וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למשותפת הוא ד"ר מנסור ומר עבאס, לחברה הערבית הוא אלטרנטיבה מבורכת

5.12.2020 / 7:45

בהיעדרות סיעתו מההצבעה על הצעת החוק הטרומית לפיזור הכנסת, התקרבותו לנתניהו ודעותיו השמרניות חושף ח"כ עבאס את הפער בין ראשי המשותפת לציבור הערבי. "אני מוביל תהליך פוליטי חדש", הוא אומר, אך למרות שרבים שותפים לדעותיו, הוא עדיין רחוק מלסחוף את המצביעים

בווידאו: הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

ביום רביעי השבוע נפקדו ארבעת חברי מפלגת רע"ם ובראשם מנסור עבאס, בעת שהכנסת הצביעה על פיזורה. זאת, לאחר ישיבה ארוכה שבה החליטה הרשימה המשותפת ברוב קולות לתמוך בהצעת החוק. "הרשימה הערבית המאוחדת - התנועה האיסלאמית", הודיעה אחר כך כי המנעותה מלהצביע "מחדדת כי היא אינה נמצאת בכיס של אף אחד מהמחנות הציוניים, לא הימין וגם לא השמאל והמרכז". אבל היא גם מדגישה את הקרע חסר התקדים ברשימה.

אם עד לאחרונה הקונצנזוס היה שהדבר הטוב ביותר שקרה פוליטית לחברה הערבית הוא הקמתה של הרשימה המשותפת וכי הסכמה זו סוללת לה את הדרך הבלתי מעורערת גם להמשך, ככוח המאוחד המייצג את האזרח הערבי באשר הוא, הרי שפתאום התגלעו בחברה הערבית סדקים בתמימות הדעים הזו.

"ההצבעה הנפרדת היום היא בעיתית", אומר יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, "זה מחייב דיון מעמיק ואיחוי קרעים. זה אתגר קשה ביותר". מטאנס שחאדה, יו"ר בל"ד, קרא למהלך "טעות חמורה" והודיע כי "התנהגות זו תפגע בעבודה המשותפת ומעמד הרשימה המשותפת". הוא סיכם כי "עתיד המשותפת קודר היום". הם לא היחידים להבחין, אבל בינתיים תוך שנערכים מאמצים קדחתניים לאיחוי ופיוס, מעדיפים מנהיגי הציבור הערבי שלא להתבטא בנושא.

על העתיד של המשותפת כנציגה הבלעדית של הציבור הערבי בפרלמנט הישראלי יש במקביל גם איומים מחוץ, כמו מכיוונו של עלי סלאם, ראש העיר נצרת המאיים בהקמת גוף פוליטי אלטרנטיבי למשותפת. ראשי הרשימה המשותפת מבטלים את החשש במחי יד ומשדרים מסר כי מדובר ברעשי רקע. זה התירוץ שלהם שלא להתעמת עם הנושא חזיתית, בפומבי. לא רוצים "לכבס בחוץ את הכביסה המלוכלכת". מאחורי דלתיים סגורות הוויכוחים כבר קולניים. בטוויטר היו כבר ציוצים בוטים ברוח 'מי שלא מתאים לו מוזמן לעזוב'.

הלחשושים הפכו לגלויים ולאקטואליים מאוד, בעקבות מהלכיו האחרונים של יושב ראש מפלגת רע"מ וחבר הכנסת מטעמה בסיעת הרשימה המשותפת, ד"ר מנסור עבאס, רופא שיניים במקצועו. בן 46 נשוי ואב לשלושה ממר'אר שבגליל. הוא סגן יושב ראש הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית ואת לימודי הרפואה עשה במקביל ללימודי אסלאם אצל עבדאללה נימר דרוויש, מייסד התנועה האסלאמית. עבאס נעים ההליכות והחייכן המדבר בקול רך, מחזיק בכמה עמדות פחות ידועות בציבור הישראלי, כמו חיזוק ערכי "המשפחה המסורתית", הכוללים מבחינתו הסדרה חוקית לפוליגמיה, טיפולי המרה להומוסקסואלים במימון המדינה, והתנגדותו לארגוני להט"ב בכלל ולמצעדי הגאווה שלהם בפרט. לאחרונה נשמע אומר שבתחומים מסויימים הרשימה המשותפת אינה מייצגת את עמדותיו של הציבור הערבי.

מנסור עבאס. הדס פרוש פלאש 90,
בתחומים מסויימים הרשימה המשותפת אינה מייצגת את עמדותיו של הציבור הערבי. מנסור עבאס/הדס פרוש פלאש 90

האסטרטג ואיש הפרסום עאאד כיאל שחתום על מיתוג הרשימה המשותפת, שב לאחרונה לייעץ למנסור עבאס והוא מבדל אותו בתוך הרשימה כמי שמייצג את הבוחר האיסלמי השמרני-מסורתי. בשבועות האחרונים מורגש כיצד זה עובד עבורו היטב, לא רק בחברה הערבית אלא בהכרה שהוא מקבל בציבוריות הישראלית בכלל.

עבאס, שדורש שהרשימה המשותפת תשדר שהיא לא בכיס של אף אחד, גם לא של גוש השמאל, משדר אישית שגם הוא "לא פראייר", ובטח לא בכיס של אף אחד. הוא מכחיש בתוקף "דיל" עם ראש הממשלה, שכיבד בנוכחותו בזום את הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית שהוא עומד בראשה. בריאיון לגאולה אבן אמר שיסרב לכהן כשר בממשלת נתניהו, גם אם היו מציעים לו תפקיד שכזה. אחר כך סייג ואמר שהיה צריך להימנע ממענה לשאלה לעניין תיאורטי שכלל אינו מונח על השולחן. הוא אומר שהוא פרגמטיסט. שהוא ישאף למגע עם כל ראש ממשלה כדי להביא הישגים לחברה הערבית.

ברשימה המשותפת לא אוהבים את ההתקרבות של עבאס לנתניהו. "אצל נתניהו אין מתנות חינם. או שאתה ערבי, או שאתה ציוני", צייץ יו"ר בל"ד, מטאנס שחאדה, "תשאלו את איוב קרא. לא שזה עזר לו, אך אין חכם כבעל ניסיון". אבל, הרחוב דווקא נותן לעבאס מנדט להמשיך. על פי סקר מהשבוע שעבר של מכון המחקר סטאטנט בראשותו של יוסף מקלדה המתמחה בהלכי הרוח בחברה הערבית, בניפוי אלה שהעידו על עצמם כי הם חסרי דעה בנושא, 63.7% מהנשאלים תומכים בגישתו של מנסור עבאס ליחסים פוליטיים עם ראש הממשלה והימין בתמורה להישגים לאזרחים הערבים. רק 36.3% מתנגדים.

הנסקרים נשאלו גם "למה הרשימה המשותפת בירידה?" ו"איזה מהדברים הבאים משפיע או יכול להשפיע עליך לא להצביע לרשימה?". 34% מאלה שענו ספציפית, השיבו כי "הצבעת חברי המשותפת על נושאים המנוגדים לאמונות שלי כמו עניין הלהט"בים", ורק 18% בשל "גישתו של מנסור עבאס והיחסים עם ראש הממשלה והימין". 20% השיבו שבשל "גישת האופוזיציה התמידית ואי הכניסה לקואליציות של הממשלה" ו-17% השיבו "הגישה הפרובוקטיבית של חלק מחברי הרשימה".

הפגנת העובדים והעובדות הסוציאליות, כיכר רבין תל אביב, 6 ביולי 2020. ניב אהרונסון
רחוק בתפיסת עולמו מעבאס. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בהפגנת העובדות הסוציאליות בתל אביב, יולי 2020/ניב אהרונסון

יותר דומה לדרעי מלעודה

במתנ"ס העירוני בקלנסואה הייתה אמורה להתקיים ביום ראשון השבוע הרצאה של חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, מספר 2 במפלגת חד"ש, פמיניסטית מוצהרת ומייסדת עמותת "נשים נגד אלימות", האישה הראשונה שנבחרה לוועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. המתנ"ס הודיע ברגע האחרון שהוא מבטל אותו בהוראת העירייה כביכול בשל מגבלות הקורונה, אחרי שביום שישי שעבר האימאמים של קלנסואה קראו לביטול האירוע, שבא על רקע המקרים האחרונים של רצח נשים בחברה הערבית, בנימוק כי "אין מקום למי שנושא רעיונות שאינם עולים בקנה אחד עם ערכינו". הם הודיעו כי "היא נושאת רעיונות שאינם עולים בקנה אחד עם דתנו, המוסר והערכים שלנו", וקראו לציבור "גברים ונשים, צעירים ומבוגרים" להתאסף מול המתנ"ס ולהפגין "כדי למנוע את הפארסה הזו, למנוע ממנה להיכנס להרצאה ולחזור מהמקום אליו הגיעה ולומר לה שאיננו מאפשרים לה לשדר את רעיונותיה בחברה שלנו, ואנו לוקחים רק את דבריהם של אלה שאנו רואים מסכימים עם דתנו, מחשבתנו ומוסרנו".

נושא הלהט"בים שתומא לא חוששת לצאת להגנת זכויותיהם, הוא תפוח אדמה לוהט בחברה הערבית. לפני מספר חדשים גמגמו עודה וטיבי כשנדרשו להביע את עמדתם אודות החרם על "טחינת אל ארז" בשל תרומה שלה להקמת קו מצוקה לצעירים ערבים מהקהילה הגאה. חברי מפלגת רע"מ האסלאמית לא מהססים להביע את 'שאט הנפש' שלהם ונוהגים להצביע בכנסת נגד זכויות להט"ב. בין יתר תנאיו של עבאס להשארות ברשימה המשותפת הוא דורש כי גם חבריו לרשימה יימנעו מהצבעה בעד חוקים כאלה ויאמצו את הגישה השמרנית של מפלגתו. כהגדרתו: "רשימה משותפת, אך חזקה ומשפיעה ולא פסיבית, תוך כדי ייצוג זהותנו הערכית וללא סתירה עם האמונה הדתית בחברה הערבית בכל גווניה".

מנסור עבאס יודע מדוע. הקמפיין של האגודה לזכויות הלהט"ב נגדו עושה לו רק טוב באום אל-פחם בפרט, גם בקלנסואה המתונה יותר, כאמור, וברחוב הערבי בכלל. זאת, מול הקשיים הנערמים ברחוב הערבי מול חברי הכנסת של חד"ש המבטאים עמדות מודרניות יותר. בעניינים חברתיים וענייני דת לעבאס יש עמדות משותפות רבות יותר עם הימין מאשר עם השמאל. הוא יותר אריה דרעי החרדי-יהודי של ש"ס מירושלים, מאשר איימן עודה האתאיסט של חד"ש מחיפה. מפגשי בוחרים של הרשימה המשותפת בהזמנת חד"ש או בל"ד, על בירה צוננת בפאבים בתל אביב או חיפה, זרים לו.

המספרים נותנים תוקף לכך. מהסקר של סטאטנט עולה ש-57% מהנשאלים "מתנגדים מאוד" להכרה בזכויות הלהט"בים בחברה הערבית, עוד 11% "מתנגדים". רק 15% "תומכים קצת" ועוד 17% "תומכים". רוב בציבור הערבי מזדהה בנושא עם דעותיו של עבאס.

אחמד טיבי מצביע לכנסת ה23, טייבה, 2 במרץ 2020. שלומי גבאי
הנסיגה באמונה המוחלטת כמעט בדרכה של הרשימה המשותפת מתבטאת גם בנכונות לצאת ולהצביע. ח"כ אחמד טיבי, מרץ 2020/שלומי גבאי

המשותפת מדממת מנדטים

מהלכי השלום האזוריים של נתניהו תוקעים טריז בין עמדותיה של הרשימה המשותפת המצהירה כי היא מתנגדת להם, לבין עמדות בוחריה בחברה הערבית. כך למשל לשאלה על אודות התייחסותם של הנסקרים להסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, בחריין וסודן, ענו 40% כי הם "מאוד תומכים" ועוד 20% "תומכים". רק 25% "מתנגדים מאוד" ועוד 11% "מתנגדים".

הנסיגה באמונה המוחלטת כמעט בדרכה של הרשימה המשותפת מתבטאת גם בנכונות לצאת ולהצביע. בעוד שהטקטיקה של איימן עודה היא להגדיל את כוחה של הרשימה בהעלאה מתמדת של מספר הבוחרים מקרב החברה הערבית, המספרים מכון המחקר סטאטנט מעידים על שינוי מגמה. להערכת יוסף מקלדה, אם היו הבחירות מתקיימות היום רק 560 אלף ערבים היו מצביעים, כ-56% מבעלי זכות הבחירה, לעומת 65% או 650 אלף בבחירות לכנסת ה-23 במרץ 2020. על פי נתוניו, המכה למשותפת תהיה כפולה: גם פחות מצביעים ערבים וגם שיעור נמוך יותר של 74% מקרבם שיצביע עבור הרשימה המשותפת, לעומת 87% בבחירות האחרונות. להערכתו כתוצאה מכך לו היו נערכות הבחירות היום הייתה הרשימה המשותפת זוכה רק ל-11-12 מנדטים, לעומת 15 בבחירות האחרונות.

סקר של מכון "מדגם" מהשבוע שעבר שהוזמן על ידי "סמארה מרקטינג" מראה 67% אחוזי הצבעה במגזר ורק 71% מתוכם עבור הרשימה המשותפת, לו הבחירות היו נערכות היום. הסקר הזה מעלה, כי בעיני הציבור לעבאס יש עוד דרך ארוכה לעשות. רק 4.6% מהנשאלים חשבו כי הוא חבר הכנסת הטוב ביותר ברשימה המשותפת, לעומת 18.1% שנקבו בשמו של איימן עודה ו-27.5% באחמד טיבי.

דיוון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית של הכנסת בראשות חה"כ מנסור עבאס, 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה - דוברות הכנסת, אתר רשמי
הודף טענות כי ירידה אפשרית בכמות המנדטים עלולה להיזקף לחובתו בשל התנהלותו. ח"כ עבאס/אתר רשמי, יהונתן סמייה - דוברות הכנסת

"מפלגות הרשימה חייבות לשנות כיוון"

"הציבור הערבי ציפה שאחרי הבחירות תגבש הרשימה חזון משותף, תכנית עבודה ומנהיגות קבוצתית, אבל במקום זאת קיבלנו ניסיון לייצר כוכבים בלי קבוצה ובלי מטרה משותפת", מסביר ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא שהוסיף, "במקביל לקרע יש בכנסת ח"כים ערבים טובים, שעושים עבודה מצוינת ומתרחקים מהמאבק הזה ומנסים לשרת את הבוחרים. הם נפגעים מההתנהלות ושומרים מרחק. המצביעים הערבים הבינו בבחירות מרץ 2019 שיש להם כוח והענישו את המפלגות, שהתפצלו אז, והורידו אותם לעשרה מנדטים. מפלגות הרשימה חייבות לשנות כיוון, להקשיב לציבור ולעבוד כקבוצה, אחרת המצביעים יענישו אותם שוב כפי שהסקרים כבר מנבאים. המשבר הפוליטי והכלכלי עמוק והציבור מצפה למנהיגות אחראית".

עבאס הודף טענות כי ירידה אפשרית בכמות המנדטים עלולה להיזקף לחובתו בשל התנהלותו. "תמיד ימצאו אנשים שיתנגדו לדרך אך אני חש שהציבור הערבי תומך בי", הוא אומר לוואלה! NEWS, "אני מוביל תהליך פוליטי חדש לטובת החברה הערבית שסובלת רבות מפשיעה אלימות ומצוקות עוני ודיור".

לרשימה המשותפת יש פתאום שלושה טוענים לכתר ולצד יו"ר הרשימה איימן עודה ויו"ר הסיעה אחמד טיבי עומד עכשיו את מנסור עבאס, שאומר בצורה זו או אחרת, שהוא רוצה להוביל אותה בדרכו. בנוסף, מתקרב המועד לקבוע מי יוביל את ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל שבראשות מוחמד ברכה, לשעבר סגן יו"ר הכנסת מטעם חד"ש. תקנון ועדת המעקב קובע שיתקיימו בה בחירות אחרי הבחירות לרשויות ולכנסת. בתנועה האיסלמית סבורים שאם חד"ש מובילה את הרשימה, אזי לרע"ם, ככוח השני בגדלו בסיעה בכנסת, מגיעה ראשות ועדת המעקב.

רקע נוסף ראוי למאבק בא מכיוון הרשות הפלסטינית. אומרים שמחמוד עבאס, "אבו מאזן", אף הוא בוחש בכלים, שנמאס לו מהמשותפת ושהוא מאמין במפלגה יהודית ערבית חדשה. כל הגורמים האלה מזעזעים את היציבות היחסית ממנה נהנתה הרשימה.

בינתיים יצא איימן עודה לסדרת מפגשי פיוס עם ראשי התנועה האיסלמית. ביום שישי שעבר נפגש עודה ברהט עם חמאד אבו דעאבס, יו"ר התנועה האיסלמית שמנסור עבאס הוא סגנו, בניסיון "לכתר אותו". רשמית הפגישה נסובה סביב הצורך לגלות "אחריות לאומית" ו"אחדות לאומית" והסכמה כי "הביטוי הבולט שלהן הוא הרשימה המשותפת". בסיום הוציאו חד"ש והתנועה האיסלמית הצהרה בה "הביעו את הערכתן העמוקה מאוד לתמיכה העממית חסרת התקדים ברשימה המשותפת", וכי "יש לשמור ולחזק אותה בקו לאומי אותנטי". הם מתכוונים לקיים פגישה מורחבת בין המפלגות "כדי לתקן את מה שקרה ולפעול לחיזוק האחדות". לא מן הנמנע שפגישה שכזאת רק תחדד את ההבדלים בתוך הרשימה המשותפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully