וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד שלישית מנשיא: מתנה שקיבל בן צבי הועמדה למכירה; המדינה דורשת להשיבה

2.12.2020 / 13:53

נשיאה השני של מדינת ישראל, קיבל את המפתח עשוי השנהב בביקורו ההיסטורי בליבריה ב-1962 - הראשון של מנהיג ישראלי באפריקה אי פעם. בבית הנשיא הופתעו לגלות אותו מוצע לציבור במכירה פומבית, ופתחו במאבק משפטי להשבתו. מקור הפריט הוא ככל הנראה העיזבון של בנו

אתר רשמי

מפתח שנהב שניתן לידי נשיא המדינה השני, יצחק בן צבי, במהלך ביקור נשיאותי בליבריה ב-1962, עומד למכירה פומבית בבית המכירות "פנטגון" - וזאת למרות שמתנות שמוענקות לנבחרי ציבור בביקורים רשמיים אמורות להישאר בידי המדינה. בעקבות פרסום המכירה, מבקשים בית הנשיא, משרד החוץ ויד בן צבי מבית המשפט שיורה להשיב את הפריט, שהוצא באופן זמני מהמכירה עד לבירור הנושא. מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, חתם היום (רביעי) על התצהיר שיוגש לבית המשפט.

מקורו של הפריט בביקורו ההיסטורי של בן צבי באוגוסט 1962 בליבריה, שנחשב לאירוע דיפלומטי מכונן - הראשון של נשיא ישראלי באפריקה. במהלך הביקור, הוא קיבל במתנה מפתח ייחודי עשוי שנהב.

"להפתעתנו, גילינו לפני מספר חודשים כי מפתח השנהב עומד למכירה פומבית של בית מכירות פרטי, ופנינו באופן מידי לבית המכירות בדרישה שישיב את המתנה למדינת ישראל וידיו של הציבור", כתב טובי בחשבון הפייסבוק שלו. "משלא נענינו, אנו נאלצים לפנות לבית המשפט באמצעות הייעוץ המשפטי של בית הנשיא ופרקליטות המדינה".

מפתח שהוענק לנשיא המדינה השני, יצחק בן צבי, בביקור רשמי ב-1962 בליבריה והועמד למכירה פומבית. 2 בדצמבר 2020. ללא, אתר רשמי
עשוי שנהב. המפתח שקיבל הנשיא השני יצחק בן צבי/אתר רשמי, ללא

הקשר בין ישראל לליבריה הוא עמוק, היסטורי וארוך שנים. ליבריה היא אחת מ-33 המדינות שהצביעו בעד החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, שבעקבותיה הוקמה מדינת ישראל. נשיא ליבריה, ג'ורג' וויאה, אף התארח בבית הנשיא אך לפני כשנה וחצי.

בית המכירות "פנטגון" פירסם כי הפריט הוצא מהמכירה לבקשת בית הנשיא עד לבירור הנושא. "אני מודה לשותפים איתנו - יד בן-צבי, פרקליטות המדינה, משרד החוץ והמחלקה המשפטית של בית הנשיא - על המאמץ המשותף להשבת המפתח", כתב מנכ"ל בית הנשיא בפוסט.

פריט זה אינו ראשון שמיוחס לבן צבי ועומד למכירה פומבית. במוסד "יד בן צבי" פירסמו הודעה ולפיה "בשבועות האחרונים הופתענו לגלות כי בית מכירות פומביות מציע לכול המרבה במחיר חפצים שמתוארים על ידו כ"עיזבונו של נשיא מדינת ישראל השני מר יצחק בן צבי".

הם הוסיפו בהודעתם כי "למעט פריטים יחידים שמקורם ומקומם בארכיון בית הנשיא, אנו מזהירים בזאת את הציבור כי המקטרות, אלבומי התמונות, ושאר החפצים והתעודות המוצגים למכירה, בתיאור רצוף טעויות היסטוריות מבישות - אינם מעיזבון יצחק בן -צבי. הם ככל הנראה הם מעיזבון בנו עמרם שהיה אדם פרטי. ואם הם אכן מעיזבון יצחק בן צבי- חיוני בין היתר לבדוק את האפשרות למכור אותם כרכוש פרטי".

נשיא המדינה השני יצחק בן צבי בביקור בליבריה. 12 באוגוסט 1962. אלדן דוד, לשכת העיתונות הממשלתית
ביקור שנחשב להיסטורי ומכונן. הנשיא בן צבי בליבריה, 1962/לשכת העיתונות הממשלתית, אלדן דוד

עוד נמסר מיד בן צבי, כי קיים ספק לגבי אמינות הטענה שהחפצים והתמונות מקוריים ובלעדיים. "יד בן-צבי, שהנה מוסד העוסק בתיעוד, מחקר והנחלת המורשת לציבור הרחב, מביעה את סלידתה משימוש מטעה וציני היוצר עיוות בדמותו של הנשיא בן-צבי, שהיה ועודנו, מופת לדוגמה של צניעות ויושרה", נמסר בהודעת הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully