וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סבתא וונג" חזרה להונג קונג אחרי יותר משנה במעצר בסין

אלכסנדרה וונג, בת 64, נהגה לנופף בדגל בריטניה בהפגנות, עד שנעלמה באוגוסט שעבר. עם חזרתה, היא סיפרה שעברה חקירה יומית במרכז מעצר צפוף, "מחנה פטריוטי" שבו הוכרחה לשיר את ההמנון ומעצר בית של שנה. "לא אפסיק להילחם", הבטיחה הפעילה מול החרפת הדיכוי הסיני

בווידאו: פעילה מהונג קנג שבה אחרי מעצר בסין/צילום: רויטרס

פעילה מובילה בהונג קונג, הידועה בכינוי "סבתא וונג", סיפרה אתמול (שבת) כי הרשויות בסין החזיקו אותה במעצר למשך כחודש וחצי, שם, לדבריה, היא עברה עינויים נפשיים, ולאחר מכן נמנע ממנה לשוב לעיר במשך יותר משנה.

אלכסנדרה וונג בת ה-64 הייתה דמות מוכרת בהפגנות שפרצו בשנה שעברה, כשלעתים היא נראתה מנופפת בדגל בריטניה, השליטה הקולוניאלית לשעבר בעיר. היא נעלמה מהרחובות באוגוסט אשתקד, ופעילים וארגוני זכויות אדם הביעו חשש לגורלה.

בשיחה ראשונה עם התקשורת מאז שחרורה, עם השלמת 14 ימי בידוד, וונג סיפרה כי היא נעצרה על ידי שוטרים סינים כשניסה לשוב לביתה בעיר שנזן שמעבר לגבול.

במהלך כחודש וחצי שבו הוחזקה בכמה מרכזים, עם 26 אנשים בחדר בגודל של פחות מ-18 מ"ר, וונג סיפרה שהיא מחקרה כמעט בכל יום. "לא ידעתי איזה פשע ביצעתי", אמרה. "פחדתי שאמות". לשכת הביטחון הציבורי בשנזן לא הגיבה. אחרי המעצר, שבמהלכו נאלצה לכתוב שהפעילות שלה הייתה שגויה - "הדבר הגרוע ביותר שעשיתי בחיי" - היא נשלחה למחוז שאנסי שבצפון-מערב המדינה לצורך "מחנה פטריוטי" שנמשך חמישה ימים. שם, היא נאלצה לשיר את ההמנון של סין וצולמה כשהיא מנופפת בדגל סין.

הפעילה אלכסנדרה וונג במסיבת עיתונאים בהונג קונג, 17 באוקטובר 2020. רויטרס
"פחדתי שלא אוכל לשוב להונג קונג". וונג, אתמול/רויטרס

היא סיפרה כי עד תחילת החודש, הרשויות מנעו ממנה לשוב להונג קונג, לקראת משפטה שבסופו של דבר לא נפתח. היא נורתה בביתה בשנזן, שם היא זכתה לביקורים קבועים מצד גורמי ביטחון. "פחדתי שלא אוכל לשוב להונג קונג. פחדתי בכל יום שמשהו עלול לקרות בכל יום", אמרה וונג.

לדבריה, אין לה אומץ לשוב לביתה בשנזן עד "שיהיה שינוי רדיקלי במצב הפוליטי" בסין. עם זאת, היא הבטיחה: "אני לא אוותר על להילחם. אחרי הכול, תהיה הקרבה, אחרת המערכת האוטוריטרית לא תשתנה".

היא קראה לשחרורם של 12 פעילים מהונג קונג שנתפסו על ידי כוחות סיניים בלב ים בחודש אוגוסט, בעת שניסו להימלט לטיוואן בסירה. "אני חושש לגבי 12 האנשים הצעירים, היחס אליהם עשוי להיות גרוע מזה שלי".

אלכסנדרה וונג מחזיקה בדגל בריטניה במהלך הפגנה בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין, 17 ביוני 2019. רויטרס
האוטונומיה של העיר נעלמה. וונג עם דגל בריטניה, בהפגנה בשנה שעברה/רויטרס

ההפגנות בהונג קונג, ששבה לשלטון סין עם תום השלטון הבריטי ב-1997, החלו ביוני אשתקד במחאה נגד חוק הסגרה לסין. עם זאת, הן נמשכו למרות ביטולו והפכו למחאה נרחבת יותר בדרישה לחירויות גדולות יותר לעיר, שאמורה הייתה ליהנות מאוטונומיה משפטית וזכויות גדולות יותר שאינן קיימות בסין היבשתית.

בתגובה, בייג'ינג העבירה את חוק הביטחון הלאומי ביוני השנה, ומאז נעצרו שורת פעילים. החוק המעורפל קובע כי מעשי חתרנות, בדלנות, טרור או שיתוף פעולה עם כוחות זרים הם עבירות שדינן עד מאסר עולם בסין עצמה.

מדינות במערב הטילו סנקציות על סין בתגובה ובארצות הברית קבעו כי העיר אינה אוטונומית עוד, כפי שהובטח לפי שיטת השלטון "מדינה אחת, שתי מערכות". בסין ובהונג קונג מכחישים וטוענים כי החוק אינו פוגע בזכויות שהובטחו לעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully