וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשותפת לוחצת על ח"כ עבאס לקראת ההצבעה: "תהיה לזה משמעות בבחירות"

ראשי הסיעות ברשימה פתחו בבליץ פומבי על יו"ר רע"מ לקראת האפשרות שיצביע נגד פיזור הכנסת. "אנו פועלים בהתאם לציפיות הציבור שלנו ולא ציפיות של אחרים", אמר עבאס ומסר כי יחליט סמוך להצבעה. במפלגתו הבהירו: "עוד אין לנו החלטה". עודה: "להפיל את רה"מ ולא להנשים"

בווידאו: גנץ מבהיר שכחול לבן תצביע בעד פיזור הכנסת/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

ראשי סיעות הרשימה המשותפת מפעילים הבוקר (רביעי) לחץ פוליטי פומבי על יו"ר סיעת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, לקראת אפשרות שיצביע יחד עם חברי סיעתו נגד ההצעה לפיזור הכנסת. להצבעה בקריאה טרומית שתיערך במליאה בצהריים צפוי רוב גדול, וגם אם חברי סיעת רע"מ יתנגדו לה, היא ככל הנראה תעבור. עם זאת, גורמים ברשימה המשותפת אמרו כי להצבעה תהיה משמעות על "המשך הריצה המשותפת של הסיעות הערביות בבחירות הקרובות".

"מי אמר שאנחנו הולכים נגד החברים שלנו? עוד אין לנו החלטה", אמרה הבוקר חברת הכנסת אימאן ח'טיב יאסין, הרביעית מבין ארבעת חברי שברשימה המשותפת. "אנחנו הולכים עם העם שלנו, עם החברה שלנו והבוחרים שלנו ובלי לוותר על הזהות שלנו. אל חשש, גם היום אנחנו נייצג נאמנה את מי ששלח אותנו".

ברשימה המשותפת הודיעו כי הוחלט להצביע בעד פיזור הכנסת. "הרשימה רואה בממשלת נתניהו-גנץ אסון מדיני, כלכלי, בריאותי וחברתי", נמסר בהודעת המפלגה. "נתניהו הוא ראש הממשלה המסית ביותר כלפי האזרחים הערבים שאחראי להתבטאות בדבר 'הערבים נוהרים' בבחירות 2015 ולדה-לגיטימציה של האזרחים הערבים והנהגתם הנבחרת".

דיוון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית של הכנסת בראשות חה"כ מנסור עבאס, 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה - דוברות הכנסת, אתר רשמי
השלכות על המשך דרכה של הרשימה המשותפת. ח"כ עבאס/אתר רשמי, יהונתן סמייה - דוברות הכנסת

במפלגה הזכירו כי נתניהו אחראי לחקיקת חוק הלאום וחוק קמיניץ וכי "הרשימה המשותפת לא יכולה לתרום לאף יום אחד נוסף בו תכהן ממשלה זו, ועל כן היא תצביע בעד פיזור הכנסת בקריאה הטרומית", אך חידדו כי "חברי הכנסת של רע"ם לא ביטאו עמדה סופית בפגישה, וביקשו לקיים דיונים עד שעות בוקר יום זה. עם זאת, עמדת הרוב היא הצבעה בעד הפיזור".

אתמול, ח"כ עבאס הסביר כי "מה שמנחה את חברי הסיעה הוא טובת הציבור הערבי". לדבריו, "אנו פועלים לפי הציפיות של הציבור שלנו ולא לפי ציפיות השמאל או הימין ולא לפי הנחיות לפיד, גנץ, נתניהו או בנט".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה כתב היום כי ההצבעה בעד הפיזור היא חובה מוסרית כי "את נתניהו המסית והמושחת צריך להפיל ולא להנשים". יו"ר הסיעה ח"כ אחמד טיבי הוסיף כי לא ירשה ש"בדפי ההיסטוריה שבקולו של אחמד טיבי או מי מחברי תעל או חברי הכנסת מהרשימה המשותפת נמנעה הפלת נתניהו ומדיניות ממשלתו ההרסנית, הגזענית והכושלת".

חברי הרשימה המשותפת התכנסו אתמול לישיבת סיעה, בה דנו על ההצבעה על פיזור הכנסת. במהלך הדיון, רוב הסיעות הודיעו כי יתמכו בהצעה, אך עבאס אמר כי יקבל החלטה לקראת ההצבעה.

איימן עודה בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"חובה מוסרית להפיל את נתניהו". עודה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שאלת ההצבעה על פיזור הכנסת אינה האירוע היחיד שמעלה תהיות במערכת הפוליטית סביב שיתוף הפעולה בין עבאס לראש הממשלה בנימין נתניהו. בתקופה האחרונה מרבה עבאס להתראיין, ובחלק מהראיונות הצהיר כי הוא לא פוסל שיתופי פעולה עם נתניהו. באחד הראיונות אף לא שלל תמיכה בחוק הצרפתי לפיו לא תתקיים חקירה נגד ראש ממשלה מכהן.

רה"מ נתניהו בדיון על הפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת הגשת כתב אישום, כנסת, 18 בנובמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
לא פוסל שיתופי פעולה. נתניהו/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

עם זאת, ברשימה המשותפת סבורים כי נתניהו מנצל את עבאס לטובת יצירת קרע בתוך הרשימה המשותפת. לאחרונה, לאחר ראיון שעבאס העניק לערוץ 20, במהלכו התבטא על אפשרות שירוץ בבחירות הבאות לבד, הגיב ח"כ אמטאנס שחאדה, יו"ר בלד, ואמר כי עבאס בחר לפרוש מהרשימה, ו"הוא לא ראוי להנהגה".

זמן למהלכים טקטיים

מליאת הכנסת צפויה לאשר בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזורה, זאת אחרי שיו"ר כחול לבן בני גנץ הכריז אמש כי מפלגתו תתמוך בהצעה. להצעות החוק צפוי רוב של 64 חברי כנסת, אם נוכחות הח"כים תהיה מלאה

החוק צריך לעבור ארבע קריאות בכנסת - טרומית ושלוש קריאות נוספות - כדי שהכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות רביעיות. בצהריים תתקיים ההצבעה בקריאה טרומית בלבד, ולאחר אישורה, ההצעות יועברו לדיונים בוועדת הכנסת, בראשה עומד איתן גינזבורג מכחול לבן שיוכל לשלוט בתהליך קידומה של ההצעה. בנוסף, בסיעות שמתנגדות לפיזור הכנסת, בהן הליכוד, ש"ס ויהדות התורה יוכלו לעכב את קצב קידומה בתרגילים פרלמנטריים.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת 1 דצמבר 2020. -, אלעד מלכה
הצהיר כי יתמוך בפיזור הכנסת. גנץ, אתמול/אלעד מלכה, -

גורמים בכחול לבן הסבירו כי ההחלטה של גנץ לתמוך בקריאה טרומית בפיזור הכנסת היא "מהלך טקטי", כלשונם, כדי לשפר עמדות מול ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית התקציב. אמש בנאומו הותיר גנץ פתח לפשרה עם נתניהו, כך שהצעת הפיזור לא תשלים את דרכה לספר החוקים. עם זאת, הם העריכו כי הסיכויים "לא גבוהים במיוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully