וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: הסכם גרעין חדש עם איראן חייב להתייחס גם לתכנית הטילים

שר החוץ מאס אמר כי ההסכם במתכונתו הנוכחית "לא מספיק" וצריך לכלול "גם אינטרסים שלנו". הוא צידד בעסקה שתרסן את טהראן, שהגיבה בדחיה: "לא נדון מחדש בחוזה חתום". דוח חדש של סבא"א: איראן בונה צנטריפוגות מתקדמות בניגוד להסכמות. פומפאו: "הם נואשים להסרת הסנקציות"

בווידאו: פומפאו אומר שאיראן נחושה לחזור לשולחן המו"מ/צילום: רויטרס

גרמניה שואפת להגיע עם איראן להסכם גרעין חדש ומורחב הכולל גם התייחסות לתכנית הטילים הבליסטיים של טהראן - כך אמר היום (שישי) שר החוץ הייקו מאס.

"יש צורך בסוג של 'הסכם גרעין פלוס', בו פרושים גם האינטרסים שלנו", הבהיר שר החוץ הגרמני בראיון למגזין "שפיגל". לדברי מאס, מדינתו, שמכהנת כעת כנשיאה התורנית כעת של האיחוד האירופי, מתנגדת בחריפות לתכנית הטילים של טהראן.

"יש לנו ציפיות ברורות לאיראן: "בלי נשק גרעיני, אך גם בלי תכנית טילים בליסטיים שמאיימת על כל האזור", אמר. בנוסף לכך, הוא קרא לרפובליקה האסלאמית "למלא תפקיד אחר באזור".

שר החוץ הגרמני הייקו מאס ומקבילו האיראני מוחמד זריף בפגישה בטהראן. 10 ביוני 2019. AP
"בלי נשק גרעיני ובלי תכנית טילים". מאס ומקבילו האיראני זריף, 2019/AP

שר החוץ הגרמני הסביר כי הצורך בהסכם נובע "מכיוון שאנחנו לא סומכים על איראן". הסכם הגרעין המקורי בין איראן למעצמות משנת 2015, שחרר את טהראן מסנקציות בתמורה לריסון של פיתוח תכנית הגרעין שלה. נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 באופן חד, והשית מחדש את הסנקציות על איראן, במסגרת קמפיין "הלחץ המקסימלי" עליה.

הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, אותת כבר כי וושינגטון תוכל להצטרף מחדש להסכם בתור נקודת פתיחה למשא ומתן עם איראן, וזאת אם היא תהיה מוכנה מצדה לשוב לעמוד בחלקה בעסקה.

אולם, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, דחה את הקריאות לפתיחת ההסכם. "לא נדון מחדש על עסקה שניהלנו ניהלנו עליה משא ומתן", אמר אתמול. הוא הוסיף גם כי מעצמות המערב צריכות לבחון את ההתנהגות שלהן עצמן לפני שהן מבקרות את איראן.

זריף התלונן גם על מה שהוא רואה כ"חוסר גינוי" באירופה על ההתנקשות באחד ממדעני הגרעין המובילים באיראן, מוחסן פחריזאדה, בשבוע שעבר - פעולה שבה טהראן האשימה את ישראל.

ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
התלונן על "חוסר גינוי" על חיסולו. הלווית פחריזאדה בטהראן, ברביעי/רויטרס

המתיחות בין ארצות הברית לאיראן הסלימה דרמטית לאחר שטראמפ יצא מהעסקה, ובחודשים האחרונים גבר החשש גם מפעילותה האזורית של איראן באמצעות כוחות הפרוקסי שלה בלבנון, עיראק, סוריה ותימן, שלדברי המערב מערערים את האזור.

שר החוץ הגרמני התייחס בראיון גם למתיחות הגיאו פוליטית באזור ולתמודדות של המערב איתה. "אסור לנו להשאיר עוד פעם ואקום כפי שקרה בלוב, או בסוריה, שאותו ימלאו אחרים, כמו רוסיה או טורקיה", חידד.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, המבקר כעת בבחריין, אמר היום כי איראן נואשת ומאותתת כי היא רוצה לחזור לשולחן המשא ומתן כדי להביא להסרת הסנקציות מעליה - מבלי להתייחס לצעדים ספציפיים של טהראן

איראן ממשיכה ללחוץ על ביידן, ומפרה סעיפים בהסכם המקורי

הראיון עם מאס מתפרסם ברקע הלחץ של טהראן על הנשיא הנכנס ביידן לשוב להסכם המקורי. איראן ממשיכה לאותת כי בכוונתה להפר את התחייבויותה בהסכם, וכעת היא מתכננת להתקין צנטריפוגות מתקדמות יותר להעשרת אורניום במתקן התת-קרקעי בנתנז, וזאת בניגוד להסכם.

לפי הדוח הסודי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, איראן מתכננת להתקין עוד כמה אשכולות של צנטריפוגות IR-2m במתקן התת קרקעי שלה בנתנז, שככל הנראה נבנה כך להישמר מפני הפצצות אוויריות.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
מתקן הגרעין בנתנז, איראן. באוקטובר/רויטרס

לפי הסכם הגרעין מ-2015, טהראן יכולה להשתמש רק בצנטריפוגות IR-1 מהדור הראשון, שנחשבות לפחות יעילות, ואלה המכונות היחידות שבעזרתן היא עשויה לצבור אורניום מועשר. איראן העבירה לאחרונה מפל אחד של צנטריפוגות IR-2m מתחת לאדמה במתקן בנתנז.

"במכתב מיום 2 בדצמבר 2020, הודיעה איראן לסוכנות כי מפעילת מפעל העשרת הדלקים (FEP) בנתנז 'מתכוונת להתחיל בהתקנת שלוש מפלים של מכונות צנטריפוגה IR-2m' ב- FEP", נכתב בדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully