וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אולי תאהבי קשירות": קצין שלח הודעות מיניות למועמדת למשטרה, אך התיק נגנז

6.12.2020 / 11:15

רפ"ק חיים שרגא, מפקד מרכז השליטה המשטרתי, כתב לסטודנטית שראיין הודעות בעלות אופי מיני. ההודעות נשלחו לה לאחר ריאיון העבודה, וטרם ההודעה כי התקבלה לשורות המשטרה. מח"ש סגרה את התיק, שנפתח שוב רק לאחר התערבות חיצונית

בווידאו: שר המשפטים והיועמ"ש מציגים את הרפורמה במח"ש/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

מפקד מרכז השליטה המשטרתי במחוז חוף שלח לכאורה מסרונים בעלי אופי מיני בוטה למועמדת לגיוס למשטרה, אולם הוא ממשיך לשרת במשטרה. המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מיהרה לסגור את התיק, בין היתר עקב "היעדר שיתוף פעולה מצד המתלוננת" ולפתוח אותו מחדש לאחר התערבותו של השופט בדימוס דוד רוזן.

על פי החשד, רב-פקד חיים שרגא, המשמש קצין מבצעים (קמב"ץ) בתחנת זבולון, ניצל את מעמדו ושלח הודעות עם הצעות מיניות למועמדת לגיוס למשטרה לאחר שזו התראיינה אצלו. במסגרת תפקידו, היה אחראי על גיוס מועמדים למשרת סטודנט במרכז השליטה במחוז חוף.

בין היתר, כתב הקצין למועמדת: "אני לא יכול לעמוד בפניי השפתיים החושניות שלך" ו"מה את אומרת על קשירות בקטנה, לא ניסית יכול להיות שתאהבי את זה". ההודעות נשלחו לה לאחר ריאיון העבודה וטרם ההודעה כי התקבלה לשורות המשטרה.

רב-פקד חיים שרגא. -, אתר רשמי
חשוד בניצול מעמדו ושליחת הודעות מיניות. שרגא/אתר רשמי, -

התלונה נגד שרגא הוגשה ביוני 2019 על ידי גורם במשטרה שנחשף להתכתבות בינו לבין המועמדת. ממידע שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי מח"ש סגרה את התיק כחצי שנה לאחר מכן, בדצמבר 2019. בנימוק לסגירת התיק נכתב: "לאחר בחינת חומר החקירה שבתיק הוחלט, כי נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה, שכן ההליך הפלילי איננו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו". עוד ציינו במח"ש כי "מסקנה זו נתקבלה בין היתר בשל היעדר שיתוף פעולה מצד המתלוננת".

לאחר סגירת התיק, הטיפול הועבר למחלקת המשמעת של המשטרה, שלא נקטה צעדים נגד שרגא. הוא המשיך לשרת ביחידתו, ולאחר שסיים את תפקידו עבר לשרת באותו מתחם משטרתי. השוטרת שהוטרדה לכאורה זומנה למסור עדות במח"ש.

בשיחה עם החוקרים היא אישרה את הפרטים אך סירבה להתלונן באופן רשמי, שכן במח"ש אמרו לה כי תצטרך להעיד נגד שרגא בבית המשפט. השוטרת אמרה לחוקרים כי היא מפחדת מהקצין - והתיק נגנז. הגורם שהתלונן במח"ש התרעם. לדבריו, לא לקחו ברצינות וביסודיות את התלונה שהגיש. "מח"ש היו צריכים להפוך כל אבן, אולי יש מקרים נוספים שבהם הטריד מועמדות לגיוס למשטרה".

עוד בוואלה!

"קשר השתיקה טבוע בכל מיני מגזרים במשטרה. אנחנו עובדים כדי לפצח את זה"

לכתבה המלאה
קרן בר מנחם, ראש מח"ש, 4 בנובמבר 2019. ללא שם, פלאש 90
סתירות בדבריה. בר מנחם/פלאש 90, ללא שם

הגורם לא ויתר. הוא פנה במכתב אל השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שר המשפטים אבי ניסנקורן ולנציב תלונות הציבור, השופט בדימוס דוד רוזן. "בשל העובדה שמדובר לכאורה על מקרה של ניצול מעמד, ציפיותיי היו להפיכת כל אבן על ידי מח"ש שכן ברור לכל שאין מקום לניצול בני אדם, קל וחומר בארגון לאומי המתהדר ביכולתו להיאבק בנושא ההטרדות המיניות, במיוחד במקרה שבו מעמד הצדדים לא שווה", כתב לגורמים הבכירים.

הסתירה בהתנהלות מח"ש

הנציב רוזן פתח בהליך בירור מעמיק, ובמסגרתו התייחסה ראש מח"ש, עו"ד קרן בר מנחם, לטענות לטיוח. "החלטת מח"ש שלא לפתוח בחקירה נגד רפ"ק שרגא, בעקבות טענות כי הטריד מינית שוטרות, הינה החלטה המצויה בתחום שיקול הדעת המשפטי של המחלקה, ומשכך אין מקום לבררה", כתבה עו"ד בר מנחם.

היא הדגישה את היעדר שיתוף הפעולה מצד השוטרת: "חרף ניסיונות צוות החקירה לזמן את השוטרת למסירת עדות ולמרות הסבריהם לשוטרת בדבר החשיבות שבמסירת עדותה, עמדה המתלוננת על סירובה למסור עדות, בין היתר בשל חששה מרפ"ק שרגא. לאור האמור, לא היה מנוס מגניזת התלונה".

גורם המעורה בפרטים תהה: "האם נעשה ניסיון לרתום את הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל, קרי היועצת לענייני נשים הארצית, על מנת להראות לשוטרת שלאור חשיבות הדברים, בשלב הבירור היא מקבלת גב מוחלט ממשטרת ישראל?".

הודעה חיים שרגא. -, אתר רשמי
"לא ניתן להעביר חומרים". המייל שנשלח ממח"ש/אתר רשמי, -

לדברי הגורם, היעדר שיתוף הפעולה מצד השוטרת לא צריך לפגוע בטיפול במקרה. הוא הזכיר כי גם במקרה של ניצב בדימוס ניסו שחם הנשים לא רצו להתלונן נגדו, אבל במח"ש כן פעלו. "העובדה שעו"ד בר מנחם התייחסה לחשש של השוטרת מאותו קצין מדאיגה מאוד. מה שעולה מהדברים הוא מצב שבו ייתכן שקצין - שביצע מעשים חמורים לכאורה, פעל תוך הפגנת דפוסי התנהגות שאינם עולים בקנה אחד עם ערכי משטרת ישראל - ממשיך להתנהל ללא שום סנקציה משמעותית. המסר בסופו של דבר מחלחל". הוא אמר כי יותר מגורם אחד נחשף לתכתובות, ולכן "ראוי שהחקירה תהיה מעמיקה יותר".

בנוסף לכך, הגורם שהגיש את התלונה ביקש ממח"ש את חומרי החקירה וסורב. בר מנחם טענה במכתב מענה ששלחה לרוזן כי לא התקבלה במחלקתם פנייה לקבלת חומרי חקירה. ואולם, לידי וואלה! NEWS הגיע צילום מסך מהמייל שנשלח ממח"ש לגורם שהגיש את התלונה ובו נכתב כי "לא ניתן להעביר חומרים מהתיק" - הסותר את דבריה של בר מנחם.

על אף דבריה הנחרצים של בר מנחם בעת סגירת התיק, ראש מח"ש הודיעה לשופט בדימוס רוזן לפני כחודשיים כי "תבחן מחדש את הנושא" לאור הערתו. רפ"ק שרגא נחקר במח"ש והתיק בעניינו הועבר לפרקליטות מח"ש. בתוך כך, הוא ממשיך לשרת במשטרת ישראל על אף שמהבירורים שנעשו עלה ששלח הודעות שלא עומדות בקנה אחד עם ערכי המשטרה.

עו"ד תמי אולמן, שמייצגת את רפ"ק שרגא, מסרה כי "מרשי מכחיש את ביצוע העבירה. העובדה כי המתלוננת סירבה להגיש תלונה מדברת בעד עצמה. הוא לא הועבר מתפקידו ולכן אין קשר בין הדברים ועובדה כי מרשי ממשיך בעבודתו הטובה למען הציבור"

המשטרה: "הקצין הועבר לפני זמן רב לתפקיד שאינו פיקודי"

ממשטרת ישראל נמסר: "ככל שהדברים נאמרו, הרי שמדובר בהתבטאויות פסולות שאינן עולות בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות וערכי הארגון, שמשקיע מאמץ רב בנושא באמצעות היחידה לשיוויון מגדרי וגיוון חברתי". הם הבהירו כי "מאחר שנמסר כי הנושא בבחינה של מח"ש, אנו נפעל בהתאם לממצאיה לכשיועברו אלינו. כמו כן, נציין כי הקצין הועבר לפני זמן רב לתפקיד שאינו פיקודי. נמשיך לפעול לשמירה על סביבה בטוחה ומכבדת לכלל השוטרים והשוטרות, המשרתים נאמנה את אזרחי המדינה בכל ימות השנה".

תגובת מח"ש: "החקירה הסתיימה והתיק עבר לפרקליטות מח"ש. כשתתקבל החלטה נעדכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully