וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: קשה לדעת עד כמה חיסול מדען הגרעין יסבך את היחסים עם איראן

עודכן לאחרונה: 4.12.2020 / 10:31

בריאיון ל-CNN, הנשיא הנבחר התייחס לראשונה להתנקשות בפחריזאדה, ותקף את המדיניות של טראמפ מול טהראן. "אנחנו לא יכולים להרשות לאיראן להשיג נשק גרעיני", הבהיר. הוא המשיך בסדרת הודעות בנושא הקורונה, בהן הטלת חובת מסיכות למאה ימים והמשך העסקתו של פאוצ'י

בווידאו: ארונו של מוחסן פחריזאדה הגיע לבירה טהראן/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן התייחס הלילה (שישי) לראשונה לחיסול מדען הגרעין האיראני, מוחסן פחריזאדה, ואמר כי "קשה לדעת עד כמה" הוא יסבך את היחסים עם טהראן. בריאיון ל-CNN שעסק ברובו במצב הקורונה במדינה, הודיע כי יחיל חובת עטיית מסיכה במאה הימים הראשונים שלו בתפקיד, הוסיף כי המומחה למחלות זיהומיות אנתוני פאוצ'י ימשיך בתפקידו, והביע את כוונתו להתחסן באופן פומבי עם קבלת האישור הבטיחותי.

"השורה התחתונה היא שאנחנו לא יכול להרשות לאיראן להשיג נשק גרעיני", הדגיש, ותקף את המדיניות של הנשיא דונלד טראמפ ביחס לאיראן, כולל ההחלטה לסגת מהסכם הגרעין. "הוא נסוג בשביל להקשיח אותו, ומה הם עשו? הם הגדילו את היכולת להשיג רכיבים גרעיניים. הם מתקרבים לכך שיהיה להם מספיק רכיבים בשביל נשק גרעיני. ויש גם את עניין הטילים".

הנשיא הנבחר הוסיף כי "כל הדברים האלה, אני חושב, יהיו מאוד קשים. אבל אני יודע דבר אחד: אנחנו לא יכולים לעשות זאת לבד. זו הסיבה שעלינו להיות חלק מקבוצה גדולה יותר, שמתמודדת לא רק עם איראן, אלא גם עם רוסיה, עם סין ועם טווח רחב של בעיות אחרות".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בווילמינגטון, דלוואר, 1 בדצמבר 2020. רויטרס
גישה שונה מקודמו. ביידן/רויטרס

במהלך הריאיון, הודיע ביידן על תכניתו להטיל חובת עטיית מסיכה. "ביום הראשון להשבעתי, אני מתכוון לדרוש מהציבור לעטות מסיכה במשך מאה ימים. רק מאה ימים, לא לתמיד", אמר. "ואני חושב שנראה ירידה משמעותית אם נעשה זאת, המסיכות והחיסונים יפחיתו את המספרים משמעותית".

מומחים לחוקת ארצות הברית הזכירו כי לנשיא אין סמכות חוקית להורות לאזרחים לעטות מסיכה, אך הנשיא הנכנס הודיע כי הוא וסגניתו קמלה האריס יהוו דוגמה ויעשו זאת בעצמם. סמכותו של הנשיא כן נוגעת למבנים ממשלתיים ולתחבורה ציבורית, וביידן הכריז כי הוא מתכוון לנצל זאת ולהחיל עליהם את חובת המסיכות.

עוד בוואלה!

מנוסה, שוויוני וסביבתי: ממשל ביידן יוצא למאבק בטראמפיזם

לכתבה המלאה
ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
"אין לדעת עד כמה החיסול יפגע ביחסים עם איראן". הלווייתו של פחריזאדה/רויטרס

הנשיא הנבחר הוסיף כי הוא ישאיר את מומחה המגיפות פאוצ'י בתפקידו, וימנה אותו ליועץ רפואי הבכיר ולחלק מצוות המאבק בקורונה בממשל החדש. פאוצ'י נכנס לעתים קרובות לעימותים עם הנשיא טראמפ סביב הנחיות הקורונה.

ביידן וטראמפ נוקטים כבר זמן רב בגישות שונות לחלוטין ביחס למגיפה, נושא שהיה מרכזי במרוץ לנשיאות. טראמפ התנגד בתוקף לרוב ההמלצות שקיבל מצוות המומחים הממשלתי, בהן עטיית מסיכה, בעוד ביידן עקב באדיקות אחר ההנחיות במהלך הקמפיין.

ביידן תיאר את תכניתו למאבק בקורונה כאיזון בין הניסיון להרגיע את חששות האזרחים מהחיסון והחלת כמה תכניות שיביא להאטת התפשטות הנגיף מבלי לפגוע במשק. הודעתו הלילה באה ברקע הגעת מניין הנדבקים במדינה ל-14 מיליון ומספר המתים ל-275 אלף.

הנשיא דונלד טראמפ והמומחה למחלות זיהומיות ד"ר אנתוני פאוצ'י, בתדרוך בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן. וושינגטון, ארצות הברית. 22 באפריל 2020. AP
יקווה לכהונה שקטה יותר. פאוצ'י וטראמפ/AP

בהמשך, ביידן אמר כי הוא "ישמח" להתחסן בפומבי כדי להסיר את חשש הציבור, ברגע שפאוצ'י יאשר את בטיחות החיסון. שלושה נשיאי עבר - ברק אובמה, ג'ורג' בוש וביל קלינטון - כבר הודיעו שהם מוכנים לקבל את החיסון בפומבי בשביל להראות כי הוא בטוח לשימוש.

"אנשים איבדו תקווה ביכולתו של החיסון לעבוד", אמר ביידן, והוסיף: "יש השפעה למעשיהם של הנשיא וסגנית הנשיא". האריס, שהצטרפה אליו בריאיון, עמדה בעבר בפני ביקורת על כך שהכריזה כי היא לא בוטחת בחיסון שיאושר על ידי רשויות הבריאות בזמן כהונתו של טראמפ.

הנשיא הנכנס התייחס גם לדיווחים על כוונתו של טראמפ להעניק חנינה לילדיו, ליועצו ג'ארד קושנר ולסנגורו רודי ג'וליאני, והביע את דאגתו מכך שאכן יבצע זאת. "מודאג מהתקדים שזה ייצור, ומתפיסתנו בעולם כמדינת חוק וצדק", הסביר, והוסיף לסיכום כי הממשל שיוביל לא ינקוט בגישה דומה. "הולכת להיות לנו דרך שונה לגמרי בהתייחסות למערכת המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully