וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגש חשאי: אשכנזי ושר החוץ של ירדן נועדו במעבר אלנבי

עודכן לאחרונה: 3.12.2020 / 21:28

בשיחה עם וואלה! NEWS אישר משרד החוץ הירדני את הפגישה, הראשונה בין שרי חוץ מירדן ומישראל המתפרסמת מזה כמה שנים. לפי המשרד, א-ספדי אמר למקבילו כי על ישראל לחדול מהפרובוקציות במסגד אל-אקצא ולכבד את הסטטוס-קוו בהר הבית. המפגש נערך ברקע ההתקררות ביחסים

צילום: משרד החוץ, עריכה: ניר חן

שר החוץ גבי אשכנזי נפגש היום (חמישי) בצהריים בחשאי עם שר החוץ של ירדן איימאן א-ספדי - כך אישר משרד החוץ הירדני בשיחה עם וואלה! NEWS. לפי שני גורמים ישראלים שמעורים בפרטים, הפגישה התקיימה בצד הירדני של מעבר אלנבי. מדובר בפגישה ראשונה בין שר חוץ ירדני לשר חוץ ישראלי, שדבר קיומה מתפרסם מזה כמה שנים.

לפי משרד החוץ הירדני, א-ספדי אמר למקבילו הישראלי במהלך פגישתם היום כי על ישראל לחדול מכל הצעדים שחותרים תחת האפשרות לחדש את תהליך השלום ופתרון שתי המדינות. בנוסף, הבהיר השר בפגישה כי על ישראל לחדול מהפרובוקציות במסגד אל-אקצא ולכבד את הסטטוס-קוו בהר הבית. הוא הוסיף כי ירדן במסגרת תפקידה המיוחד במקומות הקדושים בירושלים תמשיך במאמציה לשמור על הסטטוס-קוו ועל הזהות הערבית המוסלמית והנוצרית של ירושלים והמקומות הקדושים בה.

שר החוץ הירדני אמר לאשכנזי כי יש לשוב לשולחן המו"מ על בסיס החוק הבינלאומי ולמצוא אופק להשגת שלום. לפי משרד החוץ הירדני, שני השרים דנו בהחלטת הרשות הפלסטינית לחדש את התיאום האזרחי והביטחוני עם ישראל. השניים דנו גם ביחסים בין המדינות כולל שיתוף הפעולה בתחום המים, הסרת ההגבלות הישראליות על ייצוא ירדני לגדה המערבית, על אספקת חשמל מירדן לרשות הפלסטינית ועל התנהלות מעברי הגבול תחת הגבלות הקורונה.

גבי אשכנזי ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
פגישה ראשונה לאחר שנים. גבי אשכנזי במשכן הכנסת, אתמול/אתר רשמי, פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

הפגישה התקיימה על רקע התקררות משמעותית ביחסים בין ישראל לבין ירדן בשנים האחרונות, בשל הקיפאון בתהליך השלום עם הפלסטינים, תכנית טראמפ וכוונות הסיפוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המלך עבדאללה מסרב תקופה ארוכה לפגוש את נתניהו, ולפי דיווחים בתקשורת הערבית אף סירב לשוחח אתו בטלפון.

אשכנזי היה המתנגד הבולט ביותר לתכנית הסיפוח של נתניהו. מיד אחרי הקמת הממשלה הבהיר את הסתייגויותיו מהסיפוח, הן בשיחות עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, והן בשיחות עם יועציו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והן בפני שרי חוץ אירופים.

מאז שנחתם הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות, אמר אשכנזי כמה פעמים כי ממשלת ישראל עברה ממדיניות של סיפוח למדיניות של קידום נורמליזציה וחידוש תהליך השלום, ואף קרא לפלסטינים כמה פעמים לחזור לשולחן המשא ומתן.

עוד בוואלה!

שר החוץ של ירדן נפגש עם אבו מאזן: פירוש הסיפוח הוא שישראל בחרה בסכסוך

לכתבה המלאה
שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, 18 ינואר 2020. AP
קורא להתקדם במו"מ עם הפלסטינים. א-ספדי/AP

שר החוץ הירדני א-ספדי אמר ביום רביעי בכנס של מכון מחקר איטלקי בנושא המזרח התיכון, כי הוא מקווה שישראל תנצל את הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין כדי להתקדם גם בתהליך השלום עם הפלסטינים.

א-ספדי אמר שממשל ביידן הבהיר שיבצע צעדים שיאפשרו לחדש את תהליך השלום. הוא ציין שבשיחת הטלפון בין נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן למלך עבדאללה לפני כמה ימים, הבהיר הנשיא הנבחר כי הוא מחויב לנושא. "לב הסכסוך במזרח התיכון הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמר שר החוץ הירדני.

הוא הוסיף כי "נורמליזציה לא צריכה להיות תחליף לפתרון הסכסוך, אלא לתת מוטיבציה לישראל להתקדם". לדברי שר החוץ הירדני, "עד כה לא ראינו האטה בהתנחלויות ופוליטיקאים ישראלים התבטאו בצורה שחותרת תחת תהליך השלום".

בלשכת אשכנזי סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully