וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השסע ברשימה המשותפת מחריף: קרב קרדיטים עם יו"ר רע"מ על תכנית החומש

מנסור עבאס, סגן יו"ר הכנסת שניהל את ההצבעה השנויה במחלוקת על פרשת הצוללות, הודיע שלאחר סיכומים עם נתניהו, תכנית החומש למגזר הערבי תעלה להצבעה בישיבת הממשלה הקרובה. גורמים במשותפת ובמשרד לשוויון חברתי אומרים שאלה תכניות ישנות שאין להם קשר להצבעה החוזרת

בווידאו: ביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות/צילום: ערוץ כנסת

סגן יו"ר הכנסת ויו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת), אמר אתמול (שישי) כי מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הודיע לו על הכוונה להאריך בישיבת הממשלה הקרובה את תכנית החומש 922 לחברה הערבית, ותכנית נוספת שנוגעת ליישובים בדואיים בצפון. עבאס הציג את הארכת תכנית החומש כאחת הדרישות שהעלה ב"מסמך בקשות" שהגיש לראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע.

הודעה זו הביאה להחרפה בשסע ברשימה המשותפת, שמגיע בין היתר ברקע ההצבעה השנויה במחלוקת על פרשת הצוללות ביום רביעי אותה ניהל עבאס. במהלך הסערה הפרלמנטרית שפרצה סביב הנושא, עבאס נפגש עם יו"ר הכנסת יריב לוין. בעקבות הפגישה הוא גיבה את החלטת לוין לבטל את ההצבעה בה המליאה אישרה להקים ועדת חקירה, ולקיים הצבעה נוספת.

ההודעה של עבאס שזוקפת את הארכת תכנית החומש לזכותו, הולידה קרב קרדיטים ברשימה המשותפת. במפלגה טוענים כי הארכת התכנית למגזר הערבי היא נושא שעליו עבדו במשך חודשים, ללא כל קשר להסכמות שעבאס השיג או לא השיג עם נתניהו.

דיוון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית של הכנסת בראשות חה"כ מנסור עבאס, 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה - דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ עבאס/אתר רשמי, יהונתן סמייה - דוברות הכנסת

זמן קצר לאחר הפרסום של עבאס, הופצה הודעה באחת הקבוצות של הרשימה המשותפת, ככל הנראה טיוטה שהוכנה מראש לקראת ההצבעה על הארכת תכנית החומש בממשלה. בהודעה בירכו ברע"מ על אישור התכנית, שנמצאת באחריות המשרד לשוויון חברתי. זאת, למרות שהישיבה בכלל עוד לא התקיימה.

אנשיו של עבאס זעמו על מה שכינו "פייק ניוז" ופנו ללשכת השרה לשוויון חברתי מירב כהן, כדי לקבל הבהרות על הפצת ההודעה. שם נמסר כי זו לא הודעה שתואמה עם לשכת השרה. "מי מפריע לו שח"כ עבאס מקדם תכניות לחברה הערבית?", שאלו אנשי סגן יו"ר הכנסת בהודעה שהפיצו לאחר מכן עם הפרטים.

השרה כהן טענה כי אין קשר בין התכניות למגזר הערבי לבין ההצבעה החוזרת בכנסת השבוע. "אלו תכניות שאנחנו עובדים עליהן קשה כבר חודשים, בהובלת הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי במשרד לשוויון חברתי, ועד ראשי הרשויות הערביות וחברי כנסת מהמשותפת", צייצה בטוויטר. "אין לזה שום קשר למה שאירע השבוע במליאת הכנסת. אלו תכניות חשובות ביותר ואני גאה להגיש אותן לאישור הממשלה. זו זכות ולא מתנה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי. ללא, פלאש 90
"אין לזה קשר למה שאירע במליאה". השרה לשוויון חברתי מירב כהן/פלאש 90, ללא

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) צייצה בטוויטר את גרסתה לאירועים ברשימה המשותפת. "שמעו סיפור: השרה מירב כהן והרשימה המשותפת, יחד עם ראשי רשויות וארגונים חוץ פרלמנטריים, עבדו חודשים ארוכים על הארכת תכנית 922 לחברה הערבית. הם תכננו להביא אותה להצבעה בממשלה ביום ראשון ולהוציא הודעה משותפת, שכבר הייתה מוכנה עם התאריך", מסרה. "‏אתמול סמוך לכניסת השבת, מזכיר הממשלה התקשר דווקא למנסור עבאס, ו'הודיע' לו על הארכת התכנית".

"עבאס אינו יו"ר הרשימה המשותפת וגם אינו יו"ר הסיעה, אבל הוא כן סגן יו"ר הכנסת שניהל את ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות, והסכים בדיעבד לשתף פעולה עם ביטול ההצבעה החוקית", הוסיפה זנדברג.

לדבריה, ‏השרה כהן ואיימן עודה ראו את ההודעה הזו "ונאלצו להוציא כבר אתמול את ההודעה שתוכננה ליום ראשון. וכך ראש הממשלה וסביבתו הקרובה, ששקר, סכסוך והסתה הם לחם חוקם, לא רק שהשיגו ביטול הצבעה חוקית וזרקו לפח את הרעיון של הצבעת רוב בכנסת, אלא גם עשו על זה עוד סיבוב ציני ומכוער. כי אם אפשר עוד קצת גועל, למה לא".

הרוחות ברשימה המשותפת סוערות מאז הדרמה במליאה ביום רביעי, וההתנהלות של עבאס עוררה זעם גדול אצל שאר הסיעות החברות ברשימה.

יו"ר בל"ד, ח"כ אמטאנס שחאדה, רמז כי התנהלותו של עבאס פוגעת באחדות הרשימה. "מה שקרה בכנסת הוא תקלה חמורה ואני רוצה לקוות שזה לא יפגע ברשימה המשותפת ואחדותה" כתב בחשבון הטוויטר שלו. "יריב לוין השתמש בכוחו הפוליטי כדי לבטל הצבעה למען הליכוד". עבאס, לדבריו, טעה. "הליכוד אינו שותף שלנו, כך היה וכך יהיה".

גם בחד"ש הוציאו הודעה לפיה ביטול ההצבעה על ידי יו"ר הכנסת יריב לוין הוא "צעד מסוכן שחושף את משטר נתניהו במלוא כיעורו". גם שם מתחו ביקורת מרומזת על התנהלותו של עבאס ועל שיתוף הפעולה עם הליכוד. "הסיעה, יחד עם הרשימה המשותפת כולה, תעמוד על תפקידה כאופוזיציה לוחמת ולא סרח עודף של ממשלת נתניהו", נמסר בהודעה.

דרמה בכנסת: לאחר שאושרה ובוטלה נדחתה ההצעה להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות
21.10.20. ערוץ הכנסת
הדרמה במליאה, השבוע/ערוץ הכנסת

עבאס, נציג התנועה האסלמית בכנסת, מוביל קו עצמאי בכל הנוגע לדיאלוג עם הממשלה והשלטון - ובמיוחד עם הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו. זו לא הפעם הראשונה שהוא מגיע להסכמות עם הליכוד למורת רוחם של שאר חברי הרשימה המשותפת.

אחרי בחירות אפריל 2019, הליכוד ניהלו מגעים עם רע"מ כדי לגייס את תמיכת שני הח"כים מטעמם בהקמת ממשלת ימין, זאת בתמורה לתקציבים לתנועה האסלאמית, הפשרת סעיפים בתוכנית החומש 922, הכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב ושורת תנאים נוספים.

בסופו של דבר, נתניהו החליט לפזר את הכנסת והדיל לא מומש. אולם, ההצבעה לבחירת מבקר המדינה, שנערכה כחודש לאחר מכן, הוכרעה בזכות שני קולות מהאופוזיציה, אותם מייחסים לח"כים של רע"מ, למרות שגם בליכוד וגם ברע"מ מכחישים שהיה דיל שכזה.

תכנית החומש למגזר הערבי, המוכרת כתוכנית 922, התקבלה ב-2015 וייעדה עשרה מיליארד שקלים לחיזוק של שורת תחומים במגזר הערבי, בהם תכנון ובנייה, חינוך, תחבורה ציבורית ונושאים נוספים. חלק מהתקציבים עדיין לא נוצלו בגלל חסמים ביורוקרטיים והארכת ההחלטה מחר בממשלה תאפשר את הסרתם ואת חלוקת התקציבים שנותרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully