וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניצוחו של בולסונארו: הרס האמזונס בברזיל בשיא של 12 שנה

עודכן לאחרונה: 1.12.2020 / 21:31

נתוני סוכנות מרכז החלל הלאומית הראו כי 11,088 קמ"ר של יער הגשם הגדול בעולם הושמדו ב-2020. הקצב זינק מאז שהנשיא הימני קיצוני עלה לשלטון והחליש את אכיפת תקנות הסביבה. ביידן צפוי להגביר את הלחץ על בולסונארו, יקירו של טראמפ, שכמוהו טרם הכיר בניצחונו

בווידאו: שריפות באמזונס בברזיל/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הרס יער האמזונס בברזיל הרקיע לשיא של 12 שנה ב-2020 בעקבות החלשת אכיפת תקנות הסביבה תחת שלטונו של הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו - כך הראו נתונים ממשלתיים שפורסמו אתמול (שני).

על פי נתוני סוכנות מרכז החלל הלאומית של ברזיל, קצב בירוא יער הגשם הגדול ביותר בעולם עלה ב-9.5% בשנה שעברה ל-11,088 קמ"ר - שטח הגדול פי שבעה מלונדון, למשל. משמעות המספרים היא שברזיל תפספס את היעד שלה עצמה, שנקבע בחוק נגד שינויי האקלים ב-2009, לצמצום הרס האמזונס ל-3,900 קמ"ר בשנה. ההשלכות לכך לא קבועות בחוק, אבל הממשלה עשויה לעמוד בפני תביעות.

הנתונים הרשמיים מתבססים על השוואת תמונות לוויין מסוף יולי השנה לאלו מתחילת אוגוסט אשתקד. התאריכים הולמים את העונה היבשה של האמזונס, כשיש פחות עננים היכולים לשבש את החישובים. האמזונס הוא יער הגשם הגדול ביותר בעולם, והוא חיוני לעצירת שינויים קיצוניים באקלים בשל הכמות העצומה של פחמן דו-חמצני שהוא קולט. ב-2018, בשנה שקדמה לכניסת בולסונארו לתפקיד, נהרסו 7,536 ק"מ.

שריפות באמזונס בברזיל, 10 ביולי 2020. --, רויטרס
השטח שהושמד - פי שבעה מגודלה של לונדון. הרס באמזונס/רויטרס, --

עם זאת, בממשלה מציינים כי הנתונים של השנה האחרונה הם דווקא מראים על התקדמות במאבק בהרס היער, מאחר שהם היו נמוכים בהרבה מאלו של 2019, אז נרשמה עלייה של 34%.

"בעוד שאנחנו לא כאן כדי לחגוג זאת, זה מראה שהמאמצים שלנו נושאים פרי", אמר סגן הנשיא, המילטון מוראו, ממטה סוכנות החלל בפרברי סאו פאולו.

בולסונארו החליש את הסוכנות להגנה על הסביבה וקרא להרחבת החקלאות והכרייה באזור האמזונס, בטענה שזה יוציא אותו מהעוני. תומכי שימור הסביבה אומרים כי זה מחזק את החקלאות, הכרייה והשתלטות על קרקעות לא חוקית ביער.

"הנתונים מראים שהתכנית של בולסונארו עובדת", אמר הארגון מצפה האקלים בהצהרה שמסר.

עיקר התגובה של בולסונארו לזעקות השבר בעולם להרס היער היה שליחת הצבא, שנפרס לראשונה בשנה שעברה וצפוי להישאר באזור עד אפריל. סגן הנשיא אמר כי הממשלה מתכננת צעדים נוספים אחרי תום הפעילות הצבאית, מבלי לפרט. הוא הוסיף כי הממשלה חייבת לעבוד במגבלות התקציב שלה.

על פי המידע של סוכנות החלל, הרס האמזונס פחת בין יולי לספטמבר בהשוואה לשנה שעברה, אך שב לעלות באוקטובר.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו אחרי שהצביע בבחירות המקומיות בריו, 29 בנובמבר 2020. רויטרס
זועם על ביידן. בולסונארו אחרי הצבעה בבחירות מקומיות בריו, השבוע/רויטרס

מנהיגים באירופה, כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון, מתחו ביקורת חריפה על ברזיל וטענו שהיא לא עושה מספיק כדי להגן על היער. בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארצות הברית העלתה את האפשרות שוושינגטון תגביר גם היא את הלחץ על ברזיל.

ביידן אמר באחד העימותים הנשיאותיים כי על העולם להציע לברזיל כסף למימון המאמצים להפסקת כריתת יערות, ואיים בסנקציות כלכליות נגדה. דבריו גגרו ביקורת חריפה מצד בולסונארו, שאמר כי מדובר באיום על ריבונותה של ברזיל.

"בואו נזכור שהנשיא העתידי (האמריקני) מכיר את ארצנו", אמר מוראו על ביידן. "הוא מישהו שננהל עמו נקיים דו-שיח בשלב כלשהו ללא בעיות משמעותיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully