וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות חוק הביטחון הסיני: טייקון תקשורת פרו-דמוקרטי נעצר בהונג קונג

עודכן לאחרונה: 10.8.2020 / 23:16

עשרה פעילים נעצרו בחשד לקשירת קשר עם כוחות זרים, בהם איל התקשורת ג'ימי לאי, הגורם הבכיר ביותר שנעצר במסגרת החקיקה השנויה במחלוקת. המעצר מעורר חששות כבדים בקרב תומכי הדמוקרטיה בעיר: "כמו בעולם השלישי". במערב גינו, סין תמכה: "מימן קבוצות בדלניות"

בווידאו: ג'ושוע וונג, מראשי התנועה הפרו-דמוקרטית בהונג קונג/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

משטרת הונג קונג עצרה היום (שני) עשרה בני אדם, בהם איל התקשורת המקומי ג'ימי לאי, בחשד ל"קשירת קשר עם כוחות זרים". מעצריהם של הפעילים הפרו-דמוקרטיים במדינה התבצעו מתוקף חוק הביטחון הלאומי שחוקקה סין, ולאחר סנקציות שהטילה ארצות הברית על בכירים בממשל בהונג קונג. על פי הודעת המשטרה, ייתכנו מעצרים נוספים בפרשה.

כוחות משטרה ערכו חיפוש במשרדי העיתון "אפל דיילי" של לאי, הגורם הבכיר ביותר שנעצר בעקבות החקיקה הסינית החדשה, שעוררה ביקורת נרחבת במערב. לאי, בן 71, הוא אחד הקולות הבולטים בעיר בעד דמוקרטיה ומבקר עקבי של בייג'ינג. מעצרו מחזק את החששות של תושבי העיר מפגיעה בחופש הביטוי וחירויות נוספות בקולוניה הבריטית לשעבר, שהושבה לשליטת סין ב-1997.

המעצר "מעלה את החששות הכבדים ביותר שחוק הביטחון הלאומי ינוצלו כדי לדכא דעות ביקורתיות פרו-דמוקרטיות ולהגביל את חופש העיתונות", אמר סטיבן באטלר, מתאם התכנית של הוועדה להגנה על עיתונאים באסיה. "ג'ימי לאי צריך להשתחרר באופן מידי ללא כל אישום נגדו".

ראיין לו, העורך הראשי של "אפל דיילי", אמר לרויטרס שהעיתון לא יירתע מהחיפוש שנערך במשרדיו. "עסקים כרגיל", הוא אמר.

מעצרו של ג'ימי לאי, מו"ל העיתון היחיד התומך בתנועה הדמוקרטית בהונג קונג בחשד לקשירת קשר עם כוחות זרים 10 באוגוסט 2020. רויטרס
המעצר מעורר חששות כבדים בקרב תומכי הדמוקרטיה בהונג קונג. לאי, היום/רויטרס

החוק החדש נאבק בכל דבר שסין מחשיבה כחתרנות, בדלנות, טרור וקשירת קשר עם ישויות זרות, ודן את מי שנמצא אשם בכך למאסר עולם. מבקרי החוק טוענים כי הוא פוגע בחירות, בעוד תומכיו מקווים כי הוא יביא יציבות לאחר המחאה המתמשכת של השנה שעברה.

לאי מבקר בקביעות בוושינגטון, שם הוא נועד עם בכירי הממשל, לרבות עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, כדי לגייס תמיכה בשאיפה לדמוקרטיה בעיר - מה שגרם לבייג'ינג לזהות אותו כ"בוגד".

"אפל דיילי" שיתף בעמוד הפייסבוק שלו שידור חי שהציג עשרות שוטרים פושטים על המבנה, ודיווח כי לאי נעצר בביתו מוקדם בבוקר. עוד דווח כי אחד מבניו, איאן, נעצר אף הוא בביתו.

ג'ושוע וונג, אחד ממנהיגי התנועה הפרו-דמוקרטית, קרא לרכוש את גיליון העיתון מחר, "גם אם יהיה ריק מתוכן". לפי הדיווחים, בין העצורים הייתה עמיתתו הוותיקה, אגנס צ'ו.

בייג'ינג הביעה תמיכה במעצר. דובר מטעם המשרד האחראי לענייני הונג קונג ומקאו אמר לסוכנות הידיעות הרשמית שינחואה כי לאי מייצג את אלו שהם "אנטי-סין ואנטי-הונג קונג" וכי הוא תכנן הפגנות "לא חוקיות", מימן כוחות התומכים בעצמאות העיר והשתמש בקבוצת התקשורת שלו כדי להפיץ שמועות.

עוד בוואלה!

מה אנחנו צריכים לדעת על חוק הביטחון הלאומי של סין בהונג קונג

לכתבה המלאה

"הם חייבים לעצור אותי"

בשידור החי, השוטרים נראו מסתובבים בחדר החדשות, ובחנו קבצים. הצוות במקום התבקש להזדהות. כמה משרדי הנהלה נחסמו בסרטים אדומים. בהמשך הכניסה המשטרה מיכלי פלסטיק ריקים למקום.

לאי עצמו הובא בחזרה למשרד כשהוא אזוק בהמשך הבוקר. כתב העיתון שאל את לאי מה הוא חושב על מעצרו, ולאי השיב: "הם חייבים לעצור אותי, מה אני יכול לחשוב על כך?".

המשטרה טענה כי יש בידיה צו בית משפט. החוק מאפשר למשטרה לערוך חיפוש שכזה ללא צו רק "תחת נסיבות מיוחדות", ומאפשר גם החרמה של מסמכים, ציוד ונכסים כלכליים.

מקור בעיתון אמר שמנהלים בכירים נוספים בחברה סומנו על ידי המשטרה, שערכה חיפוש גם בבתים שלהם. מניות חברת המדיה "נקסט דיגיטל", המוציאה לאור את העיתון, צנחו בכ-15.5%.

"אנחנו מארגנים עורכי דין וכדומה כדי להגן על עצמנו. אנחנו רואים זאת כהטרדה ישירה", אמר המקור, שהוסיף כי לאי נעצר בחשד למרמה, הונאה, וקשירת קשר עם ישויות זרות.

יו"ר אגודת העיתונאים של הונג קונג, כריס יונג, אמר כי החיפוש שנערך במשרדי העיתון הוא "נורא", כלשונו. "אני חושב שהיכנשהו במדינות עולם שלישי ישנו כזה דיכוי של חופש העיתונות. פשוט לא ציפיתי לכך בהונג קונג", אמר.

"כמו במדינות עולם שלישי"

במערב גינו את גל המעצרים. שר החוץ של ארצות הברית אמר היום כי הוא לא אופטימי שסין תשנה את עמדתה ביחס להונג קונג, במיוחד אחרי גל המעצרים. "אני לא אופטימי לאור מה שראינו הבוקר ומה שראינו בשבוע אחרון שהם הולכים לשנות את מה שהם עושים", אמר פומפואו בכנס תרומות לקראת הבחירות.

בריטניה אמרה כי המעצרים הם הוכחה נוסף לכך שחוק הביטחון הלאומי היה "תירוץ להשתקת האופוזיציה".

גם ראש ממשלת טייוואן, סו צנג-צ'אנג, הגיב למעצר של לאי. "סין לא צריכה לנהוג כך כלפי הונג קונג", אמר בשיחה עם כתבים בטאיפיי, "אנחנו קוראים עדיין לממשלה הסינית לעמוד בהבטחותיה ולכבד את הדמוקרטיה והחירות בהונג קונג".

נציבות זכויות האדם של האו"ם הביעה דאגה עמוקה מהמעצרים ואמרה כי על הרשויות להימנע מניצול לרעה של חוק הביטחון הלאומי ופגיעה בחוק הבינלאומי ובחוק של הונג קונג.

מעצרו של היזם ג'ימי לאי, באשמת הצטרפות להפגנות כנגד הממשל בשנה שעברה 18 באפריל 2020. AP
מבקר עקבי של בייג'ינג. לאי, באפריל/AP

החוק הניע את סין לעבר מסלול התנגשות עם המערב, והוביל מדינות כמו אוסטרליה, קנדה ובריטניה להשעות את הסכמי ההסגרה שלהן עם הונג קונג.

במסגרת החוק, במקרים משמעותיים יכולה הממשלה הסינית לתבוע לעצמה סמכות שיפוטית. כך, החוק מאפשר לסוכנים לקחת חשודים אל מעבר לגבול ולהעמיד אותם לדין בבתי המשפט הסינים, הנשלטים בידי המפלגה הקומוניסטית.

לאי כבר נעצר השנה באשמת התארגנות בלתי חוקית, לצד דמויות בולטות נוספות בתנועה המחאה, ברקע ההפגנות הממושכות בשנה שעברה.

בשיחה שנערכה בחודש מאי, לאי אמר לרויטרס כי הוא מחויב להישאר בהונג קונג ולהמשיך להיאבק בעד דמוקרטיה, למרות שהוא צפוי להיות אחד היעדים של החקיקה החדשה. מבלי לכלול עד המעצרים הבוקר, עד כה נעצרו 15 בני אדם בעקבות החקיקה החדשה, בהם נערים.

החקיקה החדשה ציננה את תנועה המחאה בעיר. פעילים פירקו את ארגוניהם, בעוד אחרים נטשו את האי בצעד שהוביל, בכמה מקרים, לצווי מעצר נגדם בחשד להפרה של החוק החדש. 15 אנשים, בהם נערים, נעצרו עד היממה האחרונה במסגרת החוק החדש.

ארצות הברית הטילה ביום שישי האחרות סנקציות על מנהיגת הונג קונג קארי לאם, ובכירים נוספים בממשל המקומי, בעקבות מה שוושינגטון מתארת כחלקם בצמצום החירויות בעיר - צעד שהוביל לגינוי ולעג בבייג'ינג.

המעצר מראה כי הונג קונג "לא נבהלה" מהסנקציות, כתב בטוויטר הו שיג'ין עורך "גלובל טיימס", היוצא לאור על ידי "פיפלז דיילי", העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully