיתוי השלב הראשון, נושא נוסף שעורר מחלוקת הוא הצורך בהחזרת תכנית "הרמזור" ובטיפול דיפרנציאלי ביישובים שונים, תוך השארת סגרים מקומיים על יישובים אדומים. רוב היישובים האדומים הם כאלה שבהם חיה אוכלוסייה חרדית. יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) כבר הביע בתחילת השבוע התנגדות לחידוש תכנית "הרמזור".

ברקע כניסתו של הסגר בעקבות העלייה בתחלואה | 
מחסום משטרתי בתל אביב 25 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחסום משטרתי בתל אביב, ספטמבר/ראובן קסטרו

השר אדלשטיין, המנכ"ל חזי לוי ופרופ' גמזו אמרו בשיחה כי תכנית היציאה מהסגר תיכשל אם לא יבוצעו צעדים דיפרנציאליים. "צריך לבצע את זה מייד עם אכיפה חד-משמעית. אין יוצא ואין בא מיישובים מסוימים", אמרו בכירי משרד הבריאות לפי מקורות שהשתתפו בישיבה. "אם לא נעשה את זה נחזור לסגר בכל המדינה תוך כמה שבועות".

נתניהו, שעד היום נמנע מעימות עם ראשי המפלגות החרדיות ולא דחף ליישום תכנית "הרמזור", התבטא בזהירות בנושא בשיחת הזום. "נצטרך לעשות את הדברים הנכונים ולערב את כל השרים", אמר נתניהו, תוך שהוא רומז לראשי המפלגות החרדיות.

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 3,097 בני אדם אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה ביממה החולפת. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-295,037. אתמול, התקבלו תוצאות עבור 44,105 בדיקות, כששיעור החיוביים לנגיף הוא 7%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים.

מספר החולים הפעילים כעת הוא 51,250, מהם 1,483 מאושפזים בבתי החולים, מתוכם 242 מונשמים ו-801 חולים קשה. נכון להיום, מתו 2,021 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

אתמול, נמצאו 1,609 בני אדם חיוביים לנגיף, כשמספר הבדיקות היה 20,973, ועבור 7.7% מהן נתקבלו תוצאות חיוביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully