וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

V-Day: מבצע חיסוני הקורונה של בריטניה יצא לדרך היום

עודכן לאחרונה: 8.12.2020 / 9:35

800 אלף איש בני 80 ומעלה ועובדי בתי אבות יקבלו ראשונים את החיסון של פייזר, ובעולם עוקבים מקרוב אחרי המבצע שיימשך חודשים. 61 אלף מתו מהנגיף בממלכה, יותר מבכל מדינה אחרת באירופה. המתחסנת הראשונה, מרגרט בת ה-90, סיפרה: "סוף סוף אוכל לבלות זמן עם משפחתי"

בווידאו: תהליך ייצור החיסון נגד קורונה ברוסיה/צילום: רויטרס

בריטניה החלה היום (שלישי) במתן חיסוני הקורונה הראשונים שלה, שבוע אחרי שהפכה למדינה הראשונה במערב שמאשרת אחד כזה. בבריטניה מכנים את היום הזה V-Day, על משקל D-Day, שבישר את תחילת מבצע נורמנדי והשלב האחרון נגד גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

מרגרט קינן, סבתא בת 90, הייתה הראשונה בעולם לקבל את חיסון הקורונה של פייזר מחוץ למסגרת הניסוי. קינן השכימה קום והתחסנה בשעה 06:31 בבית החולים המקומי בקובנטרי שבמרכז אנגליה - שבוע לפני יום הולדתה ה-91.

"אני מרגישה זכות גדולה להיות האדם הראשון שמתחסן נגד קוביד-19", תיארה קינן. "זאת מתנת יום ההולדת המוקדמת הטובה ביותר שהייתי יכולה לאחל לעצמי, כי משמעותה היא שאוכל סוף סוף לצפות לבלות זמן עם המשפחה והחברים בערב השנה הראשונה אחרי שנה שלמה שאת מרביתה העברתי לבדי".

מרגרט קינן בת ה-90 הראשונה בבריטניה שקיבלה את החיסון לנגיף הקורונה של חברת פייזר 8 בדצמבר 2020. AP
"מתנת יום ההולדת המוקדמת הטובה ביותר". קינן מתחסנת לקורונה, הבוקר/AP

800 אלף המנות הראשונות של החיסון של פייזר ו-BioNTech יינתנו לבני 80 שנמצאים באשפוז או אמורים להגיע לאשפוז, בנוסף לצוותים בבתי האבות. בשירותי הבריאות הלאומיים אמרו כי רק מי שהם יצרו עמו קשר יקבל את החיסון, כך שהציבור למעשה מתבקש להמתין שהם יפנו אליו.

הרוב ייאלצו לחכות עד השנה הבאה כדי שיהיו מספיק חיסונים. "אני לא חושב שאנשים לא צריכים לצפות למשהו בימים הקרובים, משום שבמציאות היא שרוב רובם המוחלט יעשו זאת בינואר, בפברואר, במרץ", אמר כריס הופסון, ראש מערך האספקה בשירותי הבריאות. "והדבר שאנחנו לא רוצים שיהיה זה שאנשים יהיו בחרדה או דאגה לגבי 'איפה המכתב שלי?' בדצמבר".

שירותי בריאות הציבור ברחבי העולם צופים מקרוב אחרי מבצע החיסונים בבריטניה, לקראת המשימה חסרת התקדים - מתן חיסונים למיליארדי אנשים כדי לשים קץ למגיפה שהרגה יותר ממיליון וחצי איש ברחבי העולם. בעוד שלבריטניה יש תשתיות מתקדמות לחלוקת החיסונים, היא נערכת לחסן קבוצות מסוימות כמו תלמידי בית ספר או נשים בהיריון, ולא את כל האוכלוסייה.

מתקן לאחסון חיסוני קורונה באוניברסיטת קרוידון, אנגליה, 5 בדצמבר 2020. AP
הראשונה לחסן במערב. מתקן לאחסון חיסוני קורונה באוניברסיטת קרוידון/AP

בימים אלו בוחנים בארצות הברית ובאיחוד האירופי את מתן האישורים לחיסון של פייזר האמריקנית ו- BioNTech הגרמנית, לצד מוצרים מתחרים של חברת מודרנה וזה של אוניברסיטת אוקספורד ויצרנית התרופות אסטרהזניקה.

ביום שבת החלה רוסיה לחסן אלפי רופאים, מורים ואחרים בעשרות מרכזים במוסקבה, עם החיסון המקומי שלה ספוטניק 5. החיסון קיבל אישור באוגוסט על אף שהוא נבחן רק על עשרות אנשים בודדים, בניגוד לניסויים הגדולים שנערכו במערב.

עבור בריטניה, החיסון לא היה יכול להגיע במועד טוב יותר. הממלכה סופרת יותר מ-61 אלף מתים מנגיף הקורונה, יותר מכל מדינה אחרת באירופה, בנוסף ל-1.7 מקרים מאובחנים. אחד מהם היה ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שאף אושפז בטיפול נמרץ בתחילת התפרצות המגיפה. טיפולו במשבר הבריאותי ספג ביקורות רבות גם מתוך שורות מפלגת השלטון השמרנית.

אחיות מדמות מתן חיסוני קורונה בבית חולים בלונדון, בריטניה, 4 בדצמבר 2020. AP
החיסון לא היה יכול להגיע במועד טוב יותר. הדמיית מתן חיסוני קורונה בבית חולים בלונדון/AP

החיסונים הראשונים כבר סופקו ביום ראשון לעשרות בתי חולים נבחרים בבריטניה, והמטרה היא לחסן בסופו של דבר יותר מ-25 מיליון איש - כ-40% מהאוכלוסייה. התכנית שמה בעדיפות ראשונה את קבוצות האוכלוסייה שבסיכון הגבוה ביותר, בהן המבוגרים.

בארמון בקינגהאם סירבו להגיב על הדיווחים שלפיהם המלכה אליזבת בת ה-94 ובעלה הנסיך פיליפ בן ה-99 יחוסנו בפומבי כדי לעודד את הציבור שאין ממה לחשוש.

"המטרה שלנו היא להגן על האוכלוסייה כולה, ומן הסתם גם על הוד מעלתה", אמרה ל-BBC ד"ר ג'ון ריין, מנהלת רשות הבריאות והתרופות של בריטניה.

שני הצדדים של הכרטיס שיינתן למי שיקבל את חיסון הקורונה של פייזר באוניברסיטת קרוידון, אנגליה, 5 בדצמבר 2020. AP
"לא לשכוח את התור השני". הכרטיס שיקבל כל מחוסן לקורונה/AP

באנגליה, החיסון יינתן ב-50 מוקדים רפואיים בשלב הראשון של התוכנית, ובתי חולים נוספים צפויים להציע אותו ככל שהיא תורחב. צפון אירלנד, סקוטלנד ווילס מגבשות תכניות משלהן במסגרת השלטון המבוזר של הממלכה.

הלוגיסטיקה המורכבת שבמבצע מאטה על התקדמותו: את החיסונים של פייזר יש לאחסן בקירור של 70- מעלות. "זה מרתון ולא ספרינט", אמר פרופסור סטיבן פויז, המנהל הרפואי שירות הבריאות הלאומי באנגליה.

הרשויות מתמקדות גם באזורי חלוקה רחבי היקף, מכיוון שכל חבילה מכילה 975 מנות, והן אינן רוצות שאף אחת מהן תבוזבז לשווא. צבא בריטניה נתן יד בהקמת המרכזים לחלוקת החיסונים, והוא אף נערך להטיס את החיסונים בתרחיש שבו הממלכה והאיחוד האירופי לא יגיעו להסכם על עתיד היחסים לאחר הברקזיט עד 1 בינואר, ואז ייווצר עומס על הנמלים ועל הכבישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully