וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הודעת פייזר: ישראל חתמה עם מודרנה על הסכם לשילוש כמות החיסונים

4.12.2020 / 14:34

במקום שני מיליון מנות חיסון, עליהן הוסכם מלכתחילה, נקבע כעת כי החברה תספק לישראל שישה מיליון מנות - שיספיקו לחסן שלושה מיליון אזרחים. מוקדם יותר הודיעה חברת פייזר כי לא תעמוד בכל יעדי הייצור שתכננה ל-2020 בגלל מחסור בחומרים, ותשלים אותם במהלך השנה הבאה

בווידאו: ארה"ב מודיעה שחיסוני פייזר ומודרנה עשויים להיות מוכנים בתוך שבועות/צילום: רויטרס

משרד הבריאות הכריז היום (שישי) על הסכם חדש עם חברת התרופות מודרנה, לפיו היא תספק לישראל שישה מיליון מנות חיסון, שיספיקו לחיסון שלושה מיליון אזרחים. למעשה, ההסכם מוביל לשילוש המנות עליהן הוסכם עם החברה בהסכם הראשוני, שכלל שני מיליון מנות חיסון בלבד.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "זו בשורה נהדרת לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל". לדבריו, "לא יהיה אזרח שירצה להתחסן ולא תהיה לנו אפשרות לספק לו את החיסון. צוותים מקצועיים התחילו בעבודה מאומצת על אופן חלוקת החיסונים. אבל עד שכולנו נהיה מחוסנים ייקח עוד מספר חודשים וחובה על כולנו להקפיד על ההנחיות ולא להיכנס לשאננות".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על ההסכם. "זה נותן לנו תקווה. אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. עד אז אנחנו צריכים לשמור על הכללים. המשימה שלנו היא להביא חיסונים, המשימה שלכם - לשמור על הכללים. אם נעשה את זה - אנחנו הולכים לנצח".

בהסכמים עם מודרנה ופייזר ישנו סעיף בעייתי ביותר שמציין כי החברות מחויבות לישראל "במידה והתנאים יאפשרו זאת". הסעיף מדבר על תחילת אספקת החיסונים לישראל ביחס למדינות אחרות בעולם. מנגד, בכיר במשרד הבריאות הסביר לוואלה! NEWS כי החברות מחויבות לישראל ללא קשר להפצה למדינות אחרות, וציין כי אותם התנאים נחתמים עם הרבה מדינות מסביב לעולם.

בקבוקונים עם תווית חיסון לנגיף הקורונה עם סמל של חברת מודרנה. רויטרס
"בשורה נהדרת". החיסונים של מודרנה/רויטרס

מודרנה הגישה השבוע בקשה רשמית למנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאישור החיסון שפיתחה לקורונה. בחברה טוענים כי יעילותו של החיסון הניסיוני עומדת על 94.1% וכעת הוא צפוי לעבור לאישור המנהל. החברה אף דיווחה על הצלחה במניעתם של מקרים חמורים.

כמו פייזר, שהגישה בקשה דומה כשבוע לפני כן, החיסון של מודרנה מבוסס אף הוא על טכנולוגית mRNA. מלבד ה-FDA, מודרנה תגיש בקשה דומה גם לסוכנות התרופות האירופית, שכבר החלה בבדיקת החיסון.

מתנדבת בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה מקבל זריקה של החיסון עם תחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי הקליני. AP
מתנדבת בניסוי הקליני של חברת מודרנה, יולי/AP

יועצים עצמאיים של מנהל המזון והתרופות האמריקני אמורים להיפגש ב-7 בדצמבר כדי לבדוק את נתוני הניסוי של מודרנה ולהגיש המלצה ל-FDA. שלושה ימים לאחר מכן הם צפויים לבחון גם את הנתונים של חברת פייזר.

זמן קצר לאחר קבלת אישור לשימוש חירום, מצפה מודרנה שהחיסון יישלח לנקודות הפצה ייעודיות ברחבי ארצות הברית. חלוקת החיסון והשינוע ברחבי העולם צפוי להיות קל מהחיסון של פייזר, שכן לא נחוצה לו טמפרטורה נמוכה במיוחד. לאור כך, בכירים במערכת הבריאות אמרו כי ישראל כבר ערוכה לחיסונים כמו של מודרנה. "קל יותר לשנע אותם מאשר החיסון של פייזר, ישראל כבר מחזיקה במקררים כאלו".

פייזר: בגלל מחסור בחומרי גלם, לא נעמוד ביעדים ל-2020

מוקדם יותר הכריזה חברת פייזר כי תייצר עד סוף שנת 2020 רק חצי מכמות החיסונים שתכננה, בשל קשיים בהרחבת מנגנון הייצור ומנגנון אספקת חומרי הגלם. עד סוף חודש דצמבר צפויה החברה להשלים את ייצורן של 50 מיליון מנות חיסון בלבד, במקום מאה מיליון שתוכננו. עם זאת, החברה עדיין מתכננת לייצר יותר ממיליארד חיסונים בשנה הבאה, והחוסרים של השנה יושלמו במהלך השנה הבאה, עם התגברות הייצור.

חרף הביקוש הגבוה לחיסונים, בחברה ציינו כי אספקת חומרי הגלם הדרושים לייצור ההמוני נתקלה בקשיים, שפגעו בתכנונים המוקדמים. "תיקנו את זה, אבל לא נספיק לעמוד ביעדים המתוכננים של השנה הזאת", מסרו.

החיסון של פייזר ושותפתה הגרמנית BioNTech, שזכה ל-95% יעילות, ניתן בשתי מנות ובטווח של כמה שבועות האחד מהשני. החיסון צריך להישמר בהקפאה עמוקה של 70- מעלות עד חמישה ימים לפני מתן המנה. ישראל הזמינה שמונה מיליון מנות ממנו, שהן ארבעה מיליון חיסונים, כשעלות כל מנה היא 39 דולרים. לא ברור כיצד ההודעה האחרונה של החברה תשפיע על מועד אספקת החיסון לישראל, אם בכלל.

אתמול העריכו גורמים בקופות החולים כי ארבעה מיליון מנות של חיסוני חברת פייזר נגד נגיף הקורונה צפויות להגיע לישראל עד סוף החודש. לדבריהם, במשרד הבריאות הבהירו כי עליהם להיערך להתחיל לחסן את המטופלים כבר בחודש ינואר. גורם בכיר בקופות החולים העריך כי יש "סיכוי טוב שבחודש פברואר נהיה בעולם אחר".

לבד מפייזר ומודרנה, ישראל חתנה על חוזה לאספקת חיסונים גם עם חברת אסטרהזניקה הבריטית. כמו כן, צפויה רכישת החיסון "ספונטיק 5" מרוסיה, לצד המשך פיתוח חיסון ישראל במכון הביולוגי בנס ציונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully