וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לשיבושי הברקזיט, בריטניה תביא את חיסוני הקורונה במטוסי הצבא

המו"מ בין הממלכה לאיחוד האירופי במבוי סתום לקראת 1 בינואר, ומחשש לעומס על הנמלים נערכת הממשלה למשלוחים אוויריים של החיסון. ביום שלישי יינתנו החיסונים הראשונים של פייזר, והממשלה מקווה להתחיל בהקלות על ההגבלות במרץ: "מתקרבים להיפטר מההגבלות המעיקות"

בווידאו: שר הבריאות הבריטי מביע שביעות רצון מהאישור לשימוש של חיסון פייזר/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

במסגרת תכניות חירום שגיבשה הממשלה בבריטניה, עשרות מיליוני מנות חיסוני קורונה המיוצרות בבלגיה יוטסו לבריטניה במטוסים צבאיים, כדי להימנע מעיכובים אפשריים בנמלי הממלכה בעקבות הברקזיט. בבריטניה נערכים לתחילת מתן החיסונים של פייזר ביום שלישי הקרוב, ובין הראשונים שיזכו לקבל אותו, צפויה להיות המלכה אליזבת.

גורמים במשרד הבריאות ומשרד ההגנה אמרו לגרדיאן כי משלוחים גדולים יובאו לבריטניה מהאוויר החל מ-1 בינואר, אם הכבישים, הרכבות והנתיבים הימיים יחוו עיכובים לאחר מכן. גורם במשרד הבריאות אמר כי לאחרונה התקיימו פגישות בין גורמי צבא לבין כוח המשימה של הממשלה לחיסוני הקורונה כדי לדון בתכנית, שנתנו עדיפות להעברה מהירה של מנות החיסונים. "נעשה זאת אם יהיה צורך", אמר.

המהלך מעיד על כך שהשרים נערכים להפרעות חמורות בנמלים בין אם יהיה הסכם עם האיחוד האירופי ובין אם לא, ורוצים למנוע עיכובים בהעברת החיסונים בכל תרחיש שהוא. הדיווחים על ההכנות להטסת החיסונים מגיעים לאחר שראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הכריז על חידוש המשא ומתן.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במפעל לייצור חיסונים לנגיף הקורונה בוורקסהאם, וויילס, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
עתידו הפוליטי מונח על הכף. ג'ונסון במפעל לייצור חיסונים בווילס, בחודש שעבר/רויטרס

השניים אמרו כי הם ישוחחו שוב מחר, בתקווה שהצדדים יגיעו לפריצת דרך בשיחות על עתיד היחסים הכלכליים בין בריטניה לאיחוד. בעוד שלושה שבועות תעזוב בריטניה את השוק האירופי ואיחוד המכסים, ושני הצדדים הודו שיש עדיין מחלוקות עמוקות לגבי שלוש סוגיות מרכזיות: התחרותיות, ממשל ודיג.

גורם בממשלה המעורה בשיחות אמר לגרדיאן: "בקושי נותר זמן ואין ספק שייתכן שהתהליך הזה יסתיים ללא הסכם". לדבריו, "זאת ההזדמנות האחרונה. אפשר להגיע להסכם הוגן, אבל זה יכול לקרות רק אם האיחוד האירופי יהיה מוכן לכבד את העקרונות הבסיסיים של ריבונות ושליטה".

השליח למשא ומתן של האיחוד האירופי לברקזיט, מישל ברנייר, צייץ: "נראה אם יש דרך קדימה. העבודה נמשכת מחר".

ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה הקודמת תרזה מיי אמר היום לרשת BBC כי הוא מאמין שעסקה בהחלט אפשרית", אם כי על שני הצדדים להגיע לפשרות נחוצות." שני הצדדים יצטרכו להתפשר כדי להגיע לעסקה מהמצב הזה", אמר לורד גאווין בארוול. "אנחנו עכשיו 25 יום לסוף תקופת המעבר, ולעסקים, גם בבריטניה וגם לאירופה, אין מושג באילו תנאים הם יוכלו לסחור עם השוק הקרוב ביותר שלהם החל מ-1 בינואר. זה כישלון מזעזע למדי".

ראש ממשלת אירלנד, מייקל מרטין, קרא לשני הצדדים להגיע לפשרה אחרי שבירך על חידוש המשא ומתן. "האינטרס של כולם הוא להגיע להסכם. צריך לעשות כל מאמץ כדי להגיע להסכם", הדגיש.
חברת הפרלמנט רייצ'ל ריבס, המייצגת את שרת הקבינט בממשלת הצללים של הלייבור באופוזיציה, אמרה כי "לאזרחי בריטניה הובטח הסכם. הזמן הולך ואוזל, ואנחנו קוראים לשני הצדדים להגיע להסכם כדי שנוכל להתמקד בהגנה על הכלכלה ושיקום המדינה מהמגיפה".

אנשים עם מסיכות בלונדון, בריטניה, 5 בדצמבר 2020. AP
רואים באופק את החזרה בשגרה. לונדון, בשבוע הבא/AP

במהלך השבוע ידון הפרלמנט בקידום חוקים שלמעשה יעקפו את הסכם הפרישה בין בריטניה לאיחוד האירופי ויבשרו על תום השיחות, אולם בבריסל מביעים אופטימיות רבה יותר מזו בלונדון ומעריכים כי ניתן להגיע להסכם שייחתם בפסגה וירטואלית של מנהיגי האיחוד ביום חמישי.

בין אם יושג הסכם או לא, החל מתחילת השנה הקרובה הסחורות הנכנסות לבריטניה ויוצאות ממנה יהיו תחת פיקוח הדוק יותר. ג'ונסון, שמקווה שהחיסונים לקורונה יאפשרו לו לאושש את כלכלת בריטניה וכן את ממשלתו, ייבחן מקרוב על ידי האגף במפלגה השמרנית שחושש כי בריטניה תישאר כבולה לאיחוד האירופי גם לאחר יציאתה מהגוש ותוותר על זכויות הדיג שלה.

מאז שהחיסון של פייזר ו-BioNTech אושר על ידי הרגולוציה הבריטית בשבוע שעבר, 800 אלף מנות כבר הובאו לממלכה דרך התעלה והן מוחזקות במקומות שמורים. בסך הכול, עד לסוף השנה צפויים להגיע חמש מיליון מנות חיסונים.

שר הבריאות, מאט הנקוק, אמר אתמול כי החיסון עשוי להוביל להקלות על ההגבלות לפני סוף חודש מרץ. "אני לא יכול לחכות עד שנשוב לחיות על בסיס כבוד הדדי ואחריות אישית, ולא לפי חוקים שנקבעו בפרלמנט", אמר בריאיון לטלגרף. הוא הוסיף: "אין ספק שחיסון מוקדם מקרב את הרגע שבו נוכל להיפטר מההגבלות המעיקות הללו, אך עד אז נצטרך למלא אחריהן. העזרה בדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully