וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מזהירים: ישראל בדרך לסגר שלישי בתוך חודש וחצי

3.12.2020 / 9:56

כשהרף שהציב משרד הבריאות - אלף חולים קשה, כרבע מתוכם מונשמים - מרחף מעל המערכת, מספר החולים היומי שילש את עצמו מאז היציאה מהסגר השני, ומומחים חוזים עלייה משמעותית כבר בתוך עשרה ימים. קיש: צריך לקנות זמן עד הגעת החיסונים, לעצור את פיילוט הקניונים

בווידאו: ראש שירותי בריאות הציבור אומרת שהגל השלישי התחיל/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

בצל העלייה הניכרת במספר החולים המאומתים בקורונה מדי יום, מומחים ממכון ויצמן אומרים לוואלה! NEWS כי בעוד כעשרה ימים ממדי התחלואה בישראל צפויים לגדול כך שיאובחנו 2,000 חולים מאומתים ביום. במקרה שמספר החולים קשה והמונשמים יעלו במקביל - הדבר עלול, לפי תחזיות שונות, להביא לסגר בעוד כחודש וחצי. היעד לסגר על פי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הוא אלף חולים קשה, כשלפחות רבע מהם מונשמים.

לפי שעה הגידול בתחלואה עולה באופן עקבי ומדורג עם קפיצות קטנות יחסית. היום נוספו עוד 1,523 חולים ל-11,751 החולים הפעילים, כשמספר החולים הקשים עומד על 267 חולים, ו-99 מהם מונשמים. גם אם החל הגל השלישי, העלייה בתחלואה הקשה תופיע רק כשבועיים לאחר מכן, ולכן עדיין לא מורגש עומס על בתי החולים. מעבר לכך, שיעורם של אלו שצפויים להפוך לחולים קשה תלוי גם בתמהיל גילאי המאומתים - ואילו רוב החולים הפעילים כרגע הם צעירים, ולכן הם מגיעים פחות לבתי החולים.

לקראת הכריסמס וחג המולד | היערכות העיר נצרת בצל נגיף הקורונה 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
לקראת הסגר הבא. מחסום בנצרת, לפני שבוע/ראובן קסטרו

ואולם, קצב ההכפלה של החולים הפעילים נאמד כעת בכ-5% ליום ו-15% מדי שבוע. לכן, למרות שכרגע אין עלייה ניכרת בחולים הקשים, כבר בעוד כעשרה ימים נתחיל להרגיש את העומסים בבתי החולים, ובעוד חודש וחצי הם צפויים להתמלא באופן כזה שהדבר יוביל לסגר שלישי. "כדי להגיע ל-1,000 חולים קשה צריך להגיע ל-5,000-4,000 חולים ביום", מסביר פרופ' ערן סגל פרופסור לביולוגיה חישובית במכון ויצמן למדע ומייעץ קבוע בקבינט הקורונה. "אני מקווה שלא נגיע לשם ויוחלט על צעדי ריסון עוד קודם".

הסגר השלישי עתיד להגיע עם תחילת הגעת החיסונים הראשונים ארצה, כך שייתכן שיהיה קל יותר לגרום לאוכלוסייה להיות ממושמעת בפעם השלישית, ולשכנע אותה שהמדינה מתקרבת לימיה האחרונים של המגיפה הקטלנית. החיסונים הללו צפויים להיות כמו אוויר לנשימה, אך לא יספיקו להרבה מעבר לכך: חשוב להדגיש כי רובם לא יגיעו לישראל לפני אפריל.

עוד בוואלה!

לראשונה מאז היציאה מהסגר השני - יותר מ-1,500 מאובחנים ביממה

לכתבה המלאה

חוסר סבלנות בין שלבי ההקלות

ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הזהירה השבוע כי ישראל נמצאת בתחילתו של הגל השלישי. כעת, אומר גם סגן שר הבריאות יואב קיש לוואלה! NEWS כי אף שאינו רוצה לצאת בהכרזות כאלו, ניתן לזהות עלייה ברורה בתחלואה. עם זאת, הוא מדגיש כי המדינה ערוכה להתמודד איתה. "אנחנו מגיעים מוכנים יותר גל השלישי. יש לנו את מפקדת אלון שהיא גורם מעכב. כרגע צריך להסתכל ממוקד לחודשים הקרובים עד לגל החיסונים הקרוב", אמר קיש.

"זה לא ייעצר סתם, אנחנו צריכים לבלום את זה כדי לקנות זמן עד שיגיעו החיסונים", אמר קיש, "במודלים שבועיים אין קפיצות, והתחלואה הקשה מגיעה באיחור. כרגע אנחנו לא רואים הכפלה גדולה, אבל זה יכול להשתנות בשבועיים הקרובים".

פתיחת חנויות רחוב בראשל"צ
 8 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
את הגידול בתחלואה ניתן לזהות מרגע שנפתחו חנויות הרחוב. חנות בראשל"צ, לפני חודש/ראובן קסטרו

על כן, לדבריו, יש לקדם כבר בקרוב צעדים כואבים כדי לעצור את התחלואה לפני שהיא מתפתחת לממדי ענק. "אפשר לעצור את המגמה של עלייה בתחלואה. צריך לסגור את פיילוט הקניונים, ולפעול בחומרה מול מפירי הסדר והחוזרים מחו"ל שאינם נכנסים לבידוד", קורא קיש.

חשוב להגיד כי קצב ההכפלה קשור באופן הדוק להתנהגות האוכלוסייה, כך שניתן להוריד אותו בעזרת הטלת מגבלות. אולם כרגע קבינט הקורונה מחליט לפתוח עוד ועוד ענפים, כאשר ברקע עומדת גם חזרתם של תלמידי חטיבות הביניים לבתי הספר.

באופן טבעי, את הגידול בתחלואה ניתן לזהות מרגע שנפתחו חנויות הרחוב. במשרד הבריאות מתריעים כי חוסר הסבלנות לחכות שבועיים שלמים בין שלבי ההקלות, כדי לראות כיצד תשפיע פתיחת החנויות על בריאות הציבור, יצרה בפועל הכפלה ברורה בתחלואה. במשרד לא רוצים להגיע לרף אלף החולים קשה, ושואפים להטיל הגבלות הרבה לפני כן ולהימנע מקריסה וכניסה לסגר שלישי.

ניתן לבלום את ההתפרצות ללא הפסקת הלימודים

בשבועות האחרונים מספר המאומתים הכפיל ואף שילש את עצמו, כאשר בסוף הסגר השני נרשמו כ-500 מאומתים חדשים ביום, לעומת 1,523 חולים חדשים כיום. מנגד, מאז לא נראתה עלייה דרמטית במספר החולים קשה אלא אפילו ירידה - 283 חולים בסוף הסגר, לעומת 267 כיום. מגמה זהה ניתן לראות גם במספר המונשמים: 124 מונשמים בסוף הסגר השני, לעומת 99 היום. עם זאת, כאמור, התחלואה הקשה מגיעה כשבועיים לאחר העלייה בתחלואה.

לשם השוואה, בסגר הראשון, שתחילתו המדורגת מתוארכת ל-10 במרץ - אז הטילה הממשלה מגבלות על התקהלות, פתיחת עסקים ומערכת החינוך - היו בישראל בסך הכול 70 חולים, ומעט מאוד מונשמים. לעומת זאת, בסגר השני, שתחילתו ב-18 בספטמבר בערב ראש השנה, היו בישראל קרוב ל-50 אלף חולים, עם 5,340 חולים חדשים מדי יום ובתקופת החגים כ-700 חולים קשים וקרוב ל-200 מונשמים.

תמונת מצב לעומת סוף הסגר השני

  • 1523 מאובחנים היום; כ-500 ביום בסוף הסגר השני
  • 267 חולים קשה; 267 בסוף הסגר
  • 99 מונשמים; 124 בסוף הסגר
  • קצב ההכפלה של החולים הפעילים היום: כ-5% ליום ו-15% מדי שבוע
תלמידי כיתות ה-ו חוזרים ללימודים, בי"ס עוזי חיטמן, פתח תקווה, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
הולנד, גרמניה ושוויץ הוכיחו שניתן לבלום את המגיפה בלי לסגור את הכיתות. תלמידים בפ"ת/ראובן קסטרו

לאחר שני גלים של קורונה, ניתן לומר כי גל שלישי אינו מחייב בהכרח סגר שלישי, ואפשר להטיל מגבלות כבר עכשיו כך שישראל לא תיאלץ להחליט על הצעד האגרסיבי ביותר כדי להיאבק בתחלואה. חוקרים באוניברסיטה העברית הסבירו כי יש עוד זמן רב עד שיהיה צורך בסגר, ועד אז יש להגביר את השליטה והאכיפה במוקדי התפרצויות.

החוקרים הסבירו כי על פי ניסיון קודם, ניתן לבלום את ההתפרצות תוך השארת מערכת החינוך פתוחה, והביאו לדוגמה את הולנד, גרמניה ושוויץ. מדינות אלו מהוות אינדיקציה לכך שהגורם העיקרי בעצירת הירידה בתחלואה היא הסרת המגבלות על המסחר.

אולם, לפי שעה נראה שבעוד הממשלה ממשיכה להזהיר מגל שלישי וסגר שלישי, היא ממשיכה להסיר הגבלות ולפתוח עוד תחומים, במקום לבצע פעולות נקודתיות, ולהוריד את התחלואה כשהיא נמצאת בשלביה הראשוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully