וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי החולים הגריאטריים מאיימים: אם לא נקבל תקציבים, לא נקבל מטופלים חדשים

2.12.2020 / 22:42

המרכזים הרפואיים הגריאטריים הקימו מחלקות קורונה בראשית המשבר, כפי שהתבקשו ממשרד הבריאות. אולם, המשרד לא עמד בהתחייבויותיו להעברת תקציבים ראויים למחלקות. במוסדות מתלוננים על עומס של מטופלים, מחסור בציוד ומצוקת כוח אדם, ומבהירים: נסגור את שערינו מיום ראשון

בווידאו: ראש שירותי בריאות הציבור אומרת שהגל השלישי התחיל/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

העמותה לגריאטריה בישראל הזהירה היום (רביעי) כי אם המדינה לא תשפה את מוסדותיה בהקדם, ייאלצו מרבית בתי החולים הגריאטריים לסגור את שעריהם מיום ראשון הקרוב ולא יקבלו מטופלים חדשים.

עם פרוץ משבר הקורונה ביקש משרד הבריאות מהמרכזים הרפואיים הגריאטריים לפעול לפי צו השעה, ולהקים מחלקות קורונה כדי לדאוג לאשפז את הקשישים שחלו בקורונה, תוך הבטחה לשיפוי תקציבי.

מנהלי המרכזים פעלו במהירות והקימו את מחלקות הקורונה כפי שהתבקשו, אך משרד הבריאות כשל בקיום ההבטחות שלו להעברת תקציבים ראויים למחלקות הקורונה. בימים אלה מאושפזים כ-4,000 קשישים בבתי החולים הגריאטריים ובבתי האבות ברחבי הארץ, מתוכם כ-700 חולים מונשמים.

מחלקת קורונה בית חולים שערי צדק, ירושלים 5 בספטמבר 2020. נתי שוחט\ פלאש 90, פלאש 90
"אין לנו איך לשלם משכורות". אנשי צוות רפואי מטפלות בחולה בקורונה/פלאש 90, נתי שוחט\ פלאש 90

במוסדות גריאטריים רבים סובלים מהיעדר משאבים פיננסים נאותים שהחריפו, וממצוקת כח אדם שדרוש להגנה על חיי הדיירים במהלך משבר הקורונה. המוסדות הגריאטריים בישראל מהווים את חומת המגן האחרונה בפני קריסת מערכת בתי החולים הציבוריים, שהצפתם בחולים גריאטריים לא תאפשר קליטת חולים מהציבור הכללי.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות הקשיח את תכנית הרמזור, 8 יישובים נוספים הפכו אדומים

לכתבה המלאה

העמותה לגריאטריה בישראל מייצגת כמאה בתי אבות ומרכזים רפואיים גריאטריים ברחבי הארץ, והיא הוקמה בפברואר האחרון. העמותה פנתה למשרד הבריאות בניסיון לייצר שיח ומענה המותאם לצרכים של הדיירים, אך במשרד הבריאות לא סיפקו את המענים שנדרשו.

העמותה דורשת מהמדינה להשוות את התנאים של בתי החולים הגריאטריים לתנאים של בתי החולים הכלליים. עם זאת, עד לרגעים אלה טרם התגבשו תנאים והנחיות שמאפשרים למוסדות לקבל את התקציבים באופן ההולם את המשבר.

בית החולים הגריאטרי שהם בפרדס חנה. משרד הבריאות, אתר רשמי
"משרד הבריאות גורם לקריסה". בית החולים הגריאטרי שהם בפרדס חנה/אתר רשמי, משרד הבריאות

ערן שמואלי, מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל, תקף את התנהלות משרד הבריאות, ואמר כי "מדינת ישראל לא צריכה גל קורונה שלישי כדי להביא לקריסת מערך האשפוז הלאומי, משרד הבריאות עושה זאת בעצמו". לדבריו, "המשרד פנה בכל לשון של בקשה לבתי החולים הגריאטריים לפתוח מחלקות קורונה תוך התחייבות מלאה למימון. לצערי כעת הוא מתנער מאחריות זו, ומטיל אותה על קופות החולים שבתורן, עושות דין לעצמן ולא משלמות לפי התעריפים שהמשרד קבע".

שמואלי הבהיר כי "לנוכח אוזלת היד של משרד הבריאות אנו קוראים להתערבות מיידית של משרד ראש הממשלה, אחרת מהשבוע הבא נאלץ לעצור את קבלת החולים החדשים".

בית חולים גריאטרי "קריית שלמה", כפר חרוצים, אוקטובר 2012. בן קלמר
הכניסה לבית החולים הגריאטרי "קריית שלמה" בכפר חרוצים/בן קלמר

בוריס לוין, מנכ"ל רשת המרכזים הרפואיים גריאטריים "גולדן קייר" וחבר בעמותה לגריאטריה בישראל אמר כי "כל הגורמים האמינו שהמדינה תשלם, אך זה לא קרה והחובות גדלו עד שהגיעו למימדים בלתי אפשריים". לדבריו ,"משרד הבריאות וקופות החולים חייבים לנו כ-10 מיליון שקלים. המצב הנוכחי הוא שאין באפשרותנו לשלם משכורות בשבוע הבא".

"בסיטואציה הזאת, כאלף עובדים לא יקבלו את משכורתם", הבהיר לוין. "מתוך אחריות לשלומם וביטחונם של החולים המאושפזים אצלנו, אאלץ לסגור את שערי המרכזים הרפואיים, לעצור קליטתם של החולים החדשים ולהתמקד במתן טיפול מיטבי למטופלים הקיימים".

טל תורג'מן, מנהל בית הדר באשדוד, סיפר על חוסרים גדולים של ציוד. "יש מחסור בציוד רפואי כמו כפפות. אנחנו קונים משטחים של כפפות בעודם על אוניות בדרכם לישראל, מוציאים מיליונים של שקלים על ציוד ועושים שמיניות באוויר כדי להבטיח את בריאותם של הקשישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully