וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף: ביידן לא בעמדה להציב תנאים לחזרה להסכם הגרעין

שר החוץ של איראן דחה את האפשרות למו"מ מחודש, אך אמר כי טהראן תשוב למלא את מחויבויותיה אם הממשל הבא בארה"ב יעשה כן: "זה לא דורש שום משא ומתן". הוא אמר כי הסנקציות של ממשל טראמפ

בווידאו: ארונו של מוחסן פחריזאדה הגיע לבירה טהראן/צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף דחה היום (חמישי) את התנאים שהציב הנשיא הנבחר של ארצות הברית ג'ו ביידן, ואמר כי על ארצות הברית לשוב להסכם הגרעין לפני תחילתן של שיחות נוספות.

זריף אמר כי ארצות הברית צריכה ליישם את "מחויבויותיה" להסכם. בכינוס וירטואלי שנערך באיטליה, טען שר החוץ כי ארצות הברית הפרה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שאשררה את הסכם הגרעין ב-2015 כשפרשה ממנו ב-2018. הוא תיאר את ממשלו היוצא של דונלד טראמפ בתור "משטר סורר".

"ארצות הברית חייבת להפסיק ולחדול מהפרת החוק הבינלאומי", אמר זריף על דרישתה של איראן להסיר את הסנקציות. "זה לא דורש שום משא ומתן". הוא המשיך ואמר כי ארצות הברית "לא נמצאת בעמדה להציב תנאים".

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך נאומו במסגרת הצגת המועמדים לתפקידים הבכירים בביטחון הלאומי ובמדיניות החוץ בוילמינגטון, דלאוור, ארה"ב 24 בנובמבר 2020. רויטרס
רוצה לשוב להסכם הגרעין, בתנאים. ביידן/רויטרס

ביידן, שיושבע ב-20 בינואר, אמר כי הוא רוצה לשוב להסכם שנחתם בזמן שהיה סגן הנשיא של ברק אובמה, אך לשם כך על איראן קודם כל לחזור ולקיים את תנאיו. הוא אמר אתמול לניו יורק טיימס כי "זה יהיה קשה", אך הוסיף כי אם איראן תצליח להשיג נשק גרעיני, המזרח התיכון ייכנס למרוץ חימוש. "זה הדבר האחרון שאנחנו צריכים בחלק הזה של העולם", אמר הנשיא הנבחר הדמוקרטי.

הוא הדגיש כי הוא גם רוצה להאריך ולחזק את הסכם הגרעין, כדי שיכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות האיראנית בסכסוכים באזור, אולם זריף הבהיר כי טהראן מתנגדת לכך. הוא אמר כי הסכם הגרעין, שאותו עזר לגבש, אינו פתוח למשא ומתן.

אתמול העביר הפרלמנט של איראן חוק שימנע מפקחי האו"ם לבקר באתרי הגרעין במדינה ודורש מהממשלה להעשיר אורניום ברמה של 20% ללא הקלה בסנקציות בתוך חודשיים. "זה לא בלתי-הפיך", הדגיש זריף, שאמר כי הממשלה מתנגדת לחוק, שאושר על ידי מועצת שומרי החוקה, אך תיישם אותו. "האירופים וארצות הברית יכולים לחזור לקיים את ה-JCPOA ולא רק שהחוק הזה לא ייושם, גם הפעולות שנקטנו יבוטלו. אנחנו נחזור לציות מלא".

בנוסף לכך, זריף אמר כי הסנקציות של ממשל טראמפ הסבו לאזרחי איראן נזק של רבע מיליארד דולר, ואלו, לטענתו, מונעות רכישה של תרופות וחיסונים לנגיף הקורונה. איראן נפגעה קשות מהמגיפה, ומספר הנדבקים בה חצה היום את המיליון. "זה פשע נגד האנושות", טען. הוא הוסיף כי העיצומים האמריקנים מונעים מחברות אירופיות לעשות עסקים באיראן, בניגוד לתקוות הגדולות שהיו לאחר החתימה על ההסכם ב-2015.

עוד בוואלה!

אחרי חיסול המדען הבכיר: חשש לפיגוע איראני נגד ישראלים באמירויות ובטורקיה

לכתבה המלאה
הפגנות באיראן לאחר חיסולו של מוחסן פחריזאדה, טהראן, 28 נובמבר. רויטרס
באיראן מאיימים להאיץ את העשרת האורניום. מפגינים אחרי חיסול פחריזאדה/רויטרס

בתגובה לפרישה של טראמפ והטלת הסנקציות על מגזרי הנפט והבנקאות שלה, איראן החלה ביולי לחצות את רף העשרת האורניום של 3.67% שנקבע בהסכם הגרעין. מאז רמת ההעשרה הגיעה ל-4.5%, הרבה מתחת ל-20% שהייתה לפני החתימה על ההסכם ול-90% הדרושים לפיתוח נשק גרעיני.

בינואר השנה, בהמשך לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, שפיקד על כוח קודס במשמרות המהפכה, בידי מל"ט אמריקני, הודיעה איראן כי היא אינה מחויבת לשום הגבלות על תכנית הגרעין שלה. היא החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות יותר ומאגר האורניום המועשר שלה גדול פי 12 מזה שהתיר לה ההסכם.

המתיחות בין איראן לארצות הברית וישראל גוברת לקראת תום כהונתו של טראמפ, ובוושינגטון ובירושלים דרוכים לאפשרות של תגובה על חיסול אבי תכנית הגרעין הצבאית מוחסן פחריזאדה בשבוע שעבר. איראן מאשימה את ישראל והאופוזיציה הגולה באחריות למארב שהוצב לו בפרברי טהראן, בעוד שבישראל הרשמית מסרבים להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully