וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארכיון זוכר הכול. גם את הפעם שעבאס קבע: "מיקומו הטבעי של נתניהו בכלא"

26.11.2020 / 17:24

בימים האחרונים יצא יו"ר רע"מ למסע תקשורתי בקריאה לשתף פעולה עם הימין ולחזק את הקשר עם ראש הממשלה, והסעיר את המערכת הפוליטית. שיטוט קצר בעמוד הפייסבוק שלו מגלה כי היחסים לא תמיד פרחו, ובעבר אף הכריז: "נתניהו הוא הוכחה לכך שהגזענים ביותר הם המושחתים ביותר"

בווידאו: נתניהו בוועדה למיגור הפשיעה במגזר הערבי קורא לשיתוף פעולה/צילום: ערוץ הכנסת

הרומן בין יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס לראש הממשלה בנימין נתניהו שוב מסעיר את המערכת הפוליטית בימים האחרונים. הקריאות של עבאס לשינוי מדיניות ולבחינת שיתופי פעולה עם הליכוד והימין מייצרות משבר פנימי ברשימה המשותפת, שהולך ומחריף. עבאס ערך בימים האחרונים מסע תקשורתי עם שורת ריאיונות בכלי תקשורת המזוהים עם הימין, וסיפק כמה התבטאויות מעוררות מחלוקת על שאיפתו לחזק את הקשר עם נתניהו.

ואולם, הארכיון זוכר הכול. משיטוט בעמוד הפייסבוק של עבאס בשנה האחרונה אפשר למצוא עמדות והתבטאויות קשות וקיצוניות, הפוכות לגמרי, בכל הנוגע לחבר החדש נתניהו. כך, לדוגמה, בנובמבר 2019 הוא כתב: "נתניהו, הגזען והמושחת, הוא הוכחה נוספת לכך שהאנשים הגזענים, הקיצוניים והמסיתים ביותר הם המושחתים ביותר במוסרם ובהתנהגותם. מיקומו הטבעי של נתניהו הוא בכלא, ולא בלשכת ראש הממשלה".

היום, הוא אומר כי הוא מוכן לשקול תמיכה בחוק צרפתי שימנע הגשת כתב אישום מראש ממשלה מכהן. "יש באסלאם איסורים של 'חראם' (מעין ייהרג ובל יעבור). חוק צרפתי זה חראם? לא, אז תודה רבה", הוא אמר בריאיון לעמית סגל ב-N12 מוקדם יותר החודש. "מה אני בעצם רוצה מנתניהו? תקציבים וחקיקה. אם אני מקבל אותם, מה אכפת לי לתת לו מה שצריך".

ח"כ מנסור עבאס. דוברות הכנסת, אתר רשמי
הרומן לא תמיד פרח. עבאס/אתר רשמי, דוברות הכנסת

בקיץ 2019, אחרי שנתניהו חתם על הסכם לשיתוף פעולה עם מפלגת "זהות" של משה פייגלין, עבאס מתח ביקורת חריפה על סעיף בהסכם שכלל התחייבות לשיפור התנאים ופתיחת העלייה לרגל של יהודים להר הבית. "מאז הקדנציה הראשונה של נתניהו, ממשלת הליכוד מתקדמת בהתמדה ובנחישות לאיחוד הריבונות של ישראל ולחלוקת מסגד אל-אקצא. אל-אקצא הוא קו אדום וזכות טהורה למוסלמים, אז אל תתקרב אליו!", כתב בפוסט בספטמבר אשתקד.

"יש לנו הזדמנות להפיל את מדיניותו של נתניהו כלפי אל-אקצא על ידי הפלת ממשלתו", כתב בפוסט אחר מאוגוסט. היום, עבאס מדגיש את קרבתו האידיאולוגית לגוש הימין ואומר כי "בנושאים חברתיים ובנושאי דת ומדינה אני נמצא בימין".

סערה תמורת תקציב

עבאס, נציג התנועה האסלאמית בכנסת, מוביל קו עצמאי בכל הנוגע לדיאלוג עם הממשלה והשלטון. הקו הפומבי הפייסני שלו כלפי נתניהו והליכוד התחזק בשבועות האחרונים, מאז שתמך ביו"ר הכנסת יריב לוין בביטול ההצבעה השנויה במחלוקת על ועדת החקירה לפרשת הצוללות בסוף אוקטובר.

מאז, נתניהו הגיע להופעה נדירה מיוחדת בוועדה בכנסת שבראשה עומד עבאס לטיפול בפשיעה במגזר הערבי, האריך את תוכנית החומש 922 לחיזוק תשתיות, חינוך, ובנייה ביישובים ערביים והתחייב להעביר בממשלה תכנית נוספת לטיפול בפשיעה במגזר. עבאס הציג את הדברים כאילו מדובר בהישגים שלו, אך למעשה מדובר בעבודה ממושכת של כל חברי הרשימה המשותפת מול משרדי הממשלה.

בימים האחרונים יצא לתקשורת בקריאה לשתף פעולה עם הימין, לא שלל תמיכה בממשלה בראשות נתניהו וגם לא להתמנות כשר ערבי ראשון בממשלתו. ריאיון שנתן בערוץ 20, המזוהה עם הימין, עורר סערה גדולה במיוחד, שכן הוא רמז בו שאם הרשימה המשותפת לא תאמץ את דרישותיו לשינוי מדיניות הוא יפרוש ממנה או שהיא תתפרק. "אם המשותפת תלך בדרך הזו שאני מציג, אז כנראה שיש סיכוי שהיא תמשיך להתקיים. אם הרשימה המשותפת תחזור על אותן טעויות, על אותן עמדות, שלא מביאות בשורה לחברה הערבית - היא מאבדת את ההצדקה לקיום שלה", אמר.

הדברים עוררו ביקורת חריפה בשאר הסיעות ברשימה המשותפת, ויצרו משבר פנימי שעשוי להוביל גם לפיצולה. "לא פלא שח"כ מנסור עבאס בוחר בשופר של נתניהו והימין הקיצוני (ערוץ 20) בכדי להודיע על פרישתו מהרשימה המשותפת. דרך אותנטית לשרת את ביבי. ח"כ עבאס לא ראוי להנהגה. אנחנו נמשיך מכאן", כתב בתגובה יו"ר בל"ד, אמטאנס שחאדה.

רה"מ נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין  יבקרו ב"מרכז הלוגיסטי טבע סלא", שעתיד לקלוט, לאחסן ולשנע את החיסונים נגד הקורונה בתנאים מיוחדים, מרכז לוגיסטי "טבע סלא", אזור תעשיה חבל מודיעין, 26 בנובמבר 2020. יוסי אלוני / פלאש 90, פלאש 90
התייצב לוועדה בראשות עבאס. נתניהו/פלאש 90, יוסי אלוני / פלאש 90

עבאס ערך בתגובה סבב ריאיונות נוסף, בו הבהיר כי הוא לא פורש מהמשותפת, אך המשיך להשמיע דרישה לשינוי מדיניות בנושאי דת ומדינה ושיתוף פעולה עם הליכוד והימין. "תמיד היינו בכיס של השמאל, הלכנו והמלצנו על גנץ פעמיים ובסופו של דבר הוא עשה לטובת עמו ומפלגתו. אני חושב שהדרך הנכונה היא להגיד שאנחנו לא בכיס של אף אחד", טען בריאיון ל-103FM.

בריאיון בערוץ הכנסת הוא נשאל אם יהיה מוכן לשבת בממשלה עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה), והשיב: "כאשר היה שר תחבורה ישבנו איתו וקיבלנו מה שביקשנו... מי שבא לקראתנו ועוזר לנו ולחברה שלנו אנחנו נבוא לקראתו אם הוא יבוא בהצעה ראויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully