וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג המחאה בהונג קונג ג'ושוע וונג ופעילים אחרים נשלחו לכלא

בית משפט בעיר, שאיבדה למעשה את האוטונומיה שלה, שלח את אחד מהבולטים שבתנועת המחאה ליותר משנת מאסר. זאת לאחר שהוא ושניים מעמיתיו הורשעו בהפגנה לא חוקית. "המאבק לא נגמר", הבטיח וונג בן ה-24. במערב מגנים את סין, שהחריפה את הדיכוי בעיר מאז העברת חוק הביטחון

בווידאו: ממשלת הונג קונג הדיחה 4 חברי פרלמנט מהאופוזיציה/צילום: רויטרס

ג'ושוע וונג, אחד הפעילים הדמוקרטים הבולטים ביותר בהונג קונג, נשלח היום (רביעי) ליותר משנת מאסר בשל השתתפותו בהפגנה לא חוקית נגד הממשלה בשנה שערה. זה העונש הקשה והבולט ביותר שהוטל השנה על איש אופוזיציה בעיר.

עונשו של וונג בן ה-24 נגזר בהמשך להחרפת הדיכוי של הממשלה הפרו-סינית את האופוזיציה בהונג קונג והחירויות שהובטחו למושבה הבריטית לשעבר עם חזרת השלטון הסיני ב-1997. בייג'ינג והונג קונג דוחות זאת. וונג הודה באשמת ארגון ועידוד אסיפה בלתי-חוקית ליד מטה משטרת העיר בשיא ההפגנות, שלעתים גלשו לאלימות, ביוני אשתקד. הוא עמד בפני עונש מקסימלי של שלוש שנות מאסר.

כמאה מפגינים התאספו בשקט בתוך בית המשפט לקראת גזר הדין, בעוד קבוצה קטנה של מפגינים פרו-סינים התקהלה מחוץ לאולם וקראה להטיל עליו עונש מאסר כבד.

"אני יודע שהימים הבאים יהיו קשים יותר. אנחנו נחזיק מעמד שם", צעק וונג אחרי הקראת העונש. לאחר מכן, עורך דינו מסר בשמו: "זה לא סוף המאבק. אנחנו עומדים בפני קרב מאתגר נוסף. אנחנו עכשיו מצטרף לקרב בכלא יחד עם מפגינים אמיצים רבים, שאמנם היו פחות בולטים, אבל עדיין חיוניים למאבק למען דמוקרטיה וחירות בהונג קונג.

עמיתיו הוותיקים של וונג, אגנס צ'ו בת ה-23 ואיוואן לאם בת ה-26 נשלחו לעשרה חודשים ושבעה חודשים בהתאמה על אותה התקהלות, שבה אלפי מפגינים צרו על מטה המשטרה ב-21 ביוני אשתקד, ודרשו מהממשלה לבטל את חוק ההסגרה לסין, שהוקפא מאז.

ג'ושוע וונג מובל לבית משפט, הונג קונג, 2 בדצמבר 2020. AP
"אנחנו נחזיק מעמד שם". וונג בדרך לבית המשפט, היום/AP

צ'ו, שבכתה בתוך האולם למשמע העונש שלה, הודתה בהסתה והשתתפות להפגנה לא חוקית, ולאם הודה בהסתה. לפני גזר הדין, השופט הקריא מכתב של אמו של וונג לבית המשפט, שבו היא אמרה כי בנה הוא "אדם צעיר הדואג לחברה ועקבי באידיאלים שלו".

על פי ההסכם בין בריטניה לסין, בייג'ינג הבטיחה לשמור על דרך החיים של העיר למשך 50 שנה, תחת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות". עם זאת, מאז השנה שעברה הגבירה סין את אחיזתה באזור המנהלי המיוחד, ובקיץ העבירה את חוק הביטחון הלאומי הדרקוני.

ארגוני זכויות אדם גינו את החלטת בית המשפט. "באמצעות סימונם של פעילים בולטים משורות תנועת המחאה חסרת ההנהגה ברובה של הונג קונג, הרשויות שולחת מסר שכל מי שיעז לבקר בגלוי את הממשלה עשוי להיות הבא בתור", אמרה ימיני מישרה, מנהלת אזור אסיה והפסיפיק בארגון אמנסטי אינטרנשיונל.

הסנאטורית האמריקנית מרשה בלקוברן האשימה את סין בדיכוי זכויות האדם וחיסול "כל מראית עין של אוטונומיה" בהונג קונג. "תהיה חזק, ג'ושוע, אתה מקור השאה אמיתי ללוחמי חירות בכל מקום", מסרה בהצהרה. הממשל האמריקני הטיל סנקציות על גורמים בסין ובהונג קונג בחודשים האחרונים, והפגיעה בחירויות של העיר מאיימת על מעמדה כמרכז פיננסי עולמי.

הפגנת תמיכה בפעילים דמוקרטים לפני משפטם, הונג קונג, 2 בדצמבר 2020. רויטרס
סין חוששת מתנועת המחאה. תומכי הפעילים הדמוקרטים מחוץ לבית המשפט, היום/רויטרס

וונג השתתף במחאה הפרו-דמוקרטית כבר ב-2014, כשהיה תלמיד תיכון, והיה בן פחות משנה כשסין הבטיחה לשמור על החירויות של הונג קונג שאינן קיימות בשטחה היבשתי, כמו חופש הביטוי וההפגנה. בחודשים האחרונים, ממשלת הונג קונג הדיחה מחוקקים מהאופוזיציה, פסלה מועמדים פרו-דמוקרטים מהשתתפות בבחירות - שנדחו בשנה - ועצרה יותר מ-30 איש תחת חוק הביטחון הלאומי.

פסילת מחוקקי האופוזיציה הובילו את יתר חברי הפרלמנט הפרו-דמוקרטים להתפטר בהמוניהם, כך שבית המחוקקים של הונג קונג נותר ללא אופוזיציה דמוקרטית מאז תום השלטון הבריטי.

בתגובה לגזרי הדי, בריטניה קראה היום לרשויות בהונג קונג ובסין לעצור את הרדיפה שלהן אחרי האופוזיציה. "החלטות משפטיות חייבות להיות הוגנות וללא משוא פנים, ויש לשמור על הזכויות והחירויות של תושבי הונג קונג", אמר שר החוץ של בריטניה, דומיניאק ראב. סין דוחה את הביקורת המערבית על המתרחש בהונג קונג כהתערבות זרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully